ثبت ملی فیروزآباد به‌عنوان شهر ملی دست بافته‌های عشایری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از ثبت ملی شهرستان فیروزآباد به‌عنوان شهر دست بافته‌های عشایری فارس، خبر داد.

 
به گزارش راستین آنلاین مصیب امیری اظهار کرد: شهرستان فیروزآباد کانون اصلی تجمع اقوام عشایر استان است و پوشش سنتی ، محلی و عشایری شهروندان دیدنی است. هرچند در دیگر نقاط استان فارس نیز دستبافته‌های باکیفیت و مناسبی تولید می‌شود اما طرح‌های فیروزآباد زبانزد است به‌گونه‌ای که تفاوت آن با دیگر نقاط محسوس است.
 
او ادامه داد: این دست بافته‌ها با داشتن مشخصه‌های بسیار خاص نظیر ظرافت، خودکفایی در تولید و رنگرزی گیاهی و همچنین نقش‌های فولکلور و محلی شهرتی جهانی دارند.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: تعدد مراکز فروش و مواد اولیه و دستبافته‌های عشایری نظیر فرش، گلیم، چنته، خوابگاه ،خورجین و همچنین فراوانی بافندگان و تولیدکنندگان سبب برنامه‌ریزی اداره کل در راستای ثبت شهر ملی دستبافته‌های عشایری در سال ۹۸ شد.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های عظیم استان فارس در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های خوبی در این راستا صورت گرفته است و توجه ویژه به آموزش، ترویج، تولید و بازاریابی صنایع‌دستی شده است و باید تلاش بیشتری باهم افزایی و همکاری بین بخشی با سایر ادارات دولتی و نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی صورت پذیرد.
 
او افزود: وجود هنرمندان چیره‌دست و صنعتگران ماهر در بخش صنایع‌دستی در استان فارس فرصت مغتنمی است که در ابعاد فرهنگی، هنری، اقتصادی می‌تواند موجب توسعه و پیشرفت شود.
 
مصیب امیری گفت: صنایع‌دستی با سرمایه اندک و ابزار ساده موجب درآمدزایی، رونق اقتصادی، کمک به اقتصاد خانوار و توسعه گردشگری خواهد شد و جذب گردشگران بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
 
او افزود: در سال‌های گذشته ثبت انواع تکنیک‌های بافت عشایر قشقایی نظیر چرخ بافی، جاجیم‌بافی، شیشه درمه بافی، سیاه‌چادر در فهرست میراث ناملموس ملی، توسط اداره کل انجام‌شده و این روند ثبت ادامه دارد.
 
امیری اظهار کرد: ثبت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و آباده شهر جهانی منبت افقی نو را در برابر ما گشوده است که با تلاش بیشتر و تدوین برنامه‌های کارآمد بتوان بهره‌وری بهتری از این هنر فاخر و صنعت بومی حاصل شود.
 
امیری ادامه داد: در جلسه روز دوشنبه 15/10/1399 لوح ثبت ملی فیروزآباد به‌عنوان شهر ملی دست‌بافت‌های داری (عشایری) به استاندار فارس اعطاء شد و ابلاغ دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی به شهردار شیراز و دبیر شهر جهانی منبت به فرماندار آباده اعطا ء شد.
 
 
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
503 کلیک ها  سه شنبه, 16 دی 1399 14:21
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا