آغاز به‌کار جشنواره سراسری عکس نور با برپایی نمایشگاه در شیراز

آغاز به‌کار جشنواره سراسری عکس نور با برپایی نمایشگاه در شیراز
   
آغاز به‌کار جشنواره سراسری عکس نور با برپایی نمایشگاه در شیراز |||| ||||

  دبیر جشنواره عکس نور، گفت: نمایشگاه عکس‌های منتخب پنجمین جشنواره دوسالانه ملی عکس نور، از سه‌شنبه ۲۵ بهمن در نگارخانه مرکز اسناد و کتابخانه ملی شیراز، آغاز به کار می‌کند.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین :کمال‌الدین شاهرخ عصر دوشنبه ۲۴ بهمن در یک کنفرانس خبری گفت: در این دوره از جشنواره بالغ بر ۴ هزار عکس از ۸۰۰ عکاس سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده بود که از این میان، شماری از عکس‌ها توسط ۵ داور، برای ارائه در نمایشگاه انتخاب شده است.

شاهرخ خاطرنشان کرد: آثار رسیده به دبیرخانه این دوره از جشنواره شامل ۱۶۳۳ تک‌عکس در بخش آزاد حرفه‌ای، ۷۰ مجموعه عکس با بیش از ۸۰۰ فریم‌عکس، ۸۲ مجموعه عکس پروژه محور شامل بیش از ۹۸۰ فریم عکس و همچنین ۷۲۲ فریم عکس موبایلی بود.

او گفت: اعضای هیئت داوران این دوره آقایان سیدعباس میرهاشمی، محمدمهدی رحیمیان، امیرعلی جوادیان، علی‌اصغر داودآبادی‌فراهانی و سیدشهاب‌الدین واجدی بوده‌اند که با نظارت دبیرکل و دبیر اجرایی، در بخش تک‌عکس آزاد حرفه‌ای، ۴۳ اثر از ۳۰ عکاس، در بخش مجموعه‌عکس آزاد حرفه‌ای ۷ مجموعه از ۷ عکاس، در بخش مجموعه‌ عکس ویژه پروژه‌محور ۱۷ مجموعه از ۱۷ عکاس سراسر کشور و در بخش پویش مردمی عکاسی با تلفن‌همراه ۲۱ تک عکس از ۱۳ عکاس را شایسته راهیابی به نمایشگاه دانستند.

شاهرخ با قدردانی از مسئولان دستگاه‌های مختلف همکار در برگزاری اختتامیه این دوره از جشنواره سراسری عکس نور، گفت: در این دوره، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی برای علاقه‌مندان پیش‌بینی شده است که از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد و تا روز پنجشنبه ادامه دارد.

دبیرکل پنجمین جشنواره دوسالانه عکس نور، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در هر دوره شاهد رشد کمی و کیفی آثار ارسالی به این جشنواره بوده‌ایم و امسال نیز علیرغم فاصله‌ای که به دلیل شیوع کرونا بین دوره چهارم و پنجم افتاد، حضور خوب و آثاری باکیفیت را داشتیم.

شاهرخ یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اختتامیه را برگزاری تور یک روزه عکاسی با حضور عکاسان محرب و صاحب سبک از زیرساخت‌های شهری، جاذبه‌ها و ظرفیت‌های شیراز اعلام و خاطرنشان کرد که این اقدام منجر به زمینه‌سازی برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر داشته‌های شهر راز در بخش‌های مختلف شده و حرکتی است در راستای بزرگداشت هفته شیراز در اردیبهشت سال آینده.

او همچنین یادآور شد که مراسم اختتامیه این رویداد سراسری، عصر پنجشنبه ۲۷ بهمن در تالار حافظ شیراز برگزار خواهد شد.

جانشین فرماندهی سپاه فجر در امور اقشار بسیج نیز با بیان اینکه شیراز همواره بر بلندای تاریخ و تمدن ایران ایستاده است، برگزاری رویدادهای فاخر هنری را دارای اهمیت ویژه دانست.

سرهنگ امیر جاهدی گفت: اگر از دریچه هنر به‌ویژه هنر متعهد به انقلاب نگاه کنیم، قطعا خلاءها به ویژه در حوزه خانواده مشخص و احساس می‌شود.

جاهدی نگاه این جشنواره به عرصه‌های مغفول مانده را اثرگذار دانست و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای هنرمند، گفت: به واقع اگر عکاسان هنرمند دوران دفاع مقدس حضور نداشتند و تصویرنگاری آنان نبود، امکان انعکاس برخی از زوایای آن رویداد مهم، وجود نداشت.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس هم در این نشست گفت: از استان فارس ۳۰۰ شهید هنرمند تقدیم انقلاب اسلامی شده است که برای سال جاری شهید مهدی  اثنی‌عشری به عنوان شهید شاخص سال سازمان بسیج هنرمندان استان انتخاب شده است.

مجید میکائیلی، با بیان اینکه در کشورمان ۱۱۰ عکاس شهید تقدیم انقلاب اسلامی شده است، افزود: از آنجایی که استان فارس همیشه خاستگاه هنرهای آیینی بوده است، لذا امسال میزبان پنجمین جشنواره دوسالانه عکس نور با عنوان «خانواده ایرانی با شکوه من» هستیم.

میکائیلی به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: تلاش برای معرفی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی، کادرسازی هنرمند متعهد در تراز انقلاب اسلامی، ایجاد ارتباط میان هنرمندان عکاس، حفظ انسجام میان هنرمندان و... از جمله اهداف برگزاری این جشنواره هستند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس با بیان اینکه این جشنواره طی ۴ روز با حضور ۱۰۰ عکاس برجسته کشور در شیراز برگزار خواهد شد، افزود: در این جشنواره ورک‌شاپ و کارگاه‌های آموزشی، اردوی عکاسی، برپایی نمایشگاه از آثار برگزیده خواهیم داشت.

میکائیلی خاطرنشان کرد: جشنواره مذکور در محور و موضوعات شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)؛ ترویج فرهنگ شهروندی؛ توسعه و پیشرفت شیراز در سطح بین‌الملل و.. برگزار شد.

رئیس اداره شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این نشست گفت: ما هم اکنون در عصر طلایی عکاسی به‌سر می‌بریم.

محمد زنده دل، با بیان اینکه هر هنری ابزار خاص خود را لازم دارد و ابزار هنر عکاسی هم دوربین عکاسی است، افزود: هر کدام از ما با در دست داشتن گوشی تلفن همراه که دوربین دارد ناخودآگاه یک عکاس آماتور هستیم.

زنده‌ دل گفت: طبق آخرین آماری که منتشر شده حدود ۶۰ میلیون تلفن همراه هوشمند در کشور داریم و به معنای ۶۰ میلیون دوربین عکاسی. با توجه به این ضریب نفوذ بالا و این ظرفیت گسترده سازمان فرهنگی شهرداری تاکید خاصی بر رویدادهای هنر عکاسی دارد.

 پنجمین جشنواره دوسالانه عکس نور، به همت سازمان بسیج هنرمندان فارس و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و همراهی معاونت فرهنگی شهرداری شیراز، به میزبان سومین حرم اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام /  108
215 کلیک ها  سه شنبه, 25 بهمن 1401 07:57
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا