تابستان سختی در پیش داریم/مدیریت برق در فارس یک الگو است

تابستان سختی در پیش داریم/مدیریت برق در فارس یک الگو است
   
تابستان سختی در پیش داریم/مدیریت برق در فارس یک الگو است |||| ||||

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر تاکید کرد که مدیریت برق در صنایع سیمان و دیگر واحدهای صنعتی فارس، برای کشور یک الگوی مناسب محسوب می‌شود.

 

به گزارش راستین آنلاین یدالله حقیقی پنجشنبه ۷ بهمن در جلسه مدیریت مصرف که با حضور شماری از مدیران صنایع فارس برگزار شد، با اشاره به مدیریت بار شبکه انتقال و توزیع برق در این استان و جنوب کشور و همچنین عبور از نقطه اوج مصرف در تابستانی که گذشت، افزود: مدیریت مصرف بار در صنایع سیمان و سایر واحد های صنعتی استان فارس و منطقه جنوب الگویی برای همه کشور است.

 

حقیقی افزود: در عین حال مدیریت مصرف در صنایع فولاد و سیمان استان فارس و صنایع مادر و پایه به گونه ای رقم خورد که خدشه و خلل عمده ای در تولید این محصولات ایجاد نکرد و ما را از نقطه اوج مصرف تابستانی هم عبور داد.

 

وی با بیان اینکه در تابستانی که گذشت مثل همیشه شاهد همکاری و تعامل و هم افزایی صنایع با مجموعه دولت و حاکمیت بودیم، افزود: صنایع استان فارس و جنوب کشور در تعاملی سازنده به میدان آمدند و از واگرایی شبکه برق جلوگیری شد، اگر این تعامل و هم افزایی نبود و ما به شرایط حاد می رسیدیم زمان زیادی لازم بود تا شبکه به حالت عادی برگردد، اما شاهد بودیم که صنایع فولاد، آلومینیم و سیمان و سایر صنایع در استان فارس و بوشهر در یک حرکت سازنده و با هم افزایی برخی واحدهای خود را از مدار مصرف خارج و تولید را به زمانی دیگر موکول کردند که فشار مصرف بر روی شبکه توزیع و انتقال کمتر شود.

 

حقیقی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، اثرات تحریم که به اقتصاد فشار می آورد و وجود برخی کندی ها در اجرای طرح ها و پروژه ها همه عوامل تاثیرگذار بر تامین و انتقال برق است، افزود: باید هر کدام از این عوامل را در میان مدت و بلند مدت بررسی کرد، اما مهم واکنش سریع مسئولان و متخصصان برای عبور از نقطه اوج مصرف سالانه است.

 

او با بیان اینکه عبور از پیک مصرف تابستان سال ۱۴۰۱ نیازمند برنامه ریزی های جامع هستیم، گفت: بر اساس آمارهای موجود در استان فارس و جنوب کشور ۵۰ طرح در حوزه تامین و انتقال برق تعریف شده که برای اتمام این طرح ها نقدینگی و اعتبار قابل توجهی مورد نیاز است.

 

حقیقی با اشاره به اینکه در حوزه تولید هم نیروگاه جدیدی احداث نشده و عزم دولت اینست که در حوزه برق تحولات اساسی ایجاد کند، خاطرنشان کرد که مهمترین دستور کار دولت همین تعهدی است که باید حدود ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور تا سال ۱۴۰۴ افزوده شود. 

 

او ادامه داد: این ۳۵ هزار مگاوات در سه بخش تقسیم بندی شده که حدود ۱۰ هزار مگاوات آن قرار است با قراردادهای منعقد شده با مجموعه صمت و ۱۵ هزار مگاوات هم توسط وزارت نیرو با احداث نیروگاه جدید تامین شده و ۱۰ هزار مگاوات هم از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین می‌شود.

 

حقیقی با بیان اینکه برای ایجاد بستر تامین ۱۰ هزارمگاوات انرژی تجدیدپذیر فراخوان داده شده است، خاطرنشان کرد: با استقبال خوب متقاضیان، برای احداث ۷۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر تقاضا داده شده که بسیار بیشتر از برنامه ریزی است

او استقبال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در احداث نیروگاههای برق را بسیار امید بخش دانست و گفت: مجموعه صنعت و سرمایه گذاری در کشور متوجه ضرورت و نیاز اصلی کشور شده اند، بنا بر علاقه خود بسیاری از صنعتگران حاضر شده اند سرمایه گذاری خود را به این سمت و سو سوق دهند و در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

 
حقیقی گفت: سهم استان فارس در این حوزه سرمایه گذاری بسیار قابل توجه است و شرکت های بزرگی برای سرمایه گذاری در حوزه تامین برق و انرژی پاک اعلام آمادگی کرده اند. مذاکرات اولیه هم انجام شده که آن را پیگیری خواهیم کرد.
 
او با بیان اینکه تولید کنندگان صنعتی در این زمینه می توانند ظرفیت خوبی ایجاد کرده و احداث نیروگاه خورشیدی یاری بخش است، گفت: ظرفیت بالقوه خوبی در فارس و بوشهر در این زمینه وجود دارد که به فعل رساندن آن، تلاش جمعی را می‌طلبد.
 
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس و بوشهر، گفت: موضوع مدیریت مصرف از مباحث نیازمند توجه محسوب می‌شود، موضوعی که هنوز در جامعه بهینه سازی و تبیین نشده است و میزان آن با شاخص‌های بین‌المللی همخوانی ندارد، لذا درخواست اینست که صنعتگران و مدیران صنایع در این مبحث بیشتر کار کنند.
 
حقیقی با بیان اینکه تابستان ۱۴۰۱ شرایط سختی را به لحاظ تامین انرژی پیش رو داریم، گفت: رشد بار و مصرف برق نباید از حالت عادی و متعارف خارج شود، در شیراز که آب و هوایی معتدل داریم، کمتر ساختمان جدیدی را می بینیم که از سامانه سرمایشی اسپیلیت استفاده نکند، حتی در خرید و فروش ساختمان، داشتن و نداشتن اسپیلیت به یک موضوع شاخص ساز در قیمت تبدیل شده است، هر چند نمی توان از پیشرفت های جهانی در مصرف برق غافل شد اما باید با ورود تجهیزات فنی جدیدی به سامانه سرمایشی فرهنگ استفاده بهینه آن نیز رشد کند و آموزش داده شود.
 
او با تاکید براینکه رشد مصرف برق در ایران طبیعی نبوده و روبه افزایش است، گفت: تداوم این موضوع، اثرات نامطلوبی دارد حال آنکه اگر رشد مصرف برق به بخش صنعت هدایت شده بود، پیامدهای مطلوبی داشت.
 
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس و بوشهر با بیان اینکه تقاضای همکاری بیشتری از طرف صنایع برای عبور از نقطه اوج مصرف تابستان وجود دارد، گفت: این تقاضا برای آن است که در کنار تامین برق مراکز حساس امکان عبور از اوج مصرف تابستان بدون خاموشی، فراهم شود.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
444 کلیک ها  پنج شنبه, 07 بهمن 1400 11:42
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا