نقشه خطرپذیری نسبت به اعتیاد تدوین شود

نقشه خطرپذیری نسبت به اعتیاد تدوین شود
   
نقشه خطرپذیری نسبت به اعتیاد تدوین شود |||| ||||

مدیرکل آموزش و پرروش فارس، تهیه و تدوین نقشه خطرپذیری مدرسه و محلات را یکی از اقدامات کارهای موثر در برنامه‌ریزی و تداوم کار پیشگیری از اعتیاد برشمرد.

فرهاد اسماعیلی یکشنبه ۶ تیرماه در آیین رونمایی از این سامانه در شیراز، گفت: واگذاری این مسئولیت کشوری به استان حاصل تلاش‌های روسای ادارات و کارشناسان امور تربیتی در بخش آسیب‌های اجتماعی است که این افتخار را برای فارس به ارمغان آورده است و امروز شاهد رونمایی از این سامانه هستیم. 

او، طرح یاریگران زندگی را یکی از فعالیت‌های تربیتی برشمرد که نتایج واقعی آن در درازمدت و در آینده نمایان می‌شود و با ابراز خرسندی از توقف رشد آمار مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه در فارس، گفت: جامعه امروز ما نیازمند خودباوری است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: باید به این باور برسیم که اگر کارها مستمر و دائمی باشد نتیجه خواهد داد و دستیابی به توقف آمار رشد مصرف در دانش‌آموزان مقطع متوسطه موضوع مهمی است که حاصل تلاش همکاران و دانش‌آموزان یاریگر زندگی در کانون‌های یاریگران زندگی استان است.

او ادامه داد: ایجاد مصونیت و خود مراقبتی یکی از نکات مهم در مقابله با پدیده شوم اعتیاد است که باید تمام برنامه‌ها متمرکز بر خودمراقبتی باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به تحقیقات انجام شده از سوی محققین و مقالات درج شده در مجلات بین‌المللی مربوط به کودکان و نوجوانان گفت: براساس تحقیق محقیقن بین‌المللی کودکان آشنا با کتاب از ۷۰ درصد آسیب‌های اجتماعی به دور هستند که یکی از این موارد اعتیاد است.

اسماعیلی ادامه داد: بر اساس این نتایج ضروری است تا کودکان و نوجوانان را به سمت کتابخوانی پیش ببریم تا از درگیر شدن در دام آسیب‌های اجتماعی دور بمانند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس نیز در این مراسم تاکید کرد: موفقیت طرح کانون یاریگران زندگی در گروِ آموزش محور بودن آن است.
    
جهانبخش بانشی، کانون یاریگران زندگی را یکی از راهبردهای کلان آموزش و پرورش دانست که از دوسال گذشته طبق اهداف سند تحول بنیادین به منظور مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان در مدارس ایجاد شده است.

او گفت: ما در تلاش هستیم تا با اجرایی کردن اهداف طرح یاریگران زندگی فعالیت این کانون‌ها را تا ریشه‌کن کردن معضل اعتیاد در مدارس از بین ببریم و بسیاری از معضلات استان را رفع کنیم.

بانشی با اشاره به اینکه در دوسال اخیر نتایج بسیار مثبتی از این طرح در استان فارس حاصل شده است، گفت: این کانون کاری ائتلافی است که با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و اولیای مدرسه و دانش‌آموزان انجام شده است.

او تاکید کرد: این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که بخشی از کارها در کانون یاریگران زندگی برای دستیابی به نتیجه بهتر جنبه حضوری دارد به طور مثال برگزاری اردوها که با شرایط کرونا ما نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم که می‌تواند در آموزش‌ها نقش بنیادی و اساسی داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: ما با این شرایط خوشبختانه امسال توانستیم 2 هزار و 529 کانون را به تفکیک مقاطع تحصیلی در استان راه‌اندازی کنیم و بر مبنای دستورالعمل‌ها و راهبردها ساماندهی کرده‌اند.

بانشی همچنین از راه‌اندازی دبیرخانه کانون یاریگران استان فارس در ناحیه ۴ شیراز به عنوان یک نقطه قوت اجرای طرح کانون یاریگران زندگی در فارس خبر داد و افزود: این دبیرخانه مسوولیت جمع ‌آوری طرح‌های ابتکاری از مناطق و مدارس را برعهده دارد تا تجربیات مناطق و مدارس در پیشگیری از اعتیاد از این طریق در اختیار عموم مدارس قرار گیرد.

رئیس اداره امور تربیتی آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با طرح یاریگران زندگی توانسته نقش موثری در کنترل اعتیاد داشته باشد، گفت: مرکز ثقل یاریگران زندگی فعالیت‌های جامعه محور است.

روح‌اله سخایی افزود: بخشی از اجرای این طرح، تدوین نیم‌رخ فرصت‌ها و چالش‌های مدرسه است و بخش دیگر تدوین نیمرخ راهکارها و داشته‌ها است.

او ادامه داد: در این طرح ما با تدوین بخش‌های مختلف در واقع یک درخت از چالش‌ها و راهکارها و داشته‌های خود داریم و این موجب ایجاد پروژه‌های کوچک می‌شود که با تطبیق این پروژه‌ها چالش‌ها و مشکلات از بین می‌رود.

به گفته سخایی، در این طرح از مجموع ۳۰ هزار مدرسه در کشور گزارش‌ها و نتایج پروژه‌های کوچک آنان دریافت می‌شود که وزارت آموزش و پرورش با مشاهده گزارش‌ها و عملکرد استان فارس که به نوعی الکترونیکی و با استفاده از روش‌های نوین بود، مسوولیت دریافت گزارش از ۳۰ هزار مدرسه در کشور را به استان فارس سپرد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
322 کلیک ها  یکشنبه, 06 تیر 1400 15:48
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا