به گزارش راستین آنلاین ، ۱۷ شرکت ارائهدهنده اینترنت ثابت که از سال ۹۴ پروانه جدیدی با عنوان FCP دریافت کردند بهرغم خوشبینیهای اولیه نتوانستهاند سهم بزرگی از بازار xDSL را از آن خود کنند و حتی آمارها نشان میدهد در یک سال اخیر از تعداد مشترکان آنها کاسته شده است. در مقابل، شرکت مخابرات ایران به عنوان بازیگر اصلی این بازار و تنها اپراتور مسلط ارتباطات ثابت ایران توانسته است سهم خود را ۶ درصد افزایش دهد و به تنهایی ۶۱ درصد اشتراکهای اینترنت ثابت را از آن خود کند.
بر اساس آمارهایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت منظم در پایان هر فصل منتشر میکند، سهم FCPها از مشترکان xDSL از مهر ۹۹ تا آخر آذر ۱۴۰۰، ۶ درصد کاهش پیدا کرده است. طبق گزارش سهماهه سوم سال ۹۹ رگولاتوری، FCPها ۴۲ درصد و مخابرات ۵۵ درصد از بازار ADSL را در اختیار داشتند؛ اما این ارقام در سهماهه سوم سال جاری برای FCPها به ۳۶ درصد و برای مخابرات به ۶۱ درصد از بازار رسیده است.
مدیران شرکتهای FCP به عنوان ارائهکنندگان اینترنت ثابت در گفتوگو با پیوست، موضوعاتی مانند دامپینگ مخابرات در ارائه سرویس به مشترکان، گران شدن خدماتی که مخابرات به شرکتهای اینترنت میدهد و در عین حال ثابت ماندن تعرفه اینترنت در طول چند سال را از جمله دلایل کاهش سهم خود به شمار میآورند؛ اما در مقابل بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات، میگوید مخابرات هرگز زیرفروشی نمیکند و گرچه سهم شرکتهای FCP از تعداد مشترکان کاسته شده، اما سهم درآمدی آنها همچنان بیش از مخابرات است زیرا شرکتهای FCP تنها در نقاطی سرویس میدهند که درآمد بالاتری دارد.
در ادامه گفت و گو پیوست با هریک از حوزه ها را در زمینه های موضوعات مطرح شده می خوانیم :
محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات، در گفتوگو با پیوست در باره سهم بازار مخابرات توضیح میدهد: «دو نکته در این باره وجود دارد. یکی اینکه با توجه به قیمت تمامشده بازار DSL، جذابیت این بازار برای FCPها کاهش پیدا کرده است. دوم اینکه شرکتهای FCPها در مناطقی که ARPU (درآمد به ازای هر مشتری) بالاتری وجود داشته باشد سرمایهگذاری میکنند. این دو مساله باعث شده این شرکتها از لحاظ عددی سهم بازار پایینتری نسبت به ما داشته باشند.»
او ادامه میدهد: «از لحاظ ریالی اما محاسبات مخابرات نشان میدهد سهم شرکتهای FCP دستکم ۱۰ درصد بیشتر از سهم ریالی شرکت مخابرات است. چون در مناطقی که ARPU بالاتری وجود دارد فعالیت میکنند.»
مهندس بیدخام در مورد دلایلی که باعث کاهش جذابیت این بازار برای شرکتهای ارائهدهنده اینترنت ثابت میشود نیز میگوید: «با توجه به شرایط بازار، بازگشت سرمایه FCPها توقع آنها را با در نظر گرفتن میزان سرمایهگذاریشان برآورده نمیکند.
یکی از دلایل عمده این مساله این است که تعرفههای فعلی در حوزه اینترنت است. قیمت تمامشده در تمام بخشهای ارتباطی با توجه به رشد تورم افزایش پیدا کرده و تعرفهها عملاً پاسخگوی نیاز فعالان حوزه ICT نیست.»
سخنگوی شرکت مخابرات ایران همچنین گرانفروشی در ارائه زیرساخت از سوی مخابرات به شرکتهای FCP را رد میکند و میگوید: «تعرفههای ما تعرفههای سازمان تنظیم مقررات است. قیمت تمامشده تجهیزات برای ما به مراتب بالاتر از تعرفه تجهیزاتی است که در اختیار شرکتها قرار میدهیم و این تعرفههای پایین پاسخگوی نیاز ما نیست.»
مدیرعامل آسیاتک: مخابرات غیرمنصفانه سهم بازارش را زیاد میکند
مدیران عامل شرکتهای ارائهدهنده اینترنت در ایران طبیعتاً نگران کم شدن سهمشان از بازار هستند. محمدعلی یوسفیزاده، مدیرعامل آسیاتک، به پیوست میگوید: «مخابرات که اپراتور غالب و ارائهدهنده خدمات زیرساختی به FCPهاست مدام اعلام میکند درآمدهایی که از خدمات پایهای کسب میکند کفاف هزینههایش را نمیدهد. از طرفی این شرکت، اپراتور خردهفروشی نیز هست و در این بخش هم پایینترین تعرفه سرویس را ارائه میدهد. این مساله جدا از این است که کیفیت خدمات مخابرات بالا نیست و همچنین حجم زیادی از شبکه در اختیارش است که اجازه بهرهبرداری از آن را نمیدهد.
محمدعلی یوسفیزاده، مدیرعامل آسیاتک، از رقابت غیرمنصفانه مخابرات با FCPها میگوید.
یوسفیزاده در ادامه گلههایش از رفتار شرکت مخابرات میگوید: «اصل ماجرا این است که مخابرات با دامپینگ خیلی شدید سعی میکند سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند. از طرفی حتی با تعرفههای مصوب سازمان تنظیم مقررات نیز سرویس را خود را نمیفروشد و قیمتهایش زیر آن تعرفههاست تا مشتری بیشتری جذب کند. مخابرات همچنین تلاش میکند تعرفه تماس تلفن ثابت را بالا ببرد تا روی بخش دیتا سوبسید (یارانه) بدهد و سهم بازار بیشتری را به شکلی غیرمنصفانه بگیرد.»