چالش هایی که تمامی ندارند، تمامی دستگاه های اجرایی پای کار بیایند/اتباع بیگانه بیشترین کودکان کار در شیراز

برای جلوگیری از این آسیب جبران ناپذیر جامعه باید همه دستگاه های اجرایی به ویژه اداره اتباع بیگانه پای کار بیایند تا دیگر شاهد چالش های اساسی در زمینه کودکان نباشیم.

 
به گزارش راستین آنلاین رئیس بهزیستی شیراز در دومین جلسه فصلی کمیته های ساماندهی کودکان کار و خیابان به میزبانی و دبیری بهزیستی استان فارس برگزار شد گفت :در جمع آوری کودکان کار و خیابانی در شیراز بیشترین آمار ما مربوط به اتباع بیگانه است، که باید اداره امور اتباع بر طبق تفاهم نامه اخیر خود اقدامات لازم را انجام دهند تا بخشی از چالش ما در این زمینه رفع شود.
 
 هادی ابراهیمی افزود: سرانه پرداختی برای ارائه خدمات به نگهداری کودکان کار تفاوتی با مدت دوره و نگهداری ندارد که این مسئله جوابگو مشکلات ما نیست و ما برای جمع آوری کودکان را در یک دوره 21 روزه تحت پوشش قرار می دهیم.
 
او بیان کرد: اداره اتباع می تواند برای ساماندهی و کاهش مشکلات مالی با تخصیص اعتبار لازم و انجام اقدامات موثر به مراکز ما کمک کند، تا چالش کمبود یارانه در این زمینه رفع شود.
 
ابراهیمی اضافه کرد: برخی از کودکان کار اتباع خارجی دارای مشاوره تحصیلی هستند و در زمان محدود که در تحت پوشش ما هستند نمی توانند به تحصیل خود بپردازند و باید اداره اتباع برای این معضل برنامه ریزی داشته باشند.
 
رئیس بهزیستی شیراز تصریح کرد: کسانی که غیرقانونی در کشور باشند نمی توانند تحت پوشش ما باشند و از خدمات استفاده کنند، حتی در مسئله ترخیص ما با چالش قوانین سختگیر مواجه هستیم که باید بازنگری در روند ما انجام شود.
 
همچنین رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شیراز با بیان اینکه 70 کودک کار خیابانی از سطح شهر شیراز جمع آوری شده است، گفت : نکته قابل تأمل برای ما وجود تنها چهار کودک ایرانی در بین آنان بود.
 
یوسف آفرینی اظهار کرد: وجود این جامعه آماری اتباع بیگانه برای شهر تاریخی و فرهنگی شیراز یک عامل نگرانی است و جمع آوری آنان سخت شده. 
 
او اذعان کرد: بارها مشاهده شده که کودکان جمع آوری شده پس از ساماندهی باز هم در خیابان دیده شده و متاسفانه بازهم جزو اتباع بیگانه هستند.
 
آفرینی خاطر نشان کرد: شخص کودک حضورش در جامعه ما یک مشکل نیست بلکه خانواده هایی که بجای توجه و آموزش کودک با سوء استفاده ابزاری از آنها دنبال مقاصد کاری و تجاری هستند و لازمه مقابله با آنها یک برخورد سخت قانونی از سوی دستگاه های متولی نظارتی و ضابط است.
 
افرینی تاکید کرد: تخریب روحیه حساس کودکان منجر به ایجاد بزهکاری و آسیب های روانی می شود که نتیجه آن خشونت طلبی در بزرگسالی است و باعث می شود تا آنها با برهم زدن آسایش و آرامش مردم انتقام خود را از جامعه بگیرند.
 
او اضافه کرد: برای جلوگیری از این آسیب جبران ناپذیر جامعه باید همه دستگاه های اجرایی به ویژه اداره اتباع بیگانه پای کار بیایند تا دیگر شاهد چالش های اساسی در زمینه کودکان نباشیم.
 
گفتنی است یکی از مراکز در سطح شهر متعلق به نگهداری کودکان کار زیر نظر بهزیستی است، که تست کرونا از آنها برای پایش سلامت گرفته شده تا بتوانیم از خطرات جانی آنها جلوگیری کنیم. 
 
 همچنین در این نشست مدیرکل بهزیستی فارس با توجه به دیدار میدانی و مصاحبه شخصی با کودکان خیابانی از درآمد ۱۰۰ هزار تومانی آن ها در چند ساعت از روز تا ۷۵۰ هزار تومان در یک روز خبر داد.
 
سید محمدصادق کشفی نژاد گفت :دست کریم و دل رحیم مردم ایران و فارس، زبانزد است و این موجب می‌شود که بچه های خیابان گرد با کمک‌های شفقت بار مردم از تحصیل و بازی باز مانده و در دام سودجویان اقتصادی قرار گیرند.
 
 او ادامه داد :این کودکان با خروج از خانه در معرض خیلی از مسائل خارج از کنترل مثل باندهای بزهکار ،بیماری‌های مختلف و آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند.
 
او همچنین گفت: وقتی هر کودک خیابانی به راحتی یک اسکناس ده هزار تومانی را از مردم دریافت می‌کند در آینده با مبالغ کمتر قانع نمی‌شود و به یک درآمد بدون حساب و کتاب عادت می کند.
 
 مدیرکل بهزیستی فارس در بیان اصلی‌ترین چالش در بحث کودکان خیابانی اظهار کرد :ما باید رفتار خودمان را کنترل کنیم و بدون فکر به عواقب این موضوع به اینگونه از بچه ها کمک مستقیم نکنیم.
او همچنین به حمایت سازمان بهزیستی و حضور کادر تخصصی تعلیم دیده جهت جلب این کودکان و قرار دادن آنها در مسیر مشاوره و توانمندسازی اشاره کرد و ادامه داد؛ مردم باید با ما همکاری کرده و کمک هایشان را در مسیر توانمند سازی این کودکان از راه صحیح آن خرج کنند.
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
459 کلیک ها  دوشنبه, 22 دی 1399 09:29
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا