وام ۲۰۰ میلیونی مسکن فرزند سوم به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وام ۲۰۰ میلیونی مسکن فرزند سوم به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
   
وام ۲۰۰ میلیونی مسکن فرزند سوم به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ |||| ||||

  متقاضیانی که قبلا از خانه‌های سازمانی یا امکانات دولتی در زمینه مسکن استفاده کردند، با ابلاغیه جدید بانک مرکزی امکان دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیونی فرزند سوم را خواهند داشت.

راستین آنلاین : شرایط جدید دریافت وام مسکن فرزند سوم با حذف یکی از سختگیری‌های بانک مرکزی ابلاغ شد. تا امروز کسی که سابقه استفاده از امکانات یا زمین دولتی را در بخش مسکن داشته، جزو متقاضیان واجد شرایط تسهیلات مسکن فرزند سوم قرار نمی‌گرفت که حالا با ابلاغیه جدید بانک مرکزی این شرط حذف شده است.

وام مسکن فرزند سوم که یک نوع تسهیلات قرض‌الحسنه است امسال به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و متقاضی آن با احتساب دوره بازپرداخت ۲۰ ساله، ماهی کمتر از یک میلیون قسط می‌دهد. البته شرایط دریافت وام مسکن فرزند سوم هنوز به‌شکلی است که اگر متقاضی درحال حاضر تسهیلات تسویه‌نشده‌ای در بخش مسکن دارد یا ملکی به‌اسم آن ثبت شده، از جمع متقاضیان واجد شرایط خط می‌خورد.

 

شرایط جدید وام مسکن فرزند سوم

شرایط وام مسکن فرزند سوم تا الان به سه موضوع اصلی اشاره داشت. نکته اول این بود که از طریق سامانه جامع حمایتی وزارت راه و شهرسازی که اطلاعات آن در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد، مشخص می‌شود که متقاضی درحال حاضر ملکی به‌نام خودش دارد یا نه. موضوع دوم هم این است که با استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی مشخص می‌کنند که متقاضی درحال حاضر تسهیلات فعال دارد یا نه. شرط سوم به‌برخورداری متقاضی از امکانات دولتی، زمین، تسهیلات یارانه‌ای اختصاص داشت که با تصمیم بانک مرکزی این شرط حذف شده است. مسئولان بانک مرکزی می‌گویند به‌خاطر اینکه ذات قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بر فرزندآوری تأکید دارد، به این نتیجه رسیدیم که برای دریافت تسهیلات مسکن فرزند سوم این بند حذف شود و دستورالعمل جدید را روز چهارشنبه هفت تیر به بانک‌ها ابلاغ کردیم.

شرایط وام مسکن فرزند سوم البته به‌همین‌ها ختم نمی‌شود. نکته یا بهتر است بگوییم شرط مهم بعدی این است که تاریخ تولد فرزند سوم یا فرزند‌های بعدی باید برای ۱/۱/۹۹ به‌بعد باشد. از طرفی وام مسکن فرزند سوم به‌شرطی داده می‌شود که نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر یا فرزند از ۲.۵ بیشتر نباشد. به‌زبان ساده اگر متقاضی ساکن استان‌هایی مثل سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، یا هرمزگان باشد، امکان دریافت وام مسکن فرزند سوم را ندارد، اما این تسهیلات برای متقاضیانی که در استان‌های دیگر سکونت دارند، بلامانع است.

وام مسکن فرزند سوم از محل سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی کشور تامین می‌شود. یعنی یکجور تسهیلات قرض‌الحسنه است و اساسا برای خرید، ساخت و حتی اجاره مسکن درنظر گرفته شده. مستاجری که دنبال وام است باید اجاره‌نامه را به بانک ارائه بدهد. متقاضی خرید وام مسکن فرزند سوم باید مبایعه‌نامه را به بانک ببرد و تسهیلات مسکن فرزند سوم برای متقاضیان ساخت مسکن به شرط ارائه پروانه ساخت معتبر و ارائه اسناد مالکیت پرداخت می‌شود.

 

اقساط وام مسکن فرزند سوم

اقساط وام مسکن فرزند سوم با کارمزد چهاردرصد محاسبه می‌شود. متقاضی باید ظرف حداکثر ۲۰ ماه برای پرداخت اقساط آن اقدام کند و مثل بقیه تسهیلات قرض‌الحسنه سودی ندارد.

اقساط وام مسکن فرزند سوم را می‌شود در مدت کمتری به بانک برگرداند، اما اگر متقاضی همان سقف ۲۰ ساله یعنی ۲۴۰ ماهه را انتخاب کند، آنوقت باید ماهی ۹۰۹ هزار و ۹۱ تومان به‌عنوان قسط پرداخت کند.

اقساط وام مسکن فرزند سوم البته در ماه‌های ابتدایی هر سال با سایر ماه‌ها متفاوت است که می‌توانیم این ماه‌ها را ماه‌های استثنایی بدانیم. به‌عنوان مثال اقساط وام مسکن فرزند سوم در ماه اول ۸۰۰ هزار تومان است. در ماه سیزدهم یعنی ماه اول سال دوم اقساط وام مسکن فرزند سوم به ۷۶۰ هزار تومان تقلیل پیدا می‌کند و این روند ادامه دارد و در ماه ۲۲۹ یعنی اولین ماه از سال بیستم به رقم ناچیز ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اقساط وام مسکن فرزند سوم به‌این ترتیب نهایتا بعد از ۲۰ سال به ۲۸۴ میلیون تومان می‌رسد و اینطوری متقاضی وام بعد از ۲۰ سال دقیقا ۸۴ میلیون تومان به‌عنوان کارمزد برمی‌گرداند.

 

نحوه دریافت وام مسکن فرزند سوم

ثبت‌نام وام مسکن فرزند سوم با مارجعه حضوری متقاضی به بانک آغاز می‌شود. طبق دستورالعمل بانک مرکزی متقاضی وام مسکن فرزند سوم در قدم اول باید سراغ یکی از بانک‌های مسکن، کشاورزی، توسعه تعاون، صادرات، تجارت و پست بانک رود و دریافت وام مسکن فرزند سوم نیازمند به ثبت‌نام در هیچ سامانه‌ای نیست.

ثبت‌نام وام مسکن فرزند سوم در بانک‌ها نیازمند برخی اسناد هویتی است. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه والدین و اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه فرزند سوم به بعد، همه آن چیزی که ارائه آن موقع مراجعه به بانک الزامی است و اگر اعتبار متقاضی وام مسکن فرزند سوم کافی نباشد، داشتن سفته کفایت می‌کند. از این جا به بعد پروسه پایش و راستی‌آزمایی بانک‌ها شروع می‌شود. آنطور که بانک مرکزی می‌گوید بانک‌ها متقاضیانی که تسهلات فعال یا ملکی به‌نام خود دارند، از بین متقاضیان حذف می‌شوند.

انتهای پیام /  108
340 کلیک ها  دوشنبه, 12 تیر 1402 08:40
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا