پویش “پیشگیری از گازگرفتگی” تا پایان فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد

پویش “پیشگیری از گازگرفتگی” تا پایان فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد
   
پویش “پیشگیری از گازگرفتگی” تا پایان فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد |||| ||||

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه "پویش آموزش پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن" تا پایان فروردین سال۱۴۰۱، در فارس ادامه دارد، گفت: آمار جانباختگان ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن تنها بخش بسیار کوچکی از این کوه یخی است که دیده می‌شود.

 
به گزارش راستین آنلاین دکتر عباس رضائیان‌زاده یکشنبه ۲۱ آذر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: گاز مونوکسید کربن، گازی بی رنگ و بی ‌بو است که از شومینه و بخاری بدون دودکش، اجاق ‌ها، وسایل گازی پخت و پز و هنگام سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌شود.
 
او افزود: اگر این گاز سمی در یک فضای بدون تهویه تجمع‌ یابد، بسیار خطرناک بوده و موجب مسمومیت و مرگ و میر می‌شود، به همین دلیل به عنوان «قاتل پنهان» نامگذاری شده است.
 
رضائیان‌زاده با ابراز تاسف نسبت به قربانیان این قاتل پنهان که هر ساله با آغاز فصل سرما، سبب مسمومیت تعداد قابل توجهی از هم استانی‌ها و مرگ خاموش برخی از آنان می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که با رعایت اصول ایمنی بسیار ساده، به راحتی‌می توان از بروز این حوادث ناگوار پیشگیری کرد.
 
او تعداد قربانیان گاز مونوکسیدکربن استان فارس در سال ۱۳۹۹ را ۵۲ نفر و در ۷هفت ماهه نخست سال جاری، ۱۰ نفر اعلام کرد که به دلیل استنشاق این گاز مرگ آور، جان خود را از دست داده‌اند.
 
به گفته این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مونوکسیدکربن سبک تر از هوا بوده و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است و چون هموگلوبین خون، میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد، مانع رسیدن اکسیژن به بافت‌های بدن شده و به سرعت موجب مرگ می‌شود.
 
رضاییان‌زاده اضافه کرد: متاسفانه در سال جاری در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان فارس، شاهد روند رو به رشد آمار مسمومیت و مرگ به علت استنشاق گاز منوکسیدکربن بوده‌ایم و این افزایش موارد، زنگ خطری برای ماه‌های سرد باقیمانده سال خواهد بود.
 
او خاطرنشان کرد: افراد و گروه‌های در معرض خطر، اغلب افراد با وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین جامعه، به ویژه افراد ساکن در کانکس‌ها، چادرها و اقامتگاه‌های موقت و باغ شهریها هستند که اصول ایمنی را در کاربرد وسایل گرمازا، کمتر رعایت می‌کنند.
 
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: با توجه به اینکه مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن با رعایت اصول ایمنی و انجام راهکارهای ساده، قابل پیشگیری است، بنابراین ارتقای آگاهی و حساس سازی مردم در این خصوص، اهمیت بسیاری دارد.
 
رضاییان‌زاده افزود: در این راستا، پویش «آموزش پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن» تا پایان فروردین سال ۱۴۰۱ و سطح شبکه‌های بهداشت و درمان استان، اجرا می‌شود.
 
او از همکاران خود در سطح استان خواست تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود همچون صدا و سیما، سازمان آتش نشانی، اورژانس، شرکت گاز، خبرگزاری‌ها، فضای مجازی، تبلیغات شهری، سمن‌ها و شهرداری‌ها به اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی گسترده برای عموم مردم و دانش آموزان بپردازند تا با ارتقای سطح آگاهی و تغییر نگرش و رفتار عمومی، دیگر شاهد حوادث ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن نباشیم.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
519 کلیک ها  یکشنبه, 21 آذر 1400 17:20
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا