ناامیدی را باید از فضای دانشگاه دور کرد

نشست هم‌اندیشی استادان مشاور انجمن‌های علمی دانشگاه شیراز با حضور هیئت رئیسه، جمعی از رؤسا و معاونان دانشجویی فرهنگی دانشکده‌ها و رؤسای پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان استان فارس برگزار شد.

 

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین:در نشست هم‌اندیشی استادان مشاور انجمن‌های علمی دانشگاه شیراز، دبیر دبیران انجمن‌های علمی‌دانشجویی دانشگاه شیراز به بیان اهم مسائل و مهم‌ترین خواسته‌های انجمن‌های علمی پرداخت و سپس، استادان مشاور انجمن‌های علمی به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود درخصوص وضعیت انجمن‌های علمی و ارتقای سطح آن‌ها پرداختند.

همچنین رؤسای پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان استان فارس و مدیر نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه نیز طرح‌های موجود برای حمایت از انجمن‌های علمی و دانشجویان را معرفی کرده و اقدامات صورت‌گرفته را در این زمینه بیان کردند.

 

یأس و ناامیدی از فضای دانشگاه دور شود

 

رئیس دانشگاه شیراز در این جلسه ضمن قدردانی از استادان مشاور انجمن‌های علمی، بر تداوم برگزاری این‌گونه جلسات به‌منظور تبادل‌نظر و هم‌فکری اعضا تأکید و از مشخص‌نبودن شرح وظایف دقیق و چارچوب‌مند انجمن‌های علمی و روش برگزاری انتخاب این انجمن‌ها انتقاد کرد و از مشاوران خواست تا برای این مهم پیشنهاد داده و چاره‌اندیشی کنند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه شیراز، دکتر محمد مؤذنی از استادان مشاور انجمن‌های علمی خواست تا با راهنمایی و ارائه‌ی مشاوره به دانشجویان، آن‌ها را به مهارت‌افزایی در دوران طلایی دانشجویی که امکان کسب همزمان علم و تجربه در آن فراهم است، دعوت نمایند.

 

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه تجربه نشان داده است دانشجویانی ‌که در زمینه‌های فرهنگی حضور فعال‌تری دارند، پس از دانش‌آموختگی به‌ویژه در زمینه‌ی یافتن شغل مناسب، موفق‌تر خواهند بود؛ تأکید کرد: باید دانشجویان را به مطالعه‌ی آزاد و تکمیل مطالعات دانشجویی تشویق کرد.

 

عضو هیئت رئیسه دانشگاه شیراز افزود: دانشجویان باید در دوران دانشجویی علاوه‌بر آموزش و پژوهش، مهارت‌های مختلفی بیاموزند و با نیاز جامعه و صنعت آشنا شوند.

 

مؤذنی بر ضرورت آموزش اخلاق حرفه‌ای و صداقت علمی دانشجویان نیز تأکید و با ارائه پیشنهاداتی برای فعالیت‌ انجمن‌های علمی، بر لزوم معرفی کتاب‌های جدید و مجله‌های علمی تخصصی و مقالات به‌روز هر رشته، برگزاری همایش‌ها و سمینارهای علمی متناسب با نیاز روز جامعه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی توانمندسازی، نمایش مستندات علمی، معرفی دانشمندان هر رشته و معرفی برنامه‌های علمی صداوسیما اشاره کرد.

 

وی خطاب به استادان مشاور انجمن‌های علمی گفت: مسئولیت شما بسیار ارزشمند است؛ شما می‌توانید با تلاش خود، کاری کنید که فضای غالب در محیط دانشگاه فضای علمی باشد و از یأس و ناامیدی فاصله بگیرد.

 

رئیس دانشگاه شیراز همچنین، پیشنهاد برگزاری «اردوی‌های راهیان پیشرفت» را با هدف آشنایی هرچه بیش‌تر دانشجویان از پیشرفت‌های کشور و افزایش امید و انگیزه در میان آن‌ها مطرح کرد و از مسؤولان خواست تا این موضوع را دنبال کنند.

 انجمن‌های علمی بستر مناسبی برای آزمون و خطای دانشجویان


معاون دانشجویی‌فرهنگی دانشگاه شیراز نیز ضمن تقدیر از همکاری استادان مشاور انجمن‌های علمی و معاونان دانشجویی‌فرهنگی دانشکده‌ها یادآور شد: در سال‌های گذشته، تعداد قابل توجهی از انجمن‌های علمی‌دانشجویی دانشگاه شیراز موفق به کسب رتبه‌های برتر ملی شده‌اند که این موضوع، بیانگر راهنمایی‌ها و تلاش‌های مؤثر استادان مشاور ایشان است.
دکتر علی حفیظی، با بیان اینکه باید بپذیریم فضای انجمن‌های علمی یک بستر مناسب برای آزمون و خطای دانشجویان است، اظهار کرد: باید دانشجویان را تشویق کرد و به آن‌ها میدان داد تا خود را در این فضا محک بزنند.
معاون دانشجویی‌فرهنگی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه از دهه‌ی هشتاد، رویداد «ایده‌های برتر» در دانشگاه شیراز برگزار شده است، توضیح داد: این برنامه حرکت بسیار ارزشمندی بود و باید بتوانیم در آینده ایده‌های برتر دانشگاه را به زنجیره‌های فناوری استان و کشور وصل کنیم.
حفیظی، از استادان مشاور انجمن‌های علمی خاص تا با ارائه‌ی پیشنهادات خود، فضای رشد و ارتقای هرچه بیشتر انجمن‌های علمی دانشگاه را فراهم نمایند.

انجمن‌های علمی حلقۀ مفقودۀ مراکز رشد و فناوری با بدنۀ دانشجویی

 

دبیر دبیران انجمن‌های علمی دانشگاه شیراز هم در این نشست ضمن پرداختن به جایگاه انجمن‌های علمی، اظهار کرد: انجمن‌های علمی جزء مؤثرترین نهادهایی هستند که به ارتقای سطح کیفی و پویاتر شدن فضای دانشگاه و همچنین تقویت انگیزه و ارتقای فرهنگ علم‌اندوزی و دانش‌آموزی در میان دانشجویان منتهی می‌شود.

 

افشین زمانی، گفت: برای این هدف باید تدابیری اندیشید تا فعالیت دانشجویان در قالب انجمن‌های علمی دانشجویی بیش‌از پیش تسهیل یابد و با تبیین جایگاه و اهمیت انجمن‌های علمی دانشجویی برای اساتید، آنان نیز برای ارتقاء سطح کیفی انجمن‌های علمی دانشجویی تلاش کنند. این تلاش در قالب ارتباط مؤثر اعضای هیئت‌علمی با انجمن‌های علمی دانشجویی و تعریف طرح‌های مشترک به ثمر می‌نشیند.

 

وی افزود: زمینه همکاری انجمن‌های علمی با نهادهای مختلف دولتی و خصوصی در حوزه‌ی تخصصی مربوطه (ازجمله مراکز نوآوری تخصصی، مراکز رشد و پارک علم و فناوری و...) به‌منظور استفاده از توان علمی آن‌ها برای ارتقای بهره‌وری، بایستی توسعه و هموارسازی یابد.

 

زمانی گفت: مراکز نوآوری و رشد به‌عنوان اولین نقش‌آفرینان در اکوسیستم شکل‌گیری و توسعه‌ی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان، با محوریت حمایت از کارآفرینان و افراد مستعد از طریق ایجاد بسترهای حمایتی و توانمندساز، سعی در پرورش ایده‌های نو و کاربردی با رویکردی ثروت‌آفرین دارند. چه‌بسا حلقه‌ی مفقوده‌ی این نهادها با بدنه‌ی جامعه دانشجویی، انجمن‌های علمی هستند که به‌خوبی قادر به ایفای نقش خواهند بود.

 

او همچنین به خواسته‌های انجمن‌های علمی پرداخت و با انتقاد از اینکه عمده‌ی دانشکده‌ها و نهادهای موجود در آن هنوز نسبت به رسالت انجمن‌های علمی توجیه نشده‌اند، گفت: بسیاری از برنامه‌های فرهنگی یا حتی بازدیدها بر دوش انجمن‌ها محول شده است! آیا دانشکده‌ها بودجه‌ی مشخصی برای این منظور دارند؟ اگر بله، چرا هیچ‌گونه حمایتی از انجمن‌ها برای برگزاری این فعالیت‌ها صورت نمی‌گیرد؟

 

زمانی افزود: با عنایت به ارزشمندی حرکت انجمن‌های علمی و اهمیت آن برای پیشبرد چشم‌اندازهای علمی کشور، بایستی تدابیری برای تشویق دانشجویان به فعالیت در قالب انجمن‌های علمی دانشجویی اندیشیده و از ظرفیت‌های قانونی و حقوقی و توانمندی‌های اداری و انسانی دانشگاه برای تقویت و نتیجه‌بخش‌بودن این فعالیت ارزشمند استفاده شود. دانشگاه باید از مجموعه امکانات خود، مقداری را برای انجمن‌های علمی دانشجویی در نظر بگیرد و تفاوت حداقلی برای دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی‌دانشجویی به نسبت دیگردانشجویان دیگر وجود داشته باشد.

 

زهرا فرامرزی، سرپرست مرکز حمایت‌ از فعالیت‌های علمی دانشجویان نیز در حاشیه‌ی این نشست توضیح داد: هم‌اکنون 68 واحد انجمن علمی در دانشگاه شیراز فعالیت می‌کنند که قریب به دوهزار نفر دانشجوی پژوهشگر و توانمند در این انجمن‌ها حضور فعّال و مؤثر دارند.

 

در بخشی از این نشست، استادان مشاور انجمن‌های علمی به بیان پیشنهادات خود برای ارتقای سطح انجمن‌های علمی پرداختند.

 

برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری هدفمند روی انجمن‌های علمی، پرهیز از کارهای تکراری در انجمن‌ها، افزایش ‌مدت‌زمان فعالیت‌ انجمن‌ها برای شرکت در جشنواره‌ی حرکت، انتقاد از به به‌روزرسانی‌نشدن آیتم‌های جشنواره‌ی حرکت، انتقاد از کمبود منابع مالی برای فعالیت انجمن‌ها و لزوم قدردانی شایسته از انجمن‌های علمی برتر، درنظرگرفتن امتیازات و مشوق‌هایی برای استادان مشاور به‌منظور جلب مشارکت هرچه بیشتر آنان و مشخص‌کردن چارت سازمانی برای فعالیت انجمن‌های علمی، بخشی از این پیشنهادات بود.

 

از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه، تشکیل شبکه‌ی انجمن‌های علمی به‌منظور ارتباط گسترده‌تر انجمن‌ها، هدف‌گذاری برای مهارت‌آموزی و کسب آمادگی دانشجویان در انجمن‌های علمی، صدور گواهی برای دانشجویان و اعضای انجمن‌های علمی، اصلاح روند انتخابات انجمن‌های علمی، آماده‌سازی انجمن‌های علمی برای فعالیت‌های مقطعی درون‌بخشی و درون دانشکده‌ای، امکان ادامه‌داربودن عضویت دانشجویان و دانش‌آموختگان در انجمن‌های علمی، چابک‌سازی فرایندهای اداری برنامه‌های انجمن‌های علمی، ایجاد مکانی برای به نمایش گذاشتن محصولات انجمن‌های علمی به‌صورت حضوری و مجازی و... بود

انتهای پیام /  108
196 کلیک ها  یکشنبه, 18 دی 1401 18:09
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا