آلمان سردار حیدر زرقانی رونمایی شد

محمود صانعی،  در جمع خبرنگاران با اشاره به رونمایی از المان سردار حیدر زرقانی، گفت: سردار حیدر زرقانی، همبازی دوران کودکی لطفعلی خان زند بوده است که نیاز بود در بحث هویت شهری به آن پرداخته شود، جای خالی یک اسطوره و بزرگ در تاریخ شهر زرقان خالی بود و شورای ششم تصمیم گرفت در محل میدان سردار حیدر، المان این اسطوره نصب می شود.


شهردار زرقان اضافه کرد: بعد از آنکه مطالعات تاریخی انجام شد با استاد قصردشتی جلسات مکرر برگزار کردیم و پس از مصوبه شورای شهر مقدمات اجرا انجام شد و نزدیک به ۲ سال از ابتدای امر تا امروز که رونمایی داریم کار به طول انجامید و دقت و ظرافت لازم انجام گرفت.
وی با یادآوری این مطلب که مراحل یکی پس از دیگری طی شد، گفت: با متریال بتن این المان درست شد و نزدیک به سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارزش ریالی پروژه است و ارزش معنوی پروژه خیلی بیش تر از این اعداد است.
صانعی با تاکید بر اینکه استاد قصردشتی عاشقانه پای کار می آمد، افزود: در همین چند روز مردم از المان رضایمندی خود را ابراز کردند و امشب پروژه با نورپردازی نهایی به صورت رسمی رونمایی می شود.
وی گفت: در عمده پروژه های عمرانی پیوست فرهنگی تعریف کردیم و سالانه در بودجه شهرداری هزینه های فرهنگی در نظر می گیریم و در نهایت حتی فراتر از آن می شود.
شهردار زرقان با اشاره به اینکه منزل تاریخی سردار حیدر زرقانی خریداری شده و امیدوارم در شهریورماه بتوانیم رونمایی کنیم، افزود: پروژه پارک کوهپایه ما ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با تامین اعتبار امیدوارم تا اردیبهشت سال آینده به بهره برداری برسد.
وی گفت: تالار بزرگ شهر با ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ نفر در مجاورت پارک آزادگان کلنگ زنی می شود و طی سه سال با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.شهردار زرقان گفت: شورای دوره ششم پروژه های نیمه تمام دوره های گذشته را در دستور کار قرار داد و این ۲ پروژه ها پیشرفت مالی زیادی نداشت و بدهی زیادی شکل گرفته بود و شورای ششم این ۲ پروژه را به بهره برداری رساند.
وی با تاکید بر اینکه سه تا سه و نیم میلیارد تومان برای اصلاح فیزیکی میدان سردار حیدر هزینه شد که در مجموع نزدیک به هفت میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: از دور گذشته شورا، سه پروژه پمپ بنزین، سینما و زورخانه مانده بود که زورخانه به خاطر اشتباهی در طراحی شکل گرفته بود فعلا متوقف شده است که تا پایان همین دوره شورا هر سه پروژه به بهره برداری می رسد.
وی افزود: حسن تقارن رونمایی و یادواره شهدا را با هم مورد توجه قرار داده ایم و برای یادواره شهدا و فضا سازی و تبلیغات شهری، شهرداری اقدامات خوبی انجام داده است و ۳۰ و ۳۱ خرداد پیش کنگره شهدای زرقان برگزار خواهد شد.
شهردار زرقان در مورد حق آلایندگی شهر زرقان گفت: انتهای سال ۱۴۰۱ یک اتفاق ناخوش آیند روی داد و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان تصمیم گرفت و عوارض آلایندگی را به چهار شهرستان شیراز، بیضا، مردوشت و زرقان تقسیم شد و با پیگیری مردم و مسئولین استان جلوی این موضوع گرفته شد و اگر این حق آلایندگی از ما دریغ می شد در حق مردم زرقان و مدیریت شهری زرقان اجحاف می شد چون اعتقاد داریم هیچ کدام از آن شهرستان ها تحت تاثیر آلایندگی پالایشگاه نیستند.
وی گفت: در سه سال گذشته شهرداری ام المخارج شهر بوده است و یک سالن ورزشی در محله شهریار در حال احداث است که ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
صانعی در پایان ضمن ابراز خرسندی از توجه به المان سردار حیدر، گفت: پروژه در سطح کشور هم مورد توجه قرار گرفته شده است.
مهدی نجاتی هم گفت: از ابتدای شروع به کار شورای ششم پروژه های نیمه تمام را به مرحله نهایی رساندیم.
سخنگوی شورای اسلامی شهر زرقان با اشاره به اینکه سالن سوم سینما VIP هست همچنان در حال کار است، گفت: زورخانه نیاز به اصلاح مهندسی داشت و کار متوقف کردیم و از متخصصان استفاده کنیم و تقریبا طرح جدید زورخانه آماده شده است و به محض ارائه طرح به شورا، عملیات اجرایی را ادامه می دهیم و امیدوارم تا پایان کار شورای ششم، این پروژه هم به بهره برداری برسد.
وی گفت: پارک کوهپایه از هفت ماه پیش عملیات عمرانی خود را آغاز کرده است و تا اردیبهشت سال آینده بتوانیم پارک را افتتاح کنیم و شهر تاریخی زرقان نیاز داشت کاری در حد و اندازه تاریخ و تمدنش انجام دهد.
نجاتی اظهار کرد: یکی از مواردی که می توانستیم انجام دهیم میدان سردار حیدر است و این کار از حدود ۲ سال قبل استارت خورد و با افتخار پروژه را تقدیم به مردم زرقان خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه از سه چهره ماندگار شهر زرقان تجلیل می شود، گفت: دکتر یونس قاسمی، در زمره دانشمندان پر استناد جهان محسوب می شود، دکتر محمدجعفر ملک زاده که هفت کتاب در حوزه زرقان نوشته است و مسعود مقیم که ۲ دهه در تیم های ملی پایه مربی گری کرده است، سه نفری هستند که مورد تجلیل قرار می گیرند.
استاد علی قصرالدشتی هم گفت: برای مجسمه سردار حیدر زرقانی چند پژوهش انجام شده بود که کار مستند انجام شود و حیدر زرقانی از میان کتاب ها به میان مردم آورده و این اسطوره زنده شد.
مجسمه ساز برجسته شیرازی اضافه کرد: در ساختار طراحی مجمسه چندین پارامتر را در نظر گرفتم و مجسمه های میدان به خاطر دایره وار بودن بسیار مهم است که مخاطب از هر زاویه قابل تجزیه و تحلیل است.
وی گفت: ترکیب آناتومی و معماری یکی از ترفندهایی بود که مورد استفاده قرار گرفت.
قصرالدشتی اظهار کرد: ۳۶ سال است که مجسمه در نقاط مختلف جهان از چین تا آلمان را ساختم اما متاسفانه کمترین رویکرد از شهرداری های خودمان داشتم، شهر زرقان با بودجه اندک تصمیم بزرگ گرفت و من در ابتدا فکر نمی کردم کار انجام شود اما کار انجام شد، متاسفانه ۴۵ پروژه بزرگ برای شهرداری شیراز طراحی کردم ولی هیچ کدام به نتیجه نرسید و اولین بار در سیستم شهرداری مواجه شدم با افرادی که اندازه دارند.
این هنرمند شیرازی اظهار کرد: این اثر هنری در امتداد عشق خلق شد و خوشحالم توانستم از پس آن بر بیایم.
وی در مورد نحوه ساخت هم گفت: آثار هنری در این ابعاد با فایبرگلاس انجام می شد و ۱۳۰ تن بتن وارد قالب فایبرگلاس شد و این یک اتفاق نادر بود و ریسک آن را پذیرفتم و انجام دادم و این اثر هم برای آیندگان ساخته شد و باید کاری کنیم که آیندگان به ما افتخار کنند و من از به گونه ای طراحی کردم که کوه پشت سر حیدر زرقانی قرار گرفته باشد.
انتهای پیام /  108
318 کلیک ها  سه شنبه, 29 خرداد 1403 16:31
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا