سپردن حفظ باغ‌های قصردشت به یک قرارگاه/تخریب ۳۸ سازه غیرمجاز

  مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز با اشاره به اینکه حفظ باغ‌های قصردشت از مطالبات جدی و به حق مردم محسوب می‌شود، از سپرده شدن قرارگاه حفاظت از باغ‌های قصردشت گذاشته شده است.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین : ذبیح‌الله سیروسی چهارشنبه دهم خرداد به خبرنگاران گفت: براساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال فارس، حفظ و حراست و برخورد با تخلفات باغ‌های قصردشت را بر عهده یک قرارگاه گذاشته است که اعضای آن را یگان حفاظت امور اراضی، تخلفات شهرداری‌های مناطق یک و ۶، ستاد باغات شیراز و به تناسب سایر دستگاه‌های متولی امور زمین، تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد که با تشکیل این قرارگاه، تخلفات و تغییر کاربری‌های اعمال شده در محدوده باغ‌های قصردشت پس از گزارش یا رویت به سرعت شناسایی و در کمترین زمان و خارج از نوبت و با قاطعیت در دستور رسیدگی قرار خواهد گرفت.

سیروسی با اشاره به  بُعد گردشگری باغ‌های قصردشت و شهرت ملی و  جهانی آن، گفت: این محدوده یک سرمایه محسوب‌ می‌شود که سالیان گذشته با زحمت کشاورزان و هزینه از آب و خاک شهر شیراز ایجاد شده و شامل درختان چندصدساله است؛ محدوده‌ای که مانند ریه شهر، از ورود آلودگی به این شهر ممانعت کرده و موجب شده که تعداد روزهای آلوده شیراز، برخلاف دیگر کلانشهرها، از حد استاندارد فراتر نرفته و گاهی به سمت صفر میل داشته است.

او ادامه داد: متاسفانه چند سالی‌ست باغ‌های قصردشت دستخوش سوء استفاده افراد سودجو قرار گرفته که با استفاده از رانت یا نفوذ نسبت به تغییر کاربری باغ، خشک کردن درختان و ساختمان سازی اقدام کرده‌اند تا آنجا که بر اساس آمارها و عکس‌های هوایی رشد کلانشهر شیراز در دو، سه دهه اخیر به نحوی بوده که از ده ها هزار هکتار باغ سرسبز اطراف و داخل شهر اکنون کمتر از ۳ هزار هکتار باقی مانده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز گفت: بنا به آمارهای بروزتر، از مساحت فعلی گروه یک باغ‌های قصردشت حاکی از مساحت حدود هزار هکتاری است که حفظ این میراث چند صد ساله به عهده مسئولان و مردم این کلانشهر است و آیندگان در خصوص حفظ این میراث انتظار دارند؛ هر چند هنوز هم سودجویان درصدد هستند تا همین اندک مساحت را کوچکتر کنند و وسط باغ‌های داخل شهر برج‌های آنچنانی و منازل ویلایی اعیان نشین بسازند.

 سیروسی با قدردانی از همراهی مقامات عالی رتبه  قضایی، اجرایی و انتظامی استان فارس و شهرستان شیراز، به تشریح جزئیات عملیات همپوشان قرارگاه حفاظت از باغ‌های قصردشت پرداخت و گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۸ ساختمان عمدتا کامل و بزرگ و ۲۹ مورد دیوارکشی تخریب و قلع و قمع شده است.

او گفت: از این تعداد، ۴ مورد ساختمان بزرگ در چهارراه ستارخان کوچه ۲۸ مطهری، ۱ مورد ساختمان در کوچه ۴۸ بلوار شهید چمران، ۲ مورد دیوارکشی و ساختمان در خیابان رادفر، ۱ مورد ساختمان و ۳ مورد دیوارکشی در کوچه ۴۶ بلوار شهید چمران دو مورد دیوارکشی در خیابان زنبق، ۲ مورد دیوارکشی در کوچه قنادی کامران، ۳مورد در کوچه ۳۲ بلوار شهید رجایی(فرهنگ شهر)،  ۸ مورد دیوارکشی خیابان خلبانان معالی آباد، ۳ مورد دیوارکشی خیابان رمضانی و ۶ مورد دیوار کشی در خیابان عبدالملکی و یک مورد ساختمان کامل خیابان رادفر که در تاریخ ۴ خردادماه رفع تخلف و اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی شده است.

فرمانده یگان حفاظت اراضی جهادکشاورزی شهرستان شیراز نیز گفت: با هدف هم‌افزایی در اجرای آرای کمیسیون ماده صد باغ‌های قصردشت مبنی بر رفع تخلف، امروزه عملیات اجرایی به صورت هم پوشان و در لوای قرارگاه انجام می‌شود تا مازاد متراژ ساخت، علاوه بر رای کمیسیون نیز تخریب شود.

آرمان کمالی گفت: با توجه به صحبت‌های اخیر روسای محترم تخلفات شهرداری مناطق ۱ و ۶ و معاونین محترم شهرداری شیراز و همچنین مسئولین ستاد باغات قصردشت، سطح تخلفات در محدوده باغ‌های قصردشت، بعد از ایجاد این قرارگاه بسیار کم و برخورد قاطع با متخلفین بسیار بهتر شده است.

او با بیان اینکه آمار تخلفات و پرونده‌ها بعد از تشکیل این قرارگاه بسیار کاسته شده است، گفت: کاهش آمار پرونده‌های تخلف کمیسیون ماده صد در این باغ‌ها از زمان ایجاد قرارگاه به نسبت مشابه سال گذشته  موید کارایی و تاثیر اقدامات جهادی قرارگاه حفاظت اراضی باغات قصردشت در حفظ کاربری این محدوده بوده است.

کمالی گفت: با توجه به اینکه باغ‌های قصردشت حدود ۵ درصد کل وسعت شیراز را شامل می‌شود و موقعیت جغرافیایی آن حد فاصل جبل دراک و باباکوهی، تونل اکولوژیک شیراز و بسیار استراتژیک است، حفظ آن نقش بسیار مهمی در پایداری شرایط مناسب زیست محیطی این شهر دارد.

این مقام مسئول از شهروندان درخواست کرد که گزارش‌های خود پیرامون هرگونه ساخت و ساز و تغییرکاربری در محدوده باغ‌های قصردشت و فضاهای سبز را با ذکر دقیق مکان، از طریق سامانه‌های ۱۳۱ امور اراضی و ۱۳۷ شهرداری شیراز، اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام /  108
151 کلیک ها  پنج شنبه, 11 خرداد 1402 08:08
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا