تلاش برای حمایت از سلامت بانوان در برابر کرونا

نهمین سمینار بین المللی سلامت زنان به میزبانی شیراز برگزار می شود. 

 
به گزارش راستین آنلاین دوازدهم و سیزدهم آذرماه سال جاری، نهمین سمینار بین المللی سلامت زنان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز برگزار می شود.
 
 رئیس نهمین سمینار بین المللی سلامت زنان با اشاره به اهمیت توجه به سلامت بانوان گفت: در این سمینار به سلامت زنان به عنوان یک اولویت پرداخته می شود، زیرا سلامت زنان نسبت به سلامت مردان، با چالش های متفاوتی همراه است، به همین دلیل باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 
دکتر کامران باقری لنکرانی افزود: در سمینار سلامت زنان در سال های گذشته، موضوعات مختلفی مورد بحث بود، اما امسال با توجه به شیوع بیماری کووید۱۹، بخش مهمی از این سمینار به آثار کووید ۱۹ بر سلامت بانوان و در بخش دیگری به موضوع بیماری های اسکلت عضلانی زنان می پردازد.
 
او ادامه داد: آمارهای جهانی در خصوص آثار کووید ۱۹ بر سلامت زنان نشانگر آن است که درگیری کرونا در جوامع مختلف بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما مرگ و میر در مجموع تا حدودی در مردان بیشتر بوده، البته در سنین مختلف در برخی از کشورها، آمار مرگ و میر در گروه زنان تمرکز داشته است.
 
رئیس نهمین سمینار بین المللی سلامت زنان با بیان اینکه در گزارش هایی که از جنوب شرقی آسیا به دست آمده، مرگ و میر سنین بین ۹ تا ۱۹ سال در زنان بیشتر بوده و در بقیه سنین در مردان بیشتر بوده است، اظهار کرد: در گزارش های کشور ما نیز از حدود ۴۰ سال به بالا، تمرکز مرگ و میر در مردان بیشتر بوده، اما در گروه سنی زیر ۴۰ سال در مردان و زنان تفاوت چندانی دیده نشده است.
 
پاندمی کرونا و تهدید سلامت بانوان
 
 لنکرانی اضافه کرد: در موضوع بیماری کووید۱۹، تنها موارد ابتلای بیماری و بستری نیست، این بیماری در شرایط فعلی کل زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار داده و آثارش نیز بر بانوان بیشتر از آقایان بوده است.
 
او تعطیلی مدارس و آموزش دانش آموزان در منزل را موجب فشار مضاعف روحی روانی بر زنان یا مادران دانست و ادامه داد: البته این موضوع به مادرانی که سرپرست خانوار هستند، فشار بیشتری وارد کرده است و باعث شده سلامت روان و سطح استرس آنان تحت تاثیر قرار بگیرد.
 
رئیس  نهمین سمینار بین المللی سلامت زنان با اشاره به دیگر چالش های پیش آمده در این زمینه اظهار کرد: طبق گزارش های انجام شده، بیماری های افسردگی و اضطراب در زنان به دلایل مختلف در پاندمی کرونا، افزایش پیدا کرده است، همچنین برای زنانی که به صورت سنتی کارهای خانه و مراقبت از بیماران را ارایه می دهند، فشار مضاعفی ایجاد کرده است و ترس از بیمار شدن بانوانی که شاغل بودند و در بخش غیررسمی اقتصاد کار می کردند و احنمال اینکه شغل خود را از دست داده باشند، در همه گیری کووید۱۹ بیشتر بوده و از این نظر نیز با مشکلاتی روبرو هستیم.
 
کاهش مراجعه بانوان برای دریافت مراقبت های بهداشتی در دوران کرونا
 
 لنکرانی افزود: همچنین در بحران کروناویروس، مراقبت هایی که پیش از این زنان دریافت می کردند به ویژه مراقبت های مربوط به بارداری کاهش پیدا کرده است، ماردان باردار از ترس بیمار شدن به مراکز بهداشتی درمانی کمتر مراجعه می کردند و از آن سو محدودیت هایی نیز به دلیل ارایه خدمت به بیماران کرونا در مراکز اعمال شد که همین باعث شده مراقبت قبل از زایمان مقداری کاهش یابد.
 
رئیس نهمین سمینار بین المللی سلامت زنان، افزایش خشونت های خانگی را یکی دیگر از موضوعات مهمی خواند که باید در پاندمی کووید۱۹ و آثارش بر سلامت زنان، به آن توجه کرد. طبق گزارش های به دست آمده در برخی نقاط کشور، در این دوران با افزایش خشونت های خانگی روبرو شدیم که این بخش مربوط به فشارهای روانی اقتصادی است و ضرورت دارد به سلامت زنان در بحران کرونا با برنامه های مشخص تری توجه داشت، از سویی دیگر لازم است حمایت های روحی روانی افزایش پیدا کند و زمینه های توانمندسازی بانوان نیز برای مقابله با تنش ها و استرس هایی که در این زمان با آن روبرو هستند، بیشتر شود.
 
لنکرانی با بیان اینکه ۶۷درصد کادر بهداشتی درمانی کشور را بانوان تشکیل می دهند، گفت: خط نخست مقابله با کرونا در بین کادر بهداشتی درمانی، با تمرکز بر جمعیت بانوان است که دو سوم این جمعیت ارایه کننده خدمت را تشکیل می دهند، همچنین برخی از بانوان همزمان با همسر و مادر خود مشغول به خدمت هستند که در چند جبهه ایثار می کنند و این امر توجه ویژه موسسات و سازمان های سلامت محور را می طلبد.
 
مهم ترین علت های ناتوانی در بانوان سراسر دنیا
 
رئیس نهمین سمینار بین المللی سلامت زنان، بیماری های اسکلتی عضلانی را یکی دیگر از محورهای این سمینار عنوان کرد و گفت: بار ناتوانی در بانوان در سراسر دنیا، نخست مربوط به بیماری های اعصاب و روان و دومین مربوط به بیماری های اسکلتی عضلانی است.
 
او در ادامه افزود: بانوان نسبت به آقایان بیشتر با ساییدگی مفاصل، دردهای کمر و بیماری های روماتیسمی رنج می برند و برای حل این معضل، در پیشگیری و بازتوانی اقدامات خوبی می توان انجام داد و در این سمنیار نیز به آن پرداخته می شود.
 
به گفته  لنکرانی پوکی استخوان اکنون یک پاندمی جهانی شده و با چاقی و شیوه زندگی ارتباط دارد، همچنین کمبود ویتامین D یکی از موارد مهمی است که باعث پوکی استخوان می شود.
 
رئیس نهمین سمینار بین المللی سلامت زنان بیان کرد: این سمینار با همکاری سازمان آموزشی پژوهشی وابسته به کنفرانس اسلامی و موسسات مختلف تحقیقاتی کشور به ویژه فرهنگستان علوم پزشکی، با شرکت اساتید داخلی و خارجی به صورت آنلاین برگرار می شود.
 
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
546 کلیک ها  سه شنبه, 11 آذر 1399 11:50
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

موارد مرتبط

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بازگشت به بالا
بالا