جاری سازی کلان‌روندهای حوزه فناوری اطلاعات، با تحول در معماری سازمانی میسر می شود

  معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران در مورد معماری جدید سازمانی این حوزه در راستای تغییر رویکرد بخش فناوری اطلاعات گفت: جاری سازی کلان روندهای سیستم با پیشرانی حوزه فناوری اطلاعات و هماهنگی تمام بخش های سازمان انجام می شود که در مسیر تحول معماری…

مهندس سیدمیثم سیدصالحی، در مورد معماری جدید سازمانی این حوزه در راستای تغییر رویکرد بخش فناوری اطلاعات گفت: جاری سازی کلان روندهای سیستم با پیشرانی حوزه فناوری اطلاعات و هماهنگی تمام بخش های سازمان انجام می شود که در مسیر تحول معماری سازمانی، بهبود مستمر و تداوم خدمات، تحلیل و توسعه، و مدیریت خدمت سه بخش اصلی شرح وظایف در ساختار جدید است.

معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه توسعه فناوری اطلاعات نیازمند 2 کار بزرگ است، ادامه داد: سرمایه گذاری متناسب با طرح تغییر ساختار حوزه فناوری اطلاعات یکی از اقدامات مهمی است که باید انجام شود، ضمن اینکه استقرار و استفاده سامانه‌های حوزه فناوری اطلاعات، نیازمند همکاری و همگرایی همه مدیران مخابرات و تمام معاونت ها است تا اثرات آن را در رضایتمندی مشتریان مشاهده کنیم.

مهندس سیدصالحی درباره بخش های تغییر ساختار و معماری حوزه فناوری اطلاعات تشریح کرد: بهبود مستمر و تداوم خدمات، تحلیل و توسعه، و مدیریت خدمت سه بخش اصلی شرح وظایف در ساختار جدید است.

وی با بیان اینکه وظایف تیم های کاری در چارت و ساختار جدید کاملا مشخص شده است، خاطرنشان کرد: بهینه‌سازی و بهره‌وری در ایجاد ارزش‌های روزافزون برای تمام ذی‌نفعان؛ از طریق جاری‌سازی کلان‌روندهای فناوری با پیشرانی فناوری اطلاعات در ایجاد فرصت‌های جدید، پاسخ به نیازمندی‌ها و حل چالش‌های موجود و آتی سازمان بر پایه ارزش‌های یکپارچگی،خدمت‌محوری، چابکی، سادگی و غیرمتمرکز بودن در همه شئون از جمله پیشران های حرکت به سمت فناوری اطلاعات پیشرو است.

مهندس سیدصالحی، معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران، با توصیف این موضوع که کلیدواژه تغییر در حوزه آی تی ،بهینه سازی و بهره وری در سازمان به نفع ذی نفعان است، اظهارداشت: اجرای معماری جدید فناوری اطلاعات و استقرار سامانه‌های افتتاح شده نیازمند همکاری و همگرایی همه مدیران مخابرات است تا اثرات آن را در رضایتمندی مشتریان مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه فناوری کانون تحول و پیشران هر صنعتی به ویژه صنعت آی سی تی و حوزه فعالیت شرکت مخابرات است، گفت: کلیدواژه تغییر در حوزه فناوری اطلاعات، تعریف ماموریت به نحوی است که ارتباط افقی و عمودی با بخش های دیگر در درون سازمان برقرار شود.

مهندس سیدصالحی با بیان اینکه این همان بازمعماری حوزه فناوری اطلاعات است، اظهارداشت: بازمعماری اتفاق افتاده در ایجاد فرصت های جدید، پاسخ به نیازمندی ها و حل چالش های موجود در بخش IT سازمان، مفید و موجب انعطاف پذیری، چابکی و استفاده از ظرفیت مناطق در حل مشکلات و مسائل روزمره یا غیرمترقبه حوزه آی تی خواهد شد.

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات باید بهینه سازی و بهره وری در سازمان به نفع ذی نفعان ایجاد کند، گفت:این تغییر مبتنی بر زیست بوم فناوری اطلاعات و به نحوی است که ویژگی های انعطاف پذیری، چابکی و پویایی مبتنی بر کلان روند را دنبال می کند.

مهندس سیدصالحی افزود: به همین دلیل باید دنبال موضوعاتی باشیم که در حوزه تغییرات عمیق و ساختاری مانند هوش مصنوعی ، اینترنت اشیا، کلانداده یا بیگ دیتا است.تمرکز در مدیریت داده ها ، تعیین سطح دسترسی با هدف ارائه ساختار سازمانی بر مبنای خدمات و اپلیکیشن است، مرحله بعدی، جاری سازی این کلان روند شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند طراحی و معماری ساختارجدید فناوری اطلاعات بر اساس الگوی TOGAF و سازماندهی بر مبنای خدمات و اپلیکیشن ها در راستای بهبود و ایجاد سامانه جامع فناوری اطلاعات است.

مهندس سیدصالحی خاطرنشان کرد: در این مسیر استفاده از تلکام اپلیکیشن مپ TAM به بهبود سامانه های موجود و ایجاد سامانه های لازم در فرایندها برمبنای معماری سازمانی تصویب شده توصیه می شود.

وی افزود: فرایندهایی که بر مبنای معماری سازمانی انجام می شود، بسته های کاری است که هر بسته کاری شامل یک یا چند فعالیت ، روش، فرایند یا سرویس فناوری اطلعات است.

معاون فناوری اطلاعات در مورد معماری جدید در راستای تغییر رویکرد فناوری اطلاعات گفت: جاری سازی کلان روندهای سیستم با پیشرانی حوزه فناوری اطلاعات انجام می شود ، چون فناوری کانون تحول در هر صنعتی به ویژه در صنعت آی سی تی به عنوان حوزه فعالیت مخابرات است.

وی تاکیدکرد: اگر تحول اساسی در فضای بیرونی فناوری اطلاعات اتفاق نیفتد، مخابرات دچار آسیب می شود و کل بازار ارتباطی کشور لازم است با شرایطی پیش رود که لایه هایی از تغییرات حوزه معماری فناوری اطلاعات در آن به صورت سیستماتیک لحاظ شود.

معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران افزود: چابکی به معنی واکنش متناسب به اتفافات و سادگی در فرایندها از ارزش ها و رویکردهای مهم تحول موردنظر در فناوری است تا مشتریان در بخش های مختلف بتوانند به راحتی و سهولت و کاربرپسند بودن از آن استفاده کنند.

مهندس سیدصالحی افزود: غیر متمرکز بودن در عین یکپارچگی مزیت هایی دارد، زیرا ماموریت سازمان در این راستا تعریف شده که در عین عدم تمرکز، یکپارچگی را شامل شود.

وی گفت: در این ماموریت و معماری سازمانی، نقش هر فرد در حوزه فناوری از بالاترین پست سازمانی تا پایین ترین پست ها مشخص است و همه کارکنان به صورت افقی در ارتباط مداوم برای تحول و رشد همه جانبه در ایفای نقش و وظیفه خود، آگاه هستند.

معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران افزود: ارزش یکپارچگی محصولات با سایر بخش های سازمان و عدم فعالیت جزیره ای، مفهوم هایی کلیدی در تحول فناوری اطلاعات است.

مهندس سیدصالحی همچنین خاطرنشان کرد: جاری سازی کلان روندهای مهم در سیستم فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران می تواند در حوزه های جدید و پیشران بخش فناوری مانند هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیا، حمایت مستمر از ایده های اجرایی حوزه های دانش بنیان و استقرار فناوری‌محوری در بخش های مختلف سازمان، تاثیر متناسب و ارزشمندی داشته باشد. / مخابرات منطقه فارس

انتهای پیام /  108
127 کلیک ها  یکشنبه, 26 شهریور 1402 08:52
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا