پیاده راه سازی خیابان عفیف آباددردستورکارقرارگرفت/نمونه های موفق پیاده راه سازی در شهرهای جهان

راستین آنلاین:یکی از مهمترین ویژگی شهرها که آنها را از دیگر زیستگاه های بشری متمایز می سازد، سرعت حرکت انسانها و کالاها در آنها بوده تاجاییکه  حمل و نقل به یکی از مهمترین چالش های شهرنشینی معاصر درسراسر جهان بدل گردیده است.

 از سویی دیگر، امروزه به شدت برتوسعه پایدار و توجه به آن در ابعاد مختلف زندگی انسانها تاکید گردیده است و اقدامات علمی و عملی بسیاری جهت جایگزینی روش های سازگار با محیط زیست بجای توسعه های خطی در حال انجام است.

تشویق به حرکت پیاده و ایجاد پیاده راه ها و تسهیلات مرتبط از همین منظر مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات مختلف بیانگر سابقه بیش از سه دهه ای کشورهای پیشرو در این زمینه است. این درحالی است که متاسفانه شواهد زیادی در دست است که درکشور ما پیاده روی حتی بعنوان روشی از حمل و نقل ناشناخته مانده است.

درچنین شرایطی رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز ازروی میز قرارگرفتن طرح پیاده‌راه سازی خیابان عفیف آباد خبر می دهد.

نواب قاعدی درتشریح  این طرح می گوید:طرح شامل دوخط عبوری خودرو، مسیر دوچرخه سواری، دو مسیر عریض پیاده روی با طراحی مبلمان شهری متناسب و نیز حذف پارک حاشیه‌ای است که در آن، مسیر عبوری خودرو با طرح آرام سازی با سنگفرش، سرعت عبوری خودرو به ۲۰ کیلومتر بر ساعت کاهش می‌یابد.

وی این طرح را ادامه طرح جلو خان باغ عفیف آباد معرفی می کند و می گوید: بااجرایی شدن این طرح وامکان حضور بیشتر عابران پیاده، عملکرد اقتصادی این معبر نیز رونق بیشترخواهدگرفت.

قاعدی این طرح  رابخشی از  شبکه مسیرهای ویژه دوچرخه سواری می داند و ابرازامیدواری می کند که عملیات اجرایی این طرح  در شش ماهه دوم سال جاری آغاز شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره تصویب کلیات این طرح در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک این شورا هدف ازاجرای آن را گسترش فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و حمل و نقل سالم مانند پیاده روی و دوچرخه سواری درمیان شهروندان،‌‌‌ عنوان می کند.

نمونه های موفق پیاده راه سازی در جهان

مدیریت شهری در بسیاری از شهرهای بزرگ به سمت توسعه حمل و نقل عمومی و پیاده محوری به ویژه در مرکز شهر حرکت کرده است، اما در ایران، هنوز مدیران شهری، توسعه شهر را در افزایش پروژه های خودرومحور تصویر می کنند و انسان را در شهر نادیده می گیرند. سنگ فرش کردن چند خیابان نیز نه تنها برای محور قراردادن انسان موثر نیست، بلکه باعث افزایش ترافیک در آن محدوده ها شده است.

بوردودرفرانسه

در جنوب غربی فرانسه، شهری قرار دارد که از 15 سال پیش تحول بزرگی در شهرسازی آن ایجاد شد تا به یک شهر مبتنی بر پیاده راه تبدیل شود. در مرکز شهر «بوردو» محلی برای پیاده روی وجود دارد که بافت تاریخی شهر در آن واقع شده است.

شهرداری این شهر برای حفظ این بافت، تردد خودروی شخصی در بسیاری از بخش های مرکزی شهر را ممنوع کرده و تنها وسیله ای که حق دارد در این بافت حرکت کند، تراموا است. تمام مرکز شهر «بوردو» سنگ فرش شده است. کافه ها و رستوران ها صندلی هایشان را روی این سنگ فرش ها و در فضای باز شهری چیده اند تا شهروندان و گردشگران از نماهای زیبای تاریخی این شهر استفاده کنند.

ژنو درسوئیس  

یکی از شهرهای امن جهان برای عابران پیاده و دوچرخه سواران «ژنو» است، چرا که در این شهر توسعه پیاده راه ها و طراحی مسیرهای دوچرخه سواری در اولویت قرار دارد. شهروندان این شهر ترجیح می دهند پای پیاده یا با دوچرخه مسیرهای مورد نظر را طی کنند. همین موضوع در کنار گسترش شبکه حمل و نقل عمومی مانند تراموا و BRT و معاینه فنی دقیق و دائم خودروها باعث شده کیفیت هوا در سطح بسیار خوبی باشد.

آمستردام درهلند

 پایتخت هلند از شهرهای پیاده محور جهان است؛ خیابان اصلی و چند خیابان دیگر «آمستردام» بدون تردد خودرو است و مردم بیشتر از دوچرخه یا تراموا استفاده می کنند.

استانبول درترکیه

 خیابان استقلال «استانبول» ترکیه در منطقه تاریخی بی اوغلو واقع شده و یک پیاده راه خوش طرح با حدود سه کیلومتر طول در آن واقع شده است که انواع بوتیک ها، فروشگاه های موسیقی، کتاب فروشی ها، گالری های هنری، سینماها، تئاترها، کتابخانه ها، کافه ها، کلوپ های شبانه و رستوران های فراوان، در آن وجود دارد. این خیابان مهم ترین نقش و جایگاه را در اتصال مرکز تاریخی شهر و بخش جدید آن دارد.

730003 587

لندن درانگلستان

 مجموعه ای از محله های جالب توجه در «لندن» وجود دارد که فرصت های زیادی برای پیاده روی های جذاب به ارمغان می آورد. این فرصت ها شامل پیاده راه جوبیلی، حلقه لندن و مسیر تامس است. منطقه رجنت که گاهی نادیده گرفته می شود، منطقه سلطنتی لندن و مکانی فوق العاده برای قدم زدن است، چرا که در امتداد سامانه کانال کشی داخلی لندن قرار دارد.

خیابان آکسفورد لندن یکی از شلوغ ترین خیابان های تجاری اروپا است و برآورد می شود روزانه 500 هزار عابر پیاده در طول روز در سرتاسر آن قدم بزنند.

3

بوستون درآمریکا

 در یکی از قدیمی ترین شهرهای ایالات متحده یکی از پیاده شهرهای بزرگ جهان ساخته شده است. مسیری آزاد به طول 2.5 مایل در شهر «بوستون» وجود دارد که از 16 مکان تاریخی عبور می کند. همچنین در محله بیکن هیل در امتداد این مسیر آزاد مکان های مشخصی برای قدم زدن وجود دارد. در ایالات متحده آمریکا نیز با ظهور جنبش شهرگرایی جدید، توجه روزافزون به حضور پیاده ها در فضاهای شهری قابل لمس است؛ موضوعی که شهرهای «فلوریدا» و «سن دیه گو» در آن پیشگام بوده اند.

اصلی ترین موضوعیت موجوددریک شهر

اصلی ترین موضوعیت موجود در یک شهر انسان است، به همین دلیل طراحی شهری باید براساس انسان باشد؛ اما متاسفانه در دوره مدرنیسم این خودرو بود که بر انسان غلبه کرد و طراحی های شهری را تحت تاثیر قرار داد. ضروری ترین ویژگی یک شهر این است که امکانات و ظرفیت های لازم برای حرکت پیاده در آن وجود داشته باشد. این موضوع در شهرهای امروز ما فراموش شده است.

طراحی مبتنی بر انسان به این معنی است که سرعت قدم زدن و زمان قدم زدن، مبنای طراحی شهری باشد، نه سرعت اتومبیل. شاید بتوان گفت بالاترین نقش اجتماعی و فضای تعاملی بین افراد در شهرها به وسیله میدان و پیاده راه ایجاد می شود. ما در صحبت های امروزه، به فلکه هم میدان می گوییم، در حالی که میدان نقش اجتماعی و پیاده محوری دارد و قرار نیست هر جایی را که اتومبیل دور می زند، میدان بنامیم.

 حضور قارچ گونه خودروها در سطح شهر پس از انقلاب صنعتی مشکلات فراوانی از جمله ترافیک و آلودگی را در شهرها ایجاد کرد و ماشین بر انسان مقدم شد؛ با این حال دیری نگذشت که بسیاری از شهرهای دنیا از موضوع آگاه شدند و شهرسازی پیاده محور را جایگزین خودرومحوری کردند، موضوعی که در شهرهای ایران همچنان از آن غفلت می شود و اگر حرکتی در جهت آن وجود داشته باشد، ناقص و ناکارآمد است.

مطالعات نشان می دهد پیاده روی یکی از پایدارترینروشهای حمل و نقل بوده و می تواند از جنبه های مختلف کالبدی، اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی سبب توسعه پایدار شهرها گردد. همچنین، پیاده راه ها که بستر اصلی حرکت پیاده هستند، در سطح شهرها همانند کانون های رشد عمل کرده و تاثیر بسزایی در اصلاح و تحریک فضاهای پیرامونی خویش ایفا می کنند.

ونکته مهم تر اینکه پیاده‌راه‌های گردشگری، رابط اصلی و پیونددهنده فضاهای پویای شهری و گردشگران هستند و می‌توانند علاوه بر نقش اقتصادی و اجتماعی، عامل اساسی توسعه گردشگری شهری و حضور فعال گردشگران در فضاهای شهری، محسوب شوند. بسیاری از شهرها در دنیا از این امر برای جذب گردشگران و ایجاد سرگرمی برای آنها بهره گرفته و سال‌ها است از این طریق به توسعه گردشگری شهری دست یافته‌اند.

انتهای پیام /  101
4061 کلیک ها  شنبه, 03 شهریور 1397 23:57
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا