حدود 10 تا 15 درصد از مشترکان آب کشاورزی برداشت های بی رویه و خارج از پروانه دارند

 مدیر کل دفتر توسعه نظام های فنی، بهره برداری و دیسپاچینگ مدیریت منابع آب ایران همچنین با اشاره به اینکه بر اساس آمارها و مطالعات انجام شده حدود 10 تا 15 درصد از مشترکان آب کشاورزی اکنون برداشت های بی رویه و خارج از پروانه دارند گفت: این افراد قطعا سهم بقیه کشاورزان و بهره برداران را مصرف می‌کنند و حق بقیه کشاورزان را ضایع می کنند، شناسایی این افراد متخلف از ظریق یک فرایند کاملا علمی و فنی رخ می‌دهد و با حضور همکاران شرکت‌های آب منطقه ای بر سر چاه‌ها دستورالعمل ها اجرا و اعمال قانون می شود.



منصوره خسروبیگ راستین آنلاین :به گفته وی، برخورد با این تخلفات موجب می‌شود آب‌های زیرزمینی حفاظت و حراست شوند و به محیط زیست هم صدمه‌ای وارد نگردد و از زیاده خواهی و برداشت‌های بی رویه سود جویان نیز جلوگیری شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: این نشست مقدمه ای برای تبیین مدیریت توامان آب و برق در استان‌های جنوبی کشور است و همکاران در نشست پرسش و پاسخ با جزییات مدیریت توامان آب و برق آشنا می شوند

عبادی به بازدیدهای خود از شهرستان‌های فارس هم اشاره کرد و گفت: در بازدیدهایی که از شهرستان‌های جنوب و شرق استان فارس داشته ام و در گفت و گوهایی که با کشاورزان انجام شده است، تقریبا اکثر قریب به اتفاق آنان اعمال مدیریت توامان آب و برق را به نفع خود می دانند، این کار در جهت حفظ منفعت کشاورزان است و بسیاری از کشاورزان حمایت خود را اعمال کرده اند، این مدیریت توامان باعتث می شود که در زمان بلند مدت ما بتوانیم تامین کننده آب کشاورزی مورد نیاز کشاورزان حتی در شرایط بحرانی باشیم.

مدیر کل دفتر توسعه نظام های فنی، بهره برداری و دیسپاچینگ مدیریت منابع آب ایران در ادامه گفت: ما در سطح کشور چاه‌های آب کشاورزی مجاز داریم که پایبند به پروانه بهره برداری برداشت آب نیستند و بسیار فراتر از پروانه آب برداشت می کنند ، هدف گذاری مدیریت توامان آب و برق برای کنترل برداشت های بی رویه و بی ضابطه چاههای آب مجاز هستند که بیش از پروانه برداشت آب دارند، این چاه‌ها گاه تا دو برابر و سه برابر و حتی تا 10 برابر پروانه بهره برداری آب برداشت می‌کنند، این برداشت بی رویه باید کنترل شود.

عبادی اضافه کرد : چاههای غیر مجاز هم باید تعیین تکلیف شوند ، اکنون بیش از 60 هزار چاه آب کشاورزی در کشور فعال است که بر اساس قانون باید تعیین تکلیف شوند ، این چاهها پروانه ندارند و باید فرایند تعیین تکلیف را انجام دهند. برخی از چاهها هم که حدود 200 هزار چاه شناسایی شده است در کل کشور غیر مجازند، مصرف برق برای این چاهها کاملا غیر قانونی است و مصرف سوخت این چاهها نیز در رصد و پایش است و کنترل می‌گردد.

وی تاکید کرد: در روش مدیریت توامان آب و برق کاملا از ابزارهای هوشمند استفاده می‌شود، نه تنها چاه بلکه رفتار چاه کشاورزی هم کنترل می‌شود، بزودی دراین فرایند از هوش مصنوعی برای کنترل برداشت‌های آب کشاورزی بهره گیری می شود، با وارد شدن هوش مصنوعی به موضوع مشخص می گردد که آیا یک چاه با یک انشعاب برق آب برداشت می کند یا تعداد چاههای بیشتری پشت این انشعابات فعال هستند ، رفتار مشترک با هوش مصنوعی پایش می شود ، با استفاده از این ابزارها فعالیت ماینرها و مصارف صنعتی هم در مزارع کشاورزی شناسایی می شوند. به گفته این مسئول: طرح بکار گیری هوش مصنوعی در پایش و کنترل چاههای آب کشاورزی برای 200 چاه بصورت آزمایشی در استان زنجان آغاز شده و در صورت موفقیت آمیز بودن آن این طرح در سایر استان ها نیز اعمال می شود.

لازم به ذکر است نشست هم اندیشی اجرای توامان مدیریت آب و برق شرکت های آب منطقه ای هرمزگان،بوشهر و کهکیلویه بویر احمد به میزبانی شرکت آب منطقه ای فارس در محل سالن شهید ترکمان برگزار شد.

در این نشست مهرزاد احسانی رئیس حوزه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوزه های جنوبی، تقی عبادی مدیرکل دفترتوسعه نظام های فنی- بهره برداری و دیسپاچینگ برقابی حمید رحمانی مدیرکل دفترتوسعه نظام های فنی- بهره برداری و دیسپاچینگ برقابی، محمد حسین متتظریون، سرکار خانم غائمی، مولایی نیکو و معاونان حفاظت و بهره برداری و مدیران و روسای شهرستان‌های شرکت‌های فوق الاشاره برگزار شد و شرکت کنندگان با نحوه چگونگی عملیاتی شدن مدیریت توامان آب و برق آشنا شده به ابهانات و سوالات آنها پاسخ لازم داده شد.
انتهای پیام /  108
118 کلیک ها  شنبه, 23 دی 1402 13:53
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا