زنهار تا قلم را به نان نفروشی

   دوم جولای روز جهانی ورزشی نویسان!نوشتن درباره روز جهانی ورزشی نویسان آن هم در جهان گیج و  بحران زده و ناراحت و پرتشویش کنونی دشواراست.

 سیاست وسایه شوم  جنگ و قحطی وگرانی و بیماری وپاندمی به ظاهرپایان ناپذیرکرونا با همه مصائبی که به بارآورده جهان واز جمله جهان ورزش را به نوعی بازنگری درهمه ارکان زندگی وادار کرده است تا کیفیت زندگی دربرابرشتاب و زرق و برق وهمه تناقض ها و نابرابری های موجود بهتردیده شود.

درسی بزرگ وتاریخی و فلسفی ازژرفای اندوه مرگ و تشویش وترس و ناشناختگی ها. کسی      نمی داند که "فردا"ودر کدام جغرافیا چه اتفاقی خواهد افتاد.این نادانستگی  نه ناشی از ناآگاهی بلکه زاییده دنیای به ظاهر مرموز وپیچ در پیچ  سیاست است . این ندانستن و ناپایداری زنده بودن و زیستن  طبیعی آدمی را به چالشی جدی کشانده است .

 ‌صف  صداقت و راست کرداری  در برابر دروغ و بدکرداری قرار گرفته است ودر  میان این دوصف  گروهی  اهل  معامله  در بازار مکاره بده وبستانها  مشغول خوردن نان به نرخ روز !! بی اعتنا به محیط زندگی  "کار" خود را می کنند . منادیان  اخلاقگرایی و پیروان صدیق و پیگیر حقیقت و آرمانهای والای انسانی دائما باخود اینگونه پچپچه می کنند و با همه درد و رنجی که دارند، میگویند:  "به صدق کوش که خورشید زاید از نفس ات   که از دروغ سیه روی گشت صبح نخست . این گزینه دشوار " باردیگر فرا روی باشندگان قرار دارد و بر بازاندیشی چگونه زیستن و عمل کردن تاکیدمی کند. "زنهار تا قلم را به نان نفروشی "!!

   دوم جولای روز جهانی ورزشی نویسان است . برای این روز می توان درباره  تعهد ورزشی نویس به واقعیت و حقیقت و آرمانها نوشت.  می توان به  همه کاستی ها و محدودیتها  در ورزش و فراتر از آن اشاره کرد و نگاهی جدی به خواسته ها وآرمانهای معوق بشری در ورزش داشت. می توان به رهایی اندیشه و قلم ازهر گونه استبداد وانسداد وخودخواهی امیدوارانه  تبسمی کرد و مفهوم و محتوای آزادی و مسئولیت را با زیباترین  تعاریف تفسیرو تبیین کرد و مخاطب را به اندیشه واداشت .

وقتی سیاست از هر روزنه و بستری برای پیشبرد منافع گروه های خاص و طبقات فرادست بهره گرفته و می گیرد روز جهانی ورزشی نویسان را باید بالاترازیک جشن یا  سنتی  برای دید و بازدید و برخی  یادآوریهای مرسوم دید.

 در جهان" به هم پیوسته و کوچک شده "  کنونی اگرچه سرعت گردش اطلاعات به طرز شگفت انگیزی جهان رادر کمترین زمان ممکن  از رویدادها مطلع می کند اما به همان میزان  و سرعت و شدت در جهت تخدیرو تحمیق  افکارعمومی مخاطب را در اختیار گرفته  و آنچه را که" لازم" می داند برای" او "بسته بندی می کند تا آن گونه که تدارک دیده است و می خواهد بیاندیشد.

 آیا در برابر این واقعیت و تناقض و سفسطه  میتوان سکوت کرد و یا تنها نشست و به رصد کردن رویدادها پرداخت و باخود گفت نه کاری نمی توان کرد بگذاررویدادها ما را باخودشان ببرند و...واقعیت این است که انفعال و بی تحرکی در دنیای سرعت گرفته اطلاعات استحاله ای دردناک و غم انگیز بوده که در آن تنها  انسان و جامعه  است که قربانی می شوند .

 قربانی جهل ونادانی و خرافه و دروغ وبی مسئولیتی . این است آن درد بزرگی که باید بدان توجه کرد. از ورزش تا سیاست و از سیاست تا همه زوایای پیدا و پنهان زندگی و جامعه و انسان . روز جهانی ورزشی نویسان با همه سرمایه های معنوی و انسانی خودباید  به ما یاد آور شود که استحاله تدریجی یعنی مرگ اهداف وآرمانهای شریف و زیبای انسانی .این روز بار دیگر به همه صاحبان اندیشه و قلم تاکید میکند که نباید  قلم را به نان و نام و قدرت و زر فروخت تا بتوان  بر شرف  و عزت  تاریخی فرهیختگان افزوده و رهروان راه حقیقت و سعادت بشری  پرشمارتر شوند.

 ورزش ازاین طریق است که  می تواند درمسیررستگاری انسان نقش خود را بیش از پیش ایفا کند.   اگرچه واقع گرایی وصداقت و صراحت و صمیمیت در بیان عقاید چهارویژگی پایداروانگیزاننده و در عین حال هزینه بردار است اما راهی به جز این زبان و شیوه بیان نیست .طریقی  که باید  ابتدا خوب شناخته و به اختیار انتخاب وهوشیارانه طی شود . اینگونه است که انسان و جامعه به  احساس رهایی و سعادتمندی میرسد و آن  را با تمام وجود حس می کنند  . با این بن مایه و دستاورد هااست که انسان می تواند فردایی بهتر را فرا روی خود ببیند و امیدوارانه تربه زندگی و آینده بنگرد .   روز جهانی ورزشی نویسان  بر همه ورزشی نویسان و خبرنگاران و عکاسان و مجریان و گزارشگران ورزشی  مبارکباد.

انتهای پیام /  عبدالکاظم دریساوی/روزنامه نگار
2417 کلیک ها  شنبه, 11 تیر 1401 21:15
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا