تمایل بولیوی برای توسعه روابط دانشگاهی با ایران

تمایل بولیوی برای توسعه روابط دانشگاهی با ایران
   
تمایل بولیوی برای توسعه روابط دانشگاهی با ایران |||| ||||

  سفیر کشور بولیوی در جمهوری اسلامی ایران، علاقه‌مندی کشورش برای توسعه همکاری‌ در زمینه‌های مختلف به ویژه علمی و دانشگاهی با ایران را یادآور شد.

رومینا گوادالویه پرز راموس در دیدار با رئیس دانشگاه شیراز ضمن اشاره به تاریخچه‌ی کشور بولیوی و تبلیغات دشمنان علیه ایران، گفت: تلاش داریم که تبلیغات منفی علیه ایران را در کشورهای آمریکای لاتین از بین ببریم و به همین دلیل نیز علاقه‌مندیم که با ایران روابط‌ و همکاری بیش‌تری داشته باشیم.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین به نقل از دانشگاه شیراز، سفیر بولیوی در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: همکاری‌های علمی و آموزشی می‌تواند در معرفی ایران به مردم کشورهای آمریکای لاتین بسیار مؤثر باشد.

رومینا گوادالوپه پرز راموس با اشاره به ظرفیت‌های ادبی و فرهنگی دانشگاه شیراز و جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز، پیشنهاد برگزاری دوره‌های زبان فارسی، ایران‌شناسی و معرفی مشاهیر و مفاخر ادبی ایران را در کشور بولیوی مطرح کرد و اظهار کرد: بسیار علاقه‌مندیم که مردم بولیوی را با فرهنگ و ادب غنی ایران‌زمین آشنا کنیم و آموزش زبان و ادب فارسی را در برنامه داشته باشیم.

او همچنین با اشاره به اینکه در کشور بولیوی درخصوص تغییر دانشگاه‌ها تمرکز دارند؛ اظهار کرد: برای ما بسیارجالب و باارزش است که باوجود تحریم‌های ظالمانه، ایرانیان موفق شده‌اند، روی پای خودشان بایستند.

سفیر بولیوی گفت: بولیوی، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه باهم روابط بسیار نزدیکی دارند و ما مشتاقیم که با ایران نیز روابط بیشتری داشته باشیم؛ نه فقط روابط دوجانبه بلکه با کمک همه‌ی این کشورها روابط‌ گروهی خوبی داشته باشیم.

آمادگی دانشگاه شیراز برای همکاری با بولیوی

رئیس دانشگاه شیراز نیز گفت: توسعه‌ی روابط‌بین‌المللی یکی از سیاست‌های راهبردی دانشگاه شیراز است و در این راستا، توسعه‌ی همکاری با کشورهای دوست جمهوری اسلامی برای ما در اولویت قرار دارد.

دکتر محمد موذنی با بیان اینکه تلاش مردم بولیوی برای استقلال، بسیار با ارزش بوده است، افزود: کشور بولیوی ازجمله کشورهایی است که در مناسبات بین‌المللی، از کشورهای دوست و قابل احترام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید.

او آمادگی دانشگاه شیراز را برای هرگونه همکاری علمی با بولیوی را اعلام و اضافه کرد: کشور بولیوی یکی از کشورهای غنی و ثروتمند دنیا به‌لحاظ برخورداری از منابع نفت و گاز و معادن طبیعی است؛ اما به‌دلیل سیاست‌های استکباری زیاده‌خواهان دنیا، از رشد، توسعه و پیشرفت این کشور جلوگیری شده است.

موذنی ادامه داد: ما از اینکه دولت و ملت بولیوی تصمیم دارند با توسعه‌ی فعالیت‌های علمی ظرفیت‌های طبیعی کشور خود را فعال کنند و در راستای توسعه و پیشرفت کشورشان گام بردارند، بسیارخوشحالیم و در این راستا، آماده‌ی همکاری علمی با این کشور هستیم.

موقعیت ویژه دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز برای همکاری با بولیوی

دانشیار دانشگاه شیراز نیز در این دیدار، از آمادگی دانشکده‌ی مهندسی شیمی، نفت و گاز برای همکاری علمی با دانشگاه‌های بولیوی خبر داد و گفت: در حال حاضر این دانشکده با دو کشور ونزوئلا و کلمبیا از آمریکای جنوبی، به‌دلیل شباهت میادین نفت و گاز همکاری مؤثر و واقعی دارد.

دکتر مسعود ریاضی، گفت: دانشکده‌ی مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز می‌تواند در چهار زمینه‌ی توسعه‌ی شهرک دانشگاهی در بولیوی، راه‌اندازی پارک علم و فناوری در این کشور؛ طراحی آزمایشگاه‌ها و دروس دانشگاهی و ارتباط با صنعت کشور بولیوی همکاری و همیاری داشته‌ باشد.

دانشیار دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه استان فارس ۴۰درصد گاز کشور را تأمین می‌کند، به موقعیت ویژه‌ی شهر و دانشگاه شیراز برای همکاری در زمینه‌ی میادین نفت و گاز اشاره و اضافه کرد: دانشگاه شیراز می‌تواند برای انجام پروژه‌های مشترک و تبادل استاد و دانشجو با کشور بولیوی همکاری داشته باشد و به کشور بولیوی مشاوره دهد.

انتهای پیام /  108
192 کلیک ها  چهارشنبه, 21 تیر 1402 07:19
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا