حضور روان‌شناس و مشاوره در خانواده‌ها باید نهادینه شود

حضور روان‌شناس و مشاوره در خانواده‌ها باید نهادینه شود
   
حضور روان‌شناس و مشاوره در خانواده‌ها باید نهادینه شود |||| ||||

 رئیس دانشگاه شیراز نیز ضمن تبریک روز روان‌شناس و مشاوره و قدردانی از زحمات این گروه از دانشگاهیان، بر اهمیت جایگاه مشاوران و روان‌شناسان در کشور تاکید کرد و توضیح داد: برخورداری از فضای پرنشاط و ایجاد فضای کیفی و امن برای خانواده‌ها یکی از مسائل مهم است که باید بدان توجه شود؛ به‌ویژه در عصر امروزی که شاهد تفاوت نوع زندگی‌ها با دوره‌های قبل هستیم و گفت‌وگوی بین‌نسلی نیز بسیار دارای اهمیت است.

به گزارش راستین آنلاین حمید نادگران تاکید کرد: حضور روان‌شناس و مشاوره در خانواده‌ها باید نهادینه شود و در سبد هزینه‌ها درنظر گرفته شود و باید توجه داشت که این موضوع لزوما نباید برای رفع مشکلات مدنظر باشد؛ چه‌بسا با برخورداری مستمر از نظرات تخصصی روان‌شناسان و مشاوران در خانواده‌ها، بتوان از بروز و ظهور بسیاری از مشکلات پیشگیری کرد.

رئیس دانشگاه شیراز بااشاره به اینکه این موضوع چندان در جامعه‌ی ایران جانیفتاده است، اظهار داشت: به‌همین دلیل به‌نظر می‌رسد جایگاه روان‌شناسان و مشاوران در کشور آنگونه که شایسته است، تعریف نشده و مسئولین امر باید برای مستحکم‌سازی و قوام‌بخشی جایگاه ایشان اهتمام ویژه ورزند و البته بخش عمده‌ی این وظیفه بر عهده‌ی خود روان‌شناسان و مشاوران ماست که باید برای آن تلاش کنند.

وی در ادامه به برخی از وظایف مشاوران و روان‌شناسان مانند: سالم‌سازی روانی جامعه، مشاوره‌ی شغلی و تحصیلی و حل بحران‌ها اشاره کرد و نقش مؤثر و پررنگ این گروه از جامعه را در دوران شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و عواقب متعدد آن یادآور شد.

 نادگران در پایان، از تلاش‌ها و زحمات اعضای مراکز مشاوره و سلامت روان وزارت عتف، به‌ویژه جامعه‌ی مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز که به‌طور پیاپی چندین سال در کشور به‌عنوان مرکز نمونه شناخته شده است، سپاسگزاری کرد.

همچنین  صفاری‌نیا مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ادامه بیان داشت: نهم اردیبهشت‌ماه، روز تصویب قانون سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره است که از بدو تأسیس سازمان توسط اولین شورای مرکزی سازمان به‌عنوان «روز روان‌شناس» نامیده شد. دفتر مشاوره و سلامت به‌عنوان یکی از دفاتر سازمان امور دانشجویان که پیش از تأسیس این سازمان با نام دفتر مرکزی مشاوره شناخته می‌شد، درمجموع وظیفه‌ی بزرگ برنامه‌ریزی برای تأمین امور سلامت روانی و جسمی دانشجویان را بر عهده دارد.

به‌گفته‌ی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت عتف حدود ۲۰۰-۳۰۰ دانشگاه کشور به‌طور رسمی خدمات مشاوره‌ای انجام می‌دهند که نقش بسزایی در ارائه‌ی خدمات دانشگاهی دارند.

وی بااشاره به اهمیت و جایگاه مشاوران و روان‌شناسان در کشور، به دشواری حرفه‌ی این گروه از جامعه پرداخت  و از زحمات آنان تقدیر کرد.

در ادامه دکتر واعظی، معاون فرهنگی-دانشجویی دانشگاه شیراز و عضو هیأت‌علمی دانشکده‌ی حقوق این دانشگاه نیز ضمن گرامیداشت روز روان‌شناس و مشاوره، به بیان مسائل حقوقی و روان‌شناسی و اهمیت این موضوع پرداخت.

وی  بااشاره به ماده‌ی ۶۴۸ قانون اساسی، درخصوص افشای اسرار مخاطبین روان‌شناسان و مشاوران توضیح داد: همان‌گونه که قانون افشای اسرار مخاطبان را محکوم می‌کند، اجازه داده است، درجایی که منافع فرد مخاطب اقتضا می‌کند، اسرار در اختیار مراجع قانونی گذاشته شود.

ایشان همچنین در ادامه به محکومیت ترک هرگونه فعل یا مسامحه در این حرفه اشاره و دراین زمینه از تمثیل غریق نجات استفاده کرد و گفت: همان‌گونه که فرد غریق‌نجات موظف به حمایت از جان شناگر است و اگر مسامحه‌ای در کار او رخ دهد، منجر به مرگ فرد می‌شود و این از نظر قانون محکوم خواهد بود، ترک هرگونه فعل یا مسامحه در حرفه‌ی روان‌شناسان یا مشاوران نیز جرم محسوب می‌شود.

سخنرانی دکتر بهروز بیرشک، عضو سابق هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و هیأت‌رئیسه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران و تعدادی دیگر از رؤسای مناطق کشور به‌مناسبت روز روان‌شناس از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
340 کلیک ها  پنج شنبه, 09 ارديبهشت 1400 13:22
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا