بهره‌برداری از ۳۹۰۰ میلیارد پروژه انتقال آب در فارس

بهره‌برداری از ۳۹۰۰ میلیارد پروژه انتقال آب در فارس
   
بهره‌برداری از ۳۹۰۰ میلیارد پروژه انتقال آب در فارس |||| ||||

طی مراسمی در قالب پویش الف-ب-ایران، با دستور رئیس جمهور بیش از ۳۹۰۰ میلیارد ریال پروژه انتقال آب در استان فارس به بهره‌برداری رسید.

سه‌شنبه ۲۱ بهمن و به مناسبت ایام الله دهه فجر و در قالب پویش الف- ب-ایران، با حضور مَجازی رئیس جمهور و حضور فیزیکی معاون وزارت نیرو و مقام‌های استانی، سه پروژه سد تنظیمی ملاصدرا، آبرسانی به شهرستان فسا از سد رودبال و سد تنظیمی تنگ خمار در فارس به بهره‌برداری رسید.

معاون آب و فاضلاب وزارت نیرو در آیین افتتاح این پروژه‌های انتقال آب گفت: سد تنظیمی ملاصدرا، پنجاهمین سد ملی و دهمین سد استان فارس به شمار می‌رود که در ۱۴۰ کیلومتری شهرستان شیراز به بهره‌برداری رسید. 

قاسم تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه سد تنظیمی ملاصدرا بر رونق مناطق اطراف تاثیری بسزا خواهد داشت، گفت: این سد توانایی تنظیم سالانه ۹۲ میلیون مترمکعب برای ۴۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی دشت کامفیروز و همچنین تولید یکصد مگاوات برق را در ایام پیک مصرف انرژی دارد.

معاون وزارت نیرو با اشاره به  تاثیرات اجتماعی  بهره برداری از سد تنظیمی ملاصدرا، گفت: جلوگیری از تخریب مداوم آبگیرهای سنتی و کانال‌های آبیاری در اثر جریان سیلاب گونه خروجی از نیروگاه، بهره برداری اقتصادی از ظرفیت کامل سد و نیروگاه ملاصدرا و افزایش درآمد سالیانه با تولید برق پیک و توسعه گردشگری در مجاورت آزاد راه شیراز- اصفهان از تاثیرات اجتماعی اجرای این طرح است.

خامسی با بیان اینکه برای اجرای این طرح تاکنون مبلغ ۶۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: در ابتدای انقلاب تنها یک سد در فارس وجود داشت و طی چهار دهه گذشته ۹ سد دیگر ساخته شده است.

معاون وزارت نیرو بیان کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون، هر دو ماه یک سد به بهره‌برداری رسیده و تلاش بر این است که در مدت زمان باقی مانده از دولت فعلی، فعالیت‌های عمرانی حوزه آب و فاضلاب به سمتی پیش برود که هر ماه یک سد به بهره‌برداری برسد.

خامسی گفت: خبر خوش ما به مردم شریف و هموطن فارسی، احداث سه سد دیگرست که یک سد در دولت فعلی و ۲ سد ان‌شاءالله در دولت آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره آب منطقه‌ای فارس نیز در این مراسم با اشاره به بهره برداری از سد تنگ خمار گفت: این سد با اعتباری حدود ۲۲۲ میلیارد ریال، در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری شهرستان فسا در تنگه‌ای موسوم به "تنگ خمار" احداث شده و هدف از آن کنترل سیلاب های مخرب است.

حمیدرضا دهقانی با بیان اینکه سد تنگ خمار علاوه بر کاهش اثرات نامطلوب سیلاب‌های فصلی و خسارات وارده به اراضی و روستاهای پایین دست، تزریق و تغذیه آبخوان شیبکوه را به دنبال دارد، گفت: بهره‌برداری از این سد تنظیمی، افزایش سطح منابع آب‌های زیرزمینی و تامین آب کشاورزی نزدیک به ۲۵۰ خانوار به صورت مستقیم و غیر مستقیم را به دنبال دارد.

او همچنین به پروژه انتقال آب از سد رودبال به شهرستان فسا هم اشاره و عنوان کرد: این پروژه شامل ۲۰ کیلومتر خط لوله از تصفیه خانه در شهر ایج تا سه راه جلیان، ایستگاه پمپاژ، یک مخزن تعادلی و یک مخزن در محل تصفیه خانه  و تصفیه خانه آب است که برای اجرای این طرح تاکنون مبلغ ۳۰۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

دهقانی ادامه داد: شهرستان فسا در اثر خشکسالی‌های اخیر دچار افت سطح آب زیر زمینی شدیدی شده و منابع تامین آب شرب این مناطق دچار مشکلات زیادی گردیده است. با اجرای این طرح شهرهای ایج، ششده، فسا و روستاهای مسیراز نعمت آب شرب پایدار بهره مند خواهند شد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
334 کلیک ها  سه شنبه, 21 بهمن 1399 16:10
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا