همایش "مرتضی علی" به میزبانی شیراز برگزار می‌شود

همایش "مرتضی علی" به میزبانی شیراز برگزار می‌شود
   
همایش "مرتضی علی" به میزبانی شیراز برگزار می‌شود |||| ||||

  به مناسبت سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی و امیرسپهبد صیادشیرازی، همایشی با عنوان "مرتضی علی" عصر ۲۱ فروردین و همزمان با روز هنر انقلاب اسلامی، در شیراز برگزار خواهد شد.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین : سیاوش نقیبی‌نژاد، دبیر اجرایی همایش "مرتضی علی" شنبه ۱۹ فروردین در خصوص این رویداد به خبرنگاران گفت: این همایش به میزبانی بسیج هنرمندان فارس و در گرامیداشت ایام هفته هنر انقلاب اسلامی و با حضور بیژن نوباوه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و امیرسرتیپ غلامحسین دربندی، از همرزمان شهید صیادشیرازی، برگزار خواهد شد.

او با اشاره به حضور خواهر شهید صیادشیرازی و مصطفی دالاییک، پرویز رمضانی و شاهرخ کیوان‌نیا به عنوان دست‌اندرکاران روایت فتح و از همکاران شهید آوینی در این رویداد خبر داد و گفت: هشت اثر از تولیدات شهید آوینی با نام‌های "سرباخته کوی عشق برای شهید مطهرنیا، عروج برای شهید علی اکبر رحمانیان، اشلو برای شهید مرتضی جاویدی، شهید دیده ور برای حماسه سوسنگرد، یک اثر برای حماسه جهادسازندگی فارس در عملیات والفجر، مستند شهید خلیل پرویزی، سرباز گمنام"، با موضوع استان فارس است.

نقیبی‌نژاد با بیان اینکه شهید آوینی علاوه بر این فیلم خانگزیده‌ها را سال ۱۳۵۸ و با موضوع ناصرخان و خسروخان قشقایی ساخت و ۶ اثر دیگر در زمان دفاع مقدس برای لشکر ۳۳ المهدی تولید کرد، گفت: یک برنامه هشت قسمتی با عنوان "گنجینه آسمانی" با نگاهی خاص به آثار شهید آوینی، تهیه شده که در هفته هنر انقلاب اسلامی از سیمای فارس پخش می‌شود.

او گفت: هنرمندان مورد اشاره استان فارسی و دست اندکار روایت فتح شامل، محمدصادق صادقی مقدم، از اعضای تیپ ۳۳ المهدی، فیلمبردار شهید آوینی در عملیات کربلای پنج و فیلم سرباخته کوی عشق، محمد یوسف زادگان سازنده بالکن و کوزوو که در بوسنی هرزگوین بوده و روایت عروج شهید علی اکبر رحمانیان را در عملیات والفجر هشت برای شهید آوینی ساخته، جعفر امیری، اهل فیروزآباد، فیلمبردار لشکر نوزده فجر و خبرنگار صدا و سیما در مرکز آبادان و نخستین تصویربردار آزادسازی خرمشهر که نخستین تصاویر نصب پرچم توسط رزمندگان بر گنبد مسجد جامع، اثر اوست، خانواده شهید غلامعباس ملک مکان، اهل بوانات، یار و همراه شهید آوینی که آوینی در تاریخچه بنیانگذاری روایت فتح از وی به نیکی یاد می‌کند، در ۱۳۵۸ قائله ناصرخان، خسروخان و در جبهه آبادان در کنار شهید حضور داشته و در سال ۱۳۶۰ در آبادان شهید می شود، در این مراسم مورد قدردانی قرار خواهند گرفت.

نقیبی‌نژاد رونمایی از کتاب "دایره المعارف شهدای هنرمند استان فارس" را از دیگر بخش‌های این رویداد ذکر و اضافه کرد: یکی از اهداف این همایش نگاه به آوینی از دیدگاه بومی استان فارس است.

دبیر همایش "مرتضی علی"، گفت: در برگزاری این همایش، علاوه بر بسیج هنرمندان، حوزه هنری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی شهرداری، سازمان حفظ آثار، سپاه فجر، ارتش و .... یاری و همراهی داشته‌اند.

انتهای پیام /  108
202 کلیک ها  یکشنبه, 20 فروردين 1402 08:58
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا