به کارگیری فن آوری های نوین، کلید موفقیت

به کارگیری فن آوری های نوین، کلید موفقیت
   
به کارگیری فن آوری های نوین، کلید موفقیت |||| ||||

مروج کشاورزی نمونه استان فارس، به کارگیری فن آوری های نوین و نرم افزارهای موقعیت یاب مکانی را از دلایل اصلی موفقیت خود می داند.

به گزارش راستین انلاین ابوذر اسماعیلی در سال ۱۳۹۸ میان بیش از ۸۰۰ مروج مسئول پهنه استان فارس به عنوان نمونه استانی انتخاب و از او تقدیر شد.

اسماعیلی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته علوم علف های هرز و دانشجوی دوره دکتری علوم علف های هرز دانشگاه تهران  و کارشناس حفظ نباتات مرکز جهاد کشاورزی نقش رستم در شهرستان مرودشت است.

او، گفت:  مسئول پهنه شماره ۱۸ بوده و ۲۴۱۵ هکتار زمین زراعی و باغی با سه روستا و ۲۸۵ بهره بردار زراعی، ۲۵ بهره بردار باغی و ۷۰ بهره بردار دامی را نظارت می‌کنم و از سال ۱۳۸۵ تاکنون در این پهنه مشغول به فعالیت است.

این کارشناس نام و یاد خدا، برنامه ریزی هدفمند امور اجرایی، استفاده از فن آوری‌های نوین، ارتباط موثر با بهره برداران و مددکاران ترویجی، تلاش در کسب و به روز کردن اطلاعات علمی کشاورزی، استفاده از دانش بومی کشاورزان پیشرو، تهیه بانک اطلاعاتی الکترونیکی از بهره برداران در حوزه‌های مختلف، ارتباط با محققین و اساتید حوزه مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور، ثبات کاری در پهنه، علاقه و پشتکار را از دلایل موفقیت خود می‌داند.

اسماعیلی، در پاسخ به این سوال که از فن آوری‌های نوین چه استفاده‌ای کرده، بیان کرد: با استفاده از نرم افزار‌های موقعیت یاب مکانی گوگل به منظور تسهیل شناسایی قطعات زراعی و باغی بهره برداران و انتقال اطلاعات به نرم افزار‌های تلفن همراه توانستم به صورت الکترونیکی به همه قطعات بهره برداران دسترسی پیدا کنم که با حضور در مزرعه و مراجعه به تلفن همراه همه اطلاعات مزرعه قابل رویت است.

کارشناس حفظ نباتات مرکز جهاد کشاورزی نقش رستم در شهرستان مرودشت، استفاده از این روش برای کارشناسان امور اراضی و بیمه محصولات کشاورزی نیز مفید دانست.

او، تصریح کرد: ارائه یک مقاله تحقیقاتی با موضوع بررسی موانع و راهکار‌های نبود استقبال بهره برداران از کلاس‌های آموزشی جهاد کشاورزی در سال ۹۸ از جمله کار‌های تحقیقاتی بوده است.

اسماعیلی، همکاری با سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص شناسایی و جمع آوری بذور علف‌های هرز مقاوم به علف کش‌ها در مزارع گندم و تهیه نقشه پراکنش علف‌های هرز مقاوم به علف کش در کشور به منظور مدیریت مطلوب علف‌های هرز و همکاری در اجرای طرح‌های ترویجی-تحقیقی پروژه افزایش بهره¬وری گندم و نظام‌های گندم بنیان (پلاتفرم آموزشی- ترویجی گرم آباد شهرستان مرودشت) طی سه سال پیاپی از سال ۹۷ تا ۹۹ به عنوان کارشناس حفظ نباتات از دیگر کار‌های تحقیقاتی خود عنوان کرد.

کارشناس کشاورزی نمونه فارس در ادامه به اقدامات شاخص انجام شده خود پرداخت که عبارتند از :

۱- اجرای طرح P.V.S ارقام جو (۱۱ رقم) که منجر به معرفی رقم پر پتانسیل ویلما شده و هم اکنون با ترویج مناسب آن بیش از ۵۰ درصد سطح کشت را بین ارقام موجود در منطقه به خود اختصاص داده است.

۲- انجام آزمایشات متعدد ارزیابی کارآیی سموم علف کش جدید به منظور بهبود راندمان کنترل علف‌های هرز به عنوان مهمترین عوامل خسارت زا

۳- ترویج و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با توجه وضعیت موجود منابع آبی و تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها در دهه اخیر، به نحوی که هم اکنون از سطوح احداث شده موجود در حوزه تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی نقش رستم بیش از یک سوم آن در پهنه ۱۸  ساخته شده است.

۴- اجرای طرح امید گندم طی ۳ سال پیاپی با هدف انتقال دانش فنی و آموزش بهره برداران در کشت استراتژیک گندم

۵- پیگیری راه اندازی صندوق خرد اعتبارات زنان روستایی در حوزه پهنه جهت کمک به اشتغال زنان روستایی

۶- ایجاد مزرعه نمایشی کشت جدید کینوا برای اولین بار در سطح شهرستان مرودشت

۷- تلاش برای مدیریت و استفاده بهینه از سموم و کود‌های شیمیایی و بهبود سلامت محصولات زراعی با ایحاد مزارع نمایشی طرح ICM، روز مزرعه 

اسماعیلی  با تاکید بر نقش نظام نوین ترویج در ارتقای بهره وری ادامه داد: مهمترین تأثیر آن تعریف یک محدوده جغرافیایی به نام پهنه بندی است تا با کاهش حوزه نظارتی، کارشناس بتواند تعامل و ارتباطات بهتری با بهره برداران داشته باشد و کلیه موارد نظارتی، آموزشی را بهتر از قبل پیگیری کند.

این کارشناس حضور محققان مراکز تحقیقاتی و در نظر گرفتن یک محقق معین را  برای هر مرکز جهاد کشاورزی راهکار مناسبی برای بهره مندی از دانش فنی  در سطح پهنه‌ها برشمرد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
300 کلیک ها  شنبه, 25 بهمن 1399 15:04
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا