حرف های بدون سانسورخبرنگاران شیراز

حرف های بدون سانسورخبرنگاران شیراز
   
حرف های بدون سانسورخبرنگاران شیراز |||| ||||

سالروز شهادت محمودصارمی سالهاست که در کشور ما به عنوان روز خبرنگارنام گذاری شده است.


این روز یادآور اراده عظیم پیام رسانی مردان و زنانی است که در خط مقدم دفاع از مرزهای فکری و فرهنگی بر مدار حق و مبتنی بر واقعیت و حقیقت قلم می زنند و با گزارشگری واقع‌بینانه، صادقانه و شفاف مسیر حق را بر آیندگان روشن می‌کنند.

به مناسبت همین روز پای صحبت تعدادی از خبرنگاران استان فارس نشسته ایم.

 روز خبرنگار روز جشن، روز حساب
نخست روز خبرنگار که متذکر اهمیت مقام و جایگاه خبرنگار است را به همکاران بزرگوارم تبریک می گویم. و اما آنچه که با فرا رسیدن این روز باید انجام دهیم برپایی دادگاهی درونی است که عملکرد خود را به حساب بنشینیم که آیا شان و منزلت این عنوان با ارزش را ارج نهادیم یا خیر؟! اگر نهادیم که خدا را شکر و این روز عید و سرور است و اگر نه، به امید بخشش جامعه ای که بر گردنمان حق دارد تلاشی دوباره کنیم که در اعتلا و آینده درخشان سرزمین مان و مردمانش سهیم باشیم. 
باشد که شرمنده خدا، مردم و خود نباشیم.
عباس امیری - روزنامه نیم‌نگاه

خبرنگار باید بداند و می‏ داند که ان کس که آگاه‏تر است مسؤول‏تر است

مسؤول در قبال ملت و کشور، مسؤول در قبال باورها و اعتقادات مردم، مسؤول در قبال منافع ملی، مسؤول در قبال تجاوز فکری و اندیشه‏‏ای بیگانه‏ به مرزهای فرهنگی، مسؤول در قبال اخلاق جامعه؛ مسؤول در قبال کژاندیشی و کژ رفتاری‏های اداره ‏کنندگان کشور و این مسؤولیت و مسؤولیت ها نه تنها محدودیت نمی ‏آفریند، بلکه راه رسیدن به کمال را دراین حرفه مقدس برای او هموار و هموارتر می‏سازد و خبرنگار به جایگاهی می‏رسد که جز رضایت حضرت دوست نمی‏بیند.

درد دل بسیار است و مشکلات بیشتر اما چه فایده که پس از سالها به هرکس گفتن و سفره دل باز کردن، دردی از دردهایمان دوا نشد اما چون می گذرد، غمی نیست...

محمد صادقی؛ مدیر خبرگزاری علم و فناوری در استان فارس و سایت خبری تحلیلی ایران ریپورتس

 

روز خبرنگار روز صیانت و عشق به قلم است

روز خبرنگار یادآور مجاهدت خبرنگارانی است که جان در کف اخلاص گذاشتند تا رسالت خود را به سرانجام رسانند، خبرنگارانی که به رسالت خطیر خود در عرصه اطلاع رسانی، ایمان دارند و دانستن را حق مردم می‌دانند و با رعایت اخلاق حرفه ای، با شجاعت در جهت نهادینه شدن حقوق شهروندی و تنویر افکار عمومی تلاش می‌کنند.

روز خبرنگار روز احترام به آگاهی است، روز احترام به خرد ، عقل و شعور انسانی.این از منظر نگاه معنوی به این حرفه کاملا محسوس است.

اما از نگاه مادی، خبرنگاری حرفه ای است که نه می توان رو پولش حساب کرد نه روی امنیت شغلی آن؛ حال با آن رسالتی که از بعد معنوی تعریف شد، جمع این دو در آن واحد موجب می شود این حرفه سخت و گاهی عذاب آور شود.

عدم امنیت شغلی ، نداشتن حقوق و دستمزد مناسب، مغفول ماندن مطالبات خبرنگاران،عدم برگزاری کمیته بررسی مشکلات خبرنگاران ورسانه ها، حمایت نشدن از سوی مسوولان، بی توجهی به فعالیت های شبانه روزی آنان، نداشتن مسکن از جمله مشکلات قشر فعال عرصه خبری جامعه است که کسی توجهی به آنان ندارد.

اما با تمام این حرف ها خبرنگاری هم لحظات خوب و شیرین کم ندارد و همین لحظات خوب، خبرنگار را انگیزه می بخشد که سرپا بماند.

۱۷مرداد روز خبرنگار را به تمامی همکارانم تبریک عرض می کنم. آرزوی توفیق روزافزون برای همگی دارم.

سیده ناهید تقویان/دبیر سرویس سیاسی روزنامه تماشا

 

جان سخت ها...

 

از شمال شرقی شهر تا جنوب غربی کلانشهر؛ از تونل های قطارشهری تا مدار صفر درجه حاشیه نشینی؛ از نیمه شب های زمستانی تا گرماگرم ظهر تابستان؛ از برنامه هایی که معاون وزیر با هیات همراهش می آید تا تهیه گزارش از بازار و محلات؛ زندگی خبرنگاری آسان نیست. شغلی بدون ساعت کار، بدون تعطیلی و بدون تکریم!

اما دشواری ها و جانفرسایی های فیزیکی کار خبری هیچ گاه ما را خسته و فرسوده نمی کند. بلکه ناملایماتی هست که هیچ کس آنها را ندیده و تازیانه آنها را بر روح و روان خود حس می کنیم.

ما گاهی آماری را منعکس می کنیم که واقعیت ندارند!

ما گاهی آنچنان تیترهای خوش رنگ و لعابی می زنیم که به آنها باور نداریم!

ما گاهی از سر جبر اقتصادی رسانه روزه سکوت می گیریم و خوی پرسش گری بماند شاید برای وقتی دیگر!

خستگی برنامه های متعدد هیچ وقت یک روزنامه نگار حرفه ای را از پای در نمی آورد. ولی وعده ها و آمارهایی که با زندگی خودش در تضاد فراوان است، بر روح و روانش تازیانه می زند.

ما مثل مردم کوچه و خیابان نیستیم که وقتی به ستوه می آییم، تلویزیون را خاموش کنیم. بلکه روزها و ماه های مان را با «وی گفت» و «وی افزود» به سر می رسانیم و دل به تحقق وعده ها می بندیم.

اگر گاهی برای جانبداری سمت مردم را انتخاب نکرده ایم، شرمساریم.

جان سخت ها، روز خبرنگار بر شما تهنیت باد....

سعید امیرآبادی -خبرنگار روزنامه شیرازنوین

 خروج از ریل رسانه

روز خبرنگار تنها روزي است كه مي شود از ريل رسانه و اطلاع رساني هاي دائمي خارج و حرف هاي پرتكرار دلمان را بزنيم.

17 مرداد روز خبرنگار؛ روز تلاشگران مهجور و با جايگاهي متزلزل است كه در هر نشست خبري مشكلات جامعه اولويت شان مي باشد ولي غافل ازاينكه اولويت خودشان هميشه آخراست.

 هر سال با علم اينكه اين روز آخرين سال وعده هاي پرتكرار وپوشالي است و نويد روزهاي خوب حل مشكلات قديمي همگاران است.

17 مرداد روز شهيد صارمي مبارك و راهش پر رهرو باد

محمد شبيري خبرنگار شيراز نوين و خبرگزاري تسنيم

 به اميد اينكه روزهاي پيش رو پر از اخبار سرشار از اميد باشد

ضمن تبريك روز خبرنگار به همكاران عزيز، طي سالها فراز و نشيب در اين كار پر مشقت، خداي را شاكرم كه همواره براي دفاع از مطالبات به حق مردم تلاش كرده و آرزويي جز ايراني آباد در سايه پيشرفت همگاني ندارم.

اگرچه در اين راه گاهي ناملايمي ها بر عشق و علاقه بر فعاليت در عرصه خبر غلبه كرده اما نيك روشن است كه هر خبرنگار عاشق قطعا سختي هاي مسير پر تلاطم را به حان مي خرد تا لبخندي بر گوشه مردم در هر كجاي اين سرزمين زيست دارند، بنشاند.

به اميد اينكه روزهاي پيش رو پر از اخبار سرشار از اميد باشد، روز خبزنگار امسال را ارج مي نهيم.

زينب شهرياري-خبرنگار ايسنا

 

گشودن بالهای سیمرغ

خبرنگار با قلم زدن در سرزمین زیبای آرمان ها گام های محکمی برمی دارد، یادمان باشد که برای رسیدن به قله ی حقیقت بالهای سیمرغ را باید بگشاییم تا حقیقت نمایان شود تا یاد و خاطره عزیزانی همچون شهید صارمی در ذهن ها به یادگار بماند .

روز خبرنگار بر همه فعالان عرصه ی خبر گرامی باد.

منیره خسروبیگ ،سردبیر حافظ خبر

 ما جزو مردم هستیم

هر سال ایام مردادماه نامی از خبرنگاران به میان می‌آید. مراسم‌ و برنامه‌ها برگزار می‌کنند و گاهاً پای سخنان خبرنگاران می‌نشینند اما کاش تنها به گوش سپردن ختم نشود و گامی برای رفع مشکلات آنان برداشته شود. 

خبرنگاران قشری هستند که نوشته می‌شوند اما خوانده نمی‌شوند. در 365 روز سال از هر قشر و صنفی می‌نویسند و پیگیر مشکلات می‌شوند اما کسی وقتی برای رسیدگی به مشکلات آنان ندارند.

ما جزو مردم هستیم، بخشی از این جامعه هستیم و تک تک آلام و دردهای مردم را با تمام وجود حس می‌کنیم و امان از روزی که مجبور به پوشش اخباری مربوط به حوادث شویم آنگاه با پوشش هر خبر، لحظه به لحظه همراه با حادثه‌دیدگان تا عمق جان زجر می‌کشیم اما کاش این را هم مردم و هم مسئولان می‌دانستند و درک می‌کردند که اگر قلمی زده می‌شود برای مردم است.

خاطرات خوش ما در ایامی است که می‌توانیم گره‌ای از مشکلات مردم باز کنیم و خدا می‌داند برای خبرنگار لذتی شیرین‌تر از این نیست که بفهمد قلمش اثر داشته است و ای کاش روزی برسد که بتوانیم هر روز از شغل خویش لذت ببریم.

زهرا عسکری ،سردبیر خبرگزاری ایکنا فارس 

 

تقارن عاشورا و روزخبرنگار

سلام و درود هرچند امسال آیین پاسداشت تلاش‌های خبرنگاران کم‌فروغ بود، باید گفت که روز خبرنگار همانا روز شهادت خبرنگاری است که به یاد او این روز را روز خبرنگار خواندند. امسال عاشورا برابر با روز خبرنگار شد؛ و چه تقارنی از این زیباتر می‌توان یافت... روزی که واپسین لحظاتش، آغازگر بیدارگری بزرگ خبرنگاران شیعه تا واپسین روز جهان است؛ زینب و سجاد... بزرگ‌خبرنگاران بزرگ‌رخداد عاشورا...

و باز هم نادیده انگاشتن خبرنگاران..

محمد مهدی اسد زاده ،  حافظ خبر ,کازرون نما ،هفته نامه شهر سبز

 

جان نباشد جز خبر در آزمون

خبرنگاری شغل نیست ،هنر هم نیست ،شاید بهترین واژه برای توصیف خبرنگاری عشق است که اگر نبود که اگر نباشد هیچ قلمی نمی‌گردد به نگارش خبری ،به نوشتن گزارشی عادلانه ،نقدی منصفانه ،شاید ناعادلانه ترین چیز در خبرنگاری این باشد که خبرنگار از همه کس می‌تواند بنویسد ،از هر چه بگوید جزخودش ،خبرنگار چراغی است که به خانه همه رواست جز به خانه خودش ،کاش حداقل در روزی به نام خبرنگار مسولین نیز کمی به فکر خبرنگاران بودند و به جای چند کلمه زیبا در عمل نیز حداقل باری از دوش خبرنگاران برمی‌داشتند ،تا خبرنگاران هم بتوانند با فراق بال بیشتری در خدمت اطلاع رسانی جامعه باشند 

هر که را افزون خبر جانش فزون

جلال الدین‌ عرفانی روزنامه نیم نگاه

 

یک خبرنگار حرفه ای

خبرنگاری حرفه است، حرفه ای که ساعت، مکان، تعطیلی و زمان نمی شناسد و تنها دلدادگی به این حرفه است که می تواند موجب تداوم راه خبرنگار و آنهم به صورت خستگی ناپذیر باشد.

اصحاب رسانه دلدادگانی که قلم و دوربینشان به ثبت وقایع، حوادث، اطلاع رسانی ها و وقایع و اتفاقات خوب می پردازد تا امید در جامعه همچنان هر روز جوانه بزند و در این راه از جان مایه می گذارند.

مریم شمالیان خبرگزاری شبستان 

 رسالت خبرنگار

رسالت خبرنگار در انعکاس درست و سریع پیام است. در روزگاری که از آن به عصر اطلاعات و فن آوری نام می برند. نقش خبرنگار بیش از همه مورد توجه است زیرا آنان تازه ترین اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. در دنیای کنونی این خبرنگاران رسانه هستند که با تیزهوشی و دقت نقش واسطه بین مسئولان را ایفا می‌کنند. خبرنگاران و عکاسان خبری با ایفای نقش صحیح خود، می‌توانند جامعه را سوی پیشرفت سوق دهند و از مسائل حاشیه ای پرهیز کنند. و در محل وقوع رویداد چشم و گوش رسانه و مردم هستند و باید به کشف حقیقت ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند.

الهه پورحسین ،صدا و سیما فارس 

 خبرنگاری +عشق

خبرنگاری + عشق، مساوی است با دنیایی حرف برای گفتن و مسیری بس طولانی برای پیمودن

 روزها و شب ها رفتند و امدند و زمین چرخید و چرخید تا دوباره روز خبرنگار فرا رسید

روزی به نام آنان که همه چیز را میبینند، اما دیده نمی شوند...

روز فریادهای در گلو خفته...

روز ماندن پشت درهای بسته...

روز تماس های بی پاسخ...

روز جواب های بی معنا...

روز سوال های بی جواب...

روز خستگی های مفرط

روز خوابهای نا آرام 

و آرامش های گمشده در غبار مشکلات...

و امسال چه زیبا این روز با رویدادی پیوند خورد به نام «عاشورا»، روزی که گر چه یک روز است اما جهانی از مفهوم دلداگی در خود نهان دارد. درست مثل حرفه خبرنگاری که اگر با عشق همراه شود دنیایی حرف برای گفتن و مسیری بس طولانی برای پیمودن خواهد داشت.

سمیه رعیتی سردبیر پایگاه تحلیلی خبری شیرازه

 حرفه ای آمیخته با درد و فریاد مردم 

خبرنگاری حرفه ای آمیخته با درد و فریاد مردم برای بیان واقعیات و مطالبات مردمی است اما خبرنگاران خود چالش های نهفته و دردهای ناگفته فراوانی دارند که البته سهم خبرنگاران زن در این میان بیشتر و سنگین تر به نظر می رسد.

اگر خانم خبرنگار باشی همه چیز مضاعف است و نیش و زخم زبان هایش به کنار. به نظر می رسد بی ارزش ترین قشر خبرنگار باشد.

بنده بیش از ده سال است که در عرصه خبر فعالیت دارم، با توجه به اهمیتی که برای تربیت فرزندم قائل بودم تصمیم گرفتم در زمان کودکی او حتماً کنارش باشم، زمانی که احساس کردم فرزندم نیاز دارد مستقل باشد و خودم نیز باید دوباره به‌عنوان زن فعال در جامعه حضورداشته باشم به عرصه خبرنگاری بازگشتم. 

اما مشکلاتم به عنوان مادر خبرنگار دو چندان شد چرا که هم اکنون تنها خودم و کارم نبود بلکه در کنار کار خبرنگاری مسئولیت مادری و همسرداری را نیز به عهده دارم و فشار  روحی و استرس کار بسیار بیشتر می شود.

بارها برایم مجبور شدم فرزندم را در جلسات با خود همراه کنم و شاهد نگاه‌های آزاردهنده مسئولان، حتی همکاران خبرنگارانم بودم در حالی که حقوق و مزایای خبرنگاری و نبود ساعت مشخص کاری این امکان را به من مادر خبرنگار نمی‌دهد تا فرزند خود را برای ساعتی تنها بگذارم.

ما خبرنگاران از همه چیز زندگی خود می گذریم اما متولی مشخصی که بتواند از ما خبرنگاران به ویژه خبرنگاران زن حمایت کند، وجود ندارد.

نازنین فاطمه سعادت جو ،خبرنگار پیام خبر 

 

آرزو می کنم تا روزی برسد که خبرنگاران واقعا بدون دغدغه امنیت شغلی و دغدغه حقوق و مشکلات مادی بتوانند به رسالت اصلی خودشون بپردازند 

و مشکلات را بیش از بیش مورد بررسی قرار دهند 

البته اینکه صحبت من این نیست که تا الان انجام ندادن اما اگر دوز این کار ۵۰درصد است ،قطعا بدون دردسر های شغلی بیشتر خواهد شد 

روز خبرنگار بر شما مبارک

محسن تورع مدیر نمایندگی خبرگزاری شبستان در فارس و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی پیام خبر

 

عشق و راستی 

نوشتن را خدا به شما یاد داد و به قلم قسم خورد و گفت: «اقرا باسم ربک الذی خلق».

به نام پروردگاری که قلم در دستم نهاد تا بتوانم به بیان حقیقت ها و درد ها بپردازم... 

من یک خبرنگارم ،عضو کوچکی از یک جامعه بزرگ 

خوشحالم که رسالتم نوشتن برای جامعه ام است 

و آنگاه که قلم در دستم نهادینه شد و الفبای زندگی را آموختم 

خبرنگاری تجسم فکر ،اندیشه و امانت داری است 

خبرنگار دیده بیدار جهانیان است چون حقیقت را بیان می کند

منصوره خسروبیگ خبرنگار راستین آنلاین

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1163 کلیک ها  سه شنبه, 18 مرداد 1401 18:26
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا