منصور پورحیدری،به آسمان آبی پرکشید/تاج افتخاراستقلال جاودان شد

راستین آنلاین پورحیدری  که با عنوان پدر استقلال شناخته می شد بعد از چیزی حدود یک سال مبارزه با بیماری سرطان، در سن ۷۱ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

مرحوم پورحیدری با تیم فوتبال استقلال به افتخارات بزرگی در کسوت بازیگری و مربی گری دست یافته بود. از جمله این افتخارات تجربه قهرمانی در آسیا به عنوان بازیکن و یک بار به عنوان سرمربی استقلال است. او چندین بار با استقلال قهرمانی در لیگ ایران را هم به عنوان بازیکن و سرمربی تجربه کرده بود.

منصور پورحیدری مدتی سرمربی تیم ملی ایران بود و با این تیم قهرمانی رقابت های آسیایی را بدست آورد.

زندگی نامه منصور خان

منصور پورحیدری (زاده 6 بهمن 1324) بازیکن و مربی سابق فوتبال و پر افتخارترین مربی تاریخ باشگاه استقلال تهران بود.

وی ابتدا در سن 17 سالگی در باشگاه فوتبال دارایی بازی می‌کرد اما سپس به باشگاه تاج (استقلال) رفت و به مدت 9 سال در تیم تاج به عنوان دفاع راست بازی می‌کرد و در سال 1349 عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا را به همراه تیم تاج کسب کرد.

آغاز مربیگری

بعدازاتمام دورهٔ بازیگری، رایکوف مربی وقت تاج که تیم جوانان تاج را هم در دست داشت، به دلیل پشتکار و پیگیری‌های فراوان منصور، او را به جوانان برد. رایکوف که از سال ۴۸ تا ۵۳ مربی تاج بود، به دلیل خستگی قادر به ادامه کار در تاج نشد و پس از باخت به تیم نفت آبادان در سال ۵۳ کنار گذاشته شد و تیم به علی دانایی فرد رسید که وی هم منصور پورحیدری را به عنوان کمک خود برگزید و علی دانایی فرد تنها ۸ بازی در سال ۵۴ سرمربی تیم بود و سپس جکیچ به عنوان سرمربی تاج در سال ۵۵ انتخاب شد و جکیچ هم منصور پورحیدری را به عنوان کمک خود انتخاب کرد. و نتایج مطلوبی را با وی کسب کرد.

مربیگری پس از انقلاب

پس از انقلاب بدلایل نا آرامی‌ها، قرارداد جکیچ با تاج فسخ گردید و ایشان به همراه جکیچ برای مدتی راهی کشورهای حاشیه خلیج فارس شد. او چند ماه پس از بازگشت مربی استقلال شد. البته لیگ در سال ۵۸ انسجام لازم را نداشت. او با پنج دوره حضور در ادوار رقابتهای آسیایی به عنوان سرمربی رکورددار تاریخ باشگاه استقلال است که ۳۲ مرتبه مربی‌گری یک باشگاه در جام باشگاه‌های آسیا را به عهده داشته‌است. او در پنج دوره حضور خود؛ یک مقام قهرمانی، یک مقام نایب قهرمانی و یک مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا و همچنین دو مقام چهارم جام برندگان جام آسیا را برای استقلال به ارمغان آورده‌است. پورحیدری در ۳۰۹ مسابقه مربی‌گری تیم فوتبال استقلال تهران را بر عهده داشته‌است و ۸۱ بار به عنوان مربی در خدمت آبی‌پوشان بود که از این لحاظ در تاریخ باشگاه استقلال رکورددار می‌باشد. پورحیدری همچنین رکورددار مربی‌گری در شهرآورد تهران است. منصور پورحیدری همچنین دارای یک رکورد دیگری هم هست او تنهاکسی هست که هم به عنوان بازیکن هم به عنوان مربی توانسته قهرمان آسیا بشود وی درسال ۱۳۴۹ در حالی که یک بازیکن ۲۵ ساله بود توانست به عنوان قهرمانی آسیا برسد ویک بار هم به عنوان مربی در سال ۱۳۷۰ توانست قهرمان آسیا شود.

زندگی شخصی منصور پورحیدری

منصور پورحیدری حتی در زندگی شخصی و خارج از میادین ورزشی هم، همواره تعصب خود را به تیم تاج نشان می‌داد به گونه‌ای که حتی از تیم بسکتبال تاج، همسرش (فریده شجاعی و عضو سابق فدراسیون فوتبال) را انتخاب کرد. ضمن اینکه خواهر خانمش (الهه شجاعی) هم عضو تیم بسکتبال تاج بود. از تعصب پورحیدری علاوه بر اینها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در کنار خانم و خواهر خانومش در مسابقات والیبال برای تشویق تیم تاج در مقابل تیم پرسپولیس -که از چندبازیکن سابق تاج مانند امیر حیدری، خسرو نیاکیان و هوشنگ ملک لو تشکیل شده بود- به سالن هفت تیر فعلی می‌آمد و به تشویق تیم تاج می‌پرداخت و در طول مسابقه یک لحظه آرام ننشستند.
حاصل ازدواج منصور پورحیدری با فریده شجاعی یک فرزند دختر به نام عسل و یک فرزند پسر به نام علی است که متولد سالهای ۱۳۷۱ و ۱۳۶۲است.

 

افتخارات:
دوران بازیکنی:
سه عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های تهران
قهرمانی جام باشگاه‌های ایران
قهرمان جام دوستی و اتحاد
سه دوره قهرمان جام میلز هند
قهرمان جام تخت جمشید
مقام سومی جام باشگاه‌های آسیا

دوران مربی‌گری:
سه دوره قهرمانی باشگاه‌های تهران با استقلال: 1362، 1364، 1370
دو دوره قهرمانی در رقابتهای لیگ ایران (لیگ قدس و لیگ آزادگان) با استقلال: 1369، 1380
قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا با استقلال: 1991
دو دوره قهرمانی جام حذفی ایران با استقلال: 1375، 1379
نایب قهرمانی و مقام سومی جام باشگاه‌های آسیا با استقلال: 1992، 2002
قهرمانی در بازی‌های آسیایی 1998 به همراه تیم ملی فوتبال ایران

 

انتهای پیام /  101
1775 کلیک ها  جمعه, 14 آبان 1395 12:02
این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا