• فرماندار زرقان خبر داد :

برگزاری اولین جشنواره حلوا ارده در زرقان

برگزاری اولین جشنواره حلوا ارده در زرقان
   
برگزاری اولین جشنواره حلوا ارده در زرقان |||| ||||

فرماندار شهرستان زرقان از برگزاری نخستین جشنواره ملی "حلوا ارده" از ١٧ تا ٢٣ اردیبهشت در محل کاروانسرای زکی‌خانی شهر زرقان خبر داد.

 
به گزارش راستین آنلاین احسان خازن یکشنبه ١١ اردیبهشت با یادآوری اینکه ۲۰ اردیبهشت به نام روز زرقان نامیده شده و همه ساله، شهرداری مراسمی به این مناسبت برگزار کرده است، از پیش‌بینی برنامه‌هایی به همین مناسبت و با هدف معرفی و شناساندن ظرفیت‌ها، داشته‌ها و استعدادهای این شهرستان، خبر داد.
 
خازن با یادآوری اینکه، "حلوای ارده" یکی از تولیدات شهر زرقان به شمار می‌رود که در فهرست آثار ناملموس ملی هم ثبت شده است، گفت: علی‌رغم اینکه این محصول دارای شاخصه‌های مهمی از جمله ارگانیک بودن است، اما تا امروز در سطح ملی و بین‌المللی معرفی نشده که با حمایت استاندار و معاونت گردشگری استانداری فارس، اولین جشنواره جشنواره حلوا ارده زرقان در دستور برگزاری قرار گرفت.
 
فرماندار زرقان با بیان اینکه این جشنواره به عنوان خروجی کارگروه اشتغال شهرستان با استقبال بالای صنف حلواپز مواجه شده است، گفت: امیدوار هستیم که برگزاری این جشنواره، تاثیرات مناسبی را در زمینه‌سازی برای شناساندن ظرفیت‌ها و معرفی هرچه بهتر زرقان داشته باشد.
 
او از ارائه تسهیلات ویژه برای صنف حلوا پز و حمایت ویژه نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس از این جشنواره سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که خروجی این جشنواره موافقت با ایجاد یک شهرک صنعتی ویژه حلوا ارده سنتی زرقان باشد و نهایتا شاهد رونق صنعت حلوا در شهرستان و رونق اقتصاد زرقان باشیم.
 
فرماندار زرقان خاطرنشان کرد: حلوا ارده سنتی زرقان قدمتی ١٠٠ ساله دارد و هم‌اینک بیش از ١٠٠ نفر به صورت مستقیم در این صنف مشغول به کار هستند؛ البته اشتغال آینده این صنعت بستگی به ایجاد شهرک خصوصی و رونق کارگاههای این صنف و صنایع بسته بندی دارد. 
 
رئیس شورای شهر زرقان نیز در این نشست برگزاری هفته زرقان را رویداد مهم فرهنگی و اجتماعی در این شهرستان ذکر و عنوان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های این هفته، برگزاری نخستین جشنواره ملی حلوا ارده است.
 
قاسم جمالی، ادامه داد: زرقان شهر خیمه‌های بر افراشته حسینی است و روح حسینی در این شهرستان موج می‌زند.همچنین زرقان شهر سه هزار رزمنده دفاع مقدس و ٣٠٠ جانباز دارد و بیش از ۲۶۰ شهید در راه و اعتلای انقلاب و اسلام تقدیم کرده است.
 
رئیس شورای شهر زرقان اضافه کرد: زرقان از سال ١٣١٢ دارای بخشداری و از سال ١٣١٨ دارای شهرداری بوده است و ٨٣ سال از تاسیس آن می‌گذرد.
 
قاسمی عنوان کرد: سر سبزی این شهر گواه همراهیهای نیروهای خدوم شهرداری طی این ٨٣ سال است.
 
او با بیان اینکه برنامه‌های متنوع ورزشی و بازی‌های بومی و محلی در هفته زرقان پیش‌بینی شده است، گفت: درخواست ثبت بازیهای بومی و محلی این شهرستان در فهرست آثار ملی مطرح شده و در حال پیگیری است.
 
رئیس شورای شهر زرقان با بیان اینکه جشنواره حلوا ارده سنتی زرقان، محلی برای نمایش فرصت‌ها، توانمندیها، معرفی ابزارها، رسیدن به مفاهیم و منابع تجارت و مشارکت جمعی فعالان این حوزه است، تصریح کرد: قطعا در اولین جشنواره ملی دارای ضعیف‌هایی خواهیم بود و تلاش خواهد شد تا در جشنواره‌های بعدی مرتفع شود.
 
جمالی همچنین ترویج آیین بومی، تقویت همدلی و توانمندسازی جامعه بومی و محلی، ایجاد انگیزه و رقابت سالم، ارائه خدمات محتوایی، اطلاعات تخصصی در زمینه بازاریایی، ایجاد فرصت تصمیم گیری و تصمیم سازی برای بهسازی راهبردهای بازاریابی و تبلیغات و استفاده از فضای دیجیتال را از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره ذکر کرد.
 
شهردار زرقان نیز در این نشست به تشریح ویژه برنامه‌های هفته زرقان پرداخت و گفت: برنامه‌های این هفته با همایش پیاده روی خانوادگی در روز جمعه ۱۹ اردیبهشت کلید می‌خورد.
 
محمود صانعی، ادامه داد: افتتاحیه غرفه‌های نمایشگاهی در دو بخش حلوا و صنایع دستی، اجرای تئاتر خیابانی در محوطه کاروانسرای زکی‌خانی، اجرای ویژه برنامه‌های موسیقی از ١٩ تا ٢٢ اردیبهشت و برگزاری اختتامیه مردمی جشنواره حلوا ارده در ٢٣ اردیبهشت با حضور هنرمندان ملی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته زرقان است.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
797 کلیک ها  یکشنبه, 11 ارديبهشت 1401 12:10
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا