• به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) و روز زن :

هنر ارزشی حماسه را ماندگار می کند /برگزاری نشست زن، فرهنگ و هنر اسلامی و خودباوری

هنر ارزشی حماسه را ماندگار می کند /برگزاری نشست زن، فرهنگ و هنر اسلامی و خودباوری
   
هنر ارزشی حماسه را ماندگار می کند /برگزاری نشست زن، فرهنگ و هنر اسلامی و خودباوری |||| ||||

همزمان با فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی و سالروز ولادت با سعادت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س)، نشست «زن، فرهنگ و هنر اسلامی و خودباوری» به‌همت سازمان بسیج هنرمندان فارس، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی فارس، خبرگزاری ایکنا شعبه فارس و دانشکده علوم قرآنی شیراز، برگزار شد.

به گزارش راستین انلاین مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس سه‌شنبه ۱۴ بهمن در نشست "زن، فرهنگ و هنراسلامی و خودباوری" ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س) و ایام‌الله دهه فجر، گفت: جامعه‌شناس‌ها چندین عامل پایه‌ای و اساسی را برای تأسیس و ایجاد تمدن بشری مطرح کرده و برای شکوفاسازی یک تمدن شاخصه‌ها و فاکتورهایی را نظیر علم، اخلاق، معنویت، عدالت و ...  مطرح کرده‌اند.

حجت‌الاسلام عبدالرضا محمودی، افزود: یکی از هنرهای اساسی اسلام و بلکه تمامی شرایع آسمانی اینست که در سوخته‌ترین و منحط ترین سرزمین‌ها ظهور کردند تا مشعل پرفروغ برای انسان‌های هم آن سرزمین‌ها و هم سرزمین‌های دیگر و حتی آیندگان باشند و در حقیقت هنر این است که بتوانیم در جایی که نیاز مبرم وجود دارد، رسالت خود را به‌درستی ایفا کنیم. 

محمودی با یادآوری اینکه قرآن رسالت خود را هدایتگری معرفی می‌کند و این هدایت را به طرق مختلف انجام می‌دهد، به شرایط سرزمین حجاز در زمان ظهور اسلام اشاره کرد و گفت: قرآن در سرزمینی نازل شد که از شاخص‌های اولیه انسانی به دور بوده و فرهنگی بسیار منحط داشتند به‌طوری که فرزندان دختر خود را زنده به‌گور می‌کردند آن هم موجودی که خداوند خمیرمایه وجودش را عاطفه عاطفه قرار داده است و در دامن او بزرگترین شخصیت‌ها پرورش می‌یابند. 

وی با اشاره به حدیثی از امام زمان(عج) درباره حضرت زهرا(س) گفت: حضرت ولیعصر(عج)که عصاره عالم هستی و وارث همه انبیا و اوصیای الهی هستند، فرمودند دختر رسول خدا(ص) برای من اسوه حسنه است؛ این جایگاه والای حضرت زهرا(س) را نشان می‌دهد. 

محمودی با یادآوری آیاتی از قرآن کریم مبنی بر اینکه خداوند حضرت رسول(ص) را به‌عنوان اسوه حسنه قرار داده است، گفت: حضرت رسول(ص) درباره حضرت زهرا(س) فرمودند که فاطمه(س) پاره تن من است و اگر کلام امام عصر(عج) و این آیه قرآن را در کنار هم قرار دهیم، جایگاه والای حضرت زهرا(س) به‌خوبی نمایان می‌شود. 

امام جمعه موقت شیراز در ادامه سخنان خود با ذکر این نکته که اخلاق در شرایع آسمانی جایگاه ویژه‌ای دارد، یکی از بخش‌های مهم اخلاق را خودباوری و اعتماد به نفس و تکیه بر خود دانست و گفت: البته خودباوری و اعتماد به نفس هیچ منافاتی با توحید ندارد. قرآن که یک کتاب هدایت است خودباوری را به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم موفقیت انسان در طول تاریخ بیان می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که به خودباوری و خوداتکایی نرسیدیم نه می‌توانیم از خود یک شخصیت خداگون بسازیم و نه می‌توانیم جامعه را به مدینه فاضله نزدیک کنیم، گفت:‌ انسان‌شناسی قرآن کریم هدایت‌محور است. این کتاب آسمانی انسان را به سمت کمال هدایت می‌کنیم و برای این کار هم باید ابتدا خودمان را بشناسیم و تا زمانی که ظرفیت و سرمایه خود را نشناسیم نمی‌توانیم برای تعالی، رشد و بالندگی جامعه مهیا شویم به‌همین دلیل است که قرآن کریم بر روی انسان‌شناسی تأکید فراوان دارد.  

محمودی با بیان اینکه تمام محورهای قرآن کریم برای انسان است، گفت: خداوند در ابتدای خلقت انسان هدف از خلقت انسان را نیل انسان به قائم مقامی خدا و خلیفةالهی معرفی می‌کند و باید در این زمینه نگاه دقیق و محققانه‌ای به آیات قرآن کریم داشته باشیم.  

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس گفت:‌ ما خلیفه خداوند در این عالم هستیم و خداوند ما را خلق کرده است که جانشین او شویم و این نکته مهمی برای خودباوری است و باید انسان به خودباوری برسد. 

وی به بحران هویتی که انسان‌های امروزی بدان دچار هستند، اشاره و اضافه کرد:‌ متأسفانه امروز شاهد بحران هویت دانشی، بحران استادی، طلبگی، دانشجویی، دانش‌آموزی و غیره هستیم و علت آن هم عدم خودباوری است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که خداوند عالم را در قبضه قدرت ما قرار داده است.

محمودی اضافه کرد: در تمام شاخص‌ها و فاکتورهایی که خداوند در قرآن کریم به‌عنوان امتیاز و برتری و اشرفیت انسان بدان اشاره می‌کند، هیچ تمایزی میان زن و مرد قرار نمی‌دهد و این زیبایی و هنر شریعت الهی است که خط بطلان بر تمام نگاه‌ها و تفکرهای اومانیستی می‌کشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان فارس، یکی از بزرگترین هنرنمایی شرایع آسمانی را علاوه بر معرفت‌بخشی و معرفت‌افزایی برای انسان، دستیابی به خوداتکایی در وجود انسان دانست و گفت: یکی از رسالت‌های شرایع آسمانی تربیت است. معرفت از مقوله دانش است اما تربیت از مقوله رفتار است و آغاز رسالت پیامبر(ص) هم از این مسئله بوده است. 

وی با بیان اینکه تمام پیامبران الهی از جنس ما انسان‌ها بود و تمام نیازها و خواسته‌های ما را داشتند لذا مطالب آنان ایده آلیسمی نبود بلکه کاملاً رئالیسمی است، گفت:‌ یکی از شخصیت‌های کاملی که خداوند معرفت و کمال را در وجود ایشان قرار داد، حضرت زهرا(س) بودند و در بزرگی مقام آن حضرت همین بس که خداوند در سوره کوثر خداوند از ایشان به‌ عنوان خیر کثیر یاد می‌کند.

 

مایه سربلندی هر ایرانی 

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز هم ضمن تبریک فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر و سالروز ولادت حضرت زهرا(س)، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، پیروزی انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدید عالم و مایه سربلندی هر ایرانی است. 

زینب روستایی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی تمام عوامل خودباوری ما را احیا کرد، هم آن جایگاهی که زن برای دین اسلام قائل شده است و هم خوداتکایی را برای این سرزمین به ارمغان آورد، گفت:‌ در تعالیم اسلامی هدف از خلقت را تعالی بشر و تکامل می‌دانیم و فرقی هم بین جنس زن و مرد وجود ندارد.

روستایی بیان کرد: وقتی به دستاوردهای انقلاب نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بنیانگذار انقلاب با جایگاهی که برای زن قائل بودند، چگونه در این انقلاب به زن شخصیت بخشیدند و زن در این عرصه چه جایگاهی پیدا کرده و حضور مؤثری دارد. به‌طوری که تمام بزرگان تأکید دارند که اگر حضور زنان در نهضت‌های اجتماعی نباشد، شاید آن نهضت نتواند شکل بگیرد و موفق شود در انقلاب هم اگر حضور زنان نبود، شاید پیروزی در کار نبود. 

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام کمبودهایی که در بحث علم، معرفت، اخلاق، شناخت استعدادها و غیره بانوان داشتیم، جبران شد و این جایگاهی است که انقلاب برای زن قائل شده است، گفت: همچنین حضور مؤثر زنان را در دوران دفاع مقدس و تمام وقایع ارزشی بعد از انقلاب اسلامی شاهد بودیم اما در عرصه هنر خوب است به این بحث بپردازیم که جایگاه زن کجاست و انقلاب ما در این عرصه چه دستاوردی دارد.

وی با یادآوری اینکه وظیفه هنر آن است که مظاهر جمال و جلال و ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌ها و حقایق را به زیبای بیان کرد  و اگر زبان هنر نباشد نمی‌توان این نکات را به جامعه منتقل کرد، گفت:‌ اگر هنر بخواهد وقایع باارزش را با زبانی که خود می‌داند به جامعه عرضه کند، یقیناً جهاد کرده است و هنرمندان ما در این نگاه جهادگر محسوب می‌شوند.

روستایی با بیان اینکه در ارتباط با زن هم هنر می‌تواند چنین نقشی ایفا کند و اگر با زبان هنر این مسئله بیان شود، یقیناً اثرگذاری خود را خواهد داشت، گفت: هنر ارزشی در حقیقت حماسه‌ها را ماندگار و جاودانه می‌کند و در حوزه حضور زنان هم در این عرصه‌ها می‌تواند ایفای نقش کند. 

تقویت خودباوری؛ از مظاهر عقلانیت انقلاب

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز در ادامه سخنان خود به عوامل خودباوری در قرآن کریم اشاره کرد و گفت:‌ یکی از مهم‌ترین مظاهر عقلانیت انقلاب ما احیای همین عوامل خودباوری است و این نکته بسیار مهمی است که حضرت امام(ره) با آن دم مسیحیایی و قدسی خود دل‌های مردم را تکان دادند و وجدان‌ها را بیدار کردند و این روحیه «ما می‌توانیم» را که یکی از پرکاربردترین و پرتکرارترین عبارت‌ها در بیانیه گام دوم انقلاب است، امام(ره) به منصه ظهور رساند و باعث شد که مردم ما در عرصه حضور پیدا کنند و تفاوت آشکاری را در دستاوردهای این انقلاب و آنچه که در انقلاب‌های خارج از مرزهای ما رخ داده بود، بروز دهند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را با انقلاب‌های دیگر دنیا مقایسه و بررسی کنیم، تکیه بر همین ارزش‌های فکری و احیای آن‌ها نقطه بارز و اساسی تفاوت میان این انقلاب‌هاست که باعث شد انقلاب ما ۴۲ سالگی خود را جشن بگیرد و بر اساس آن چیزی که اندیشمندان غربی اظهار می‌کنند اگر واقعه‌ای به ۴۰ سالگی رسید بعد از آن قوام پیدا کرده و امتداد خواهد یافت، همچنان که در انقلاب خود چنین چیزی را مشاهده می‌کنیم.

روستایی، روحیه خودباوری و اتکای به نفس را هدیه انقلاب اسلامی به مردم برشمرد که آثار آن هم در عرصه‌های مختلف امروز مشهود است و سپس ادامه داد: یقیناً آنچه که حاصل و دستاورد انقلاب اسلامی است برگرفته از متون دینی و آیات قرآن و روایت اسلامی است و تکیه بر تمام این آموزه‌هاست که موجب شده است انقلاب ما به این حد از کمال و پختگی برسد.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خداوند در دو آیه قرآن حضرت آسیه و حضرت مریم را به‌عنوان الگو برای مؤمنین معرفی می‌کند اما وقتی فرمایش حضرت رسول(ص) را مبنی بر اینکه فاطمة سیدة نساءالعالمین است، بررسی می‌کنیم مشاهده خواهیم کرد که اگر آن دو بانوی بزرگوار الگوی مؤمنان هستند،‌ حضرت زهرا(س) الگوی این دو بانو است و این نکته بسیار قابل توجهی است. 

وی با تأکید بر اینکه مقام عبادی و معنوی حضرت زهرا(س) غیرقابل توصیف است و نکته‌ای که دوست و دشمن بدان اذعان دارند، گفت: بانویی با چنین جایگاه در عرصه‌های مختلف سرآمد زنان هستند، در بحث همسرداری، فرزندداری و در عرصه‌های فرهنگی اجتماعی، هرجا نیاز باشد به‌عنوان یک محور مطرح می‌شوند یعنی اگر وقایعی که در عصر پیامبر(ص) رخ داد بررسی کنیم می‌بینیم یکی از اساسی‌ترین محورها وجود نورانی حضرت زهرا(س) است. 

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس هم در این نشست ضمن گرامیداشت ایام و اعیاد پیش‌رو گفت:‌ شعار محوری چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی «انقلاب اسلامی، بالند و مقتدر چون کوه استوار» انتخاب شده است. 

مجید میکائیلی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دارای دستاوردهای زیادی طی این ۴۲ سال بوده است که یکی از آن دستاوردها حضور گسترده زنان در عرصه‌های مختلف و حساس بوده است، گفت: اگر بخواهیم مراحل ۵ گانه تحقق تمدن نوین اسلامی و ملزومات آن را بررسی می‌کنیم به دو نکته امیدآفرینی و نقش جوانان برمی‌خوریم که رهبر معظم انقلاب هم در بیانیه گام دوم انقلاب بدان تأکید فراوانی داشته‌اند. 

میکائیلی، توجه به دو مقوله امیدآفرینی و استفاده از ظرفیت جوانان را یکی از مهم‌ترین نکاتی دانست که باید در برنامه‌های مختلف مدنظر قرار گیرند، گفت: در بسیج هنرمندان هم تلاش کردیم تا هم از این نکات استفاده کرده و هم نقش بانوان را در موضوعات هنری با رویکرد و نگاه‌های تربیتی و آموزشی پررنگ کنیم. 

شبکه‌سازی بانوان هنرمندان فارس 

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس با یادآوری اینکه بسیاری از بانوان این سرزمین دارای هنرهای مختلفی هستند که و هنر ما این است که از ظرفیت هنر آنان حتی در منزلشان استفاده کنیم، گفت: رویکرد برنامه‌های خود را در سال ۱۴۰۰ تربیت‌محوری با رویکرد تولیدمحتوا انجام خواهیم داد ضمن اینکه بنا داریم تا شبکه‌سازی بانوان هنرمندان را در دستور کار داشته باشیم. 

وی بر این نکته تأکید کرد: در سازمان بسیج هنرمندان نگاه ما تنها بر چند نفر چهره خاص هنری نیست بلکه تلاش می‌کنیم تا همه هنرمندان دیده شوند.

میکائیلی ضمن اعلام آمادگی همکاری با دانشکده علوم قرآنی شیراز برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک همکاری، گفت:‌ الگوی اول تمام فعالیت‌های ما آموزه‌های قرآن کریم است و به یاری خدا این نکته را همواره مدنظر فعالیت‌های خود قرار داده و می‌دهیم.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
932 کلیک ها  سه شنبه, 14 بهمن 1399 15:41
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا