برگزاری روز تالابها در بستر تالاب کافتر 

برگزاری روز تالابها در بستر تالاب کافتر 
   
برگزاری روز تالابها در بستر تالاب کافتر  |||| ||||

    به مناسبت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر برنامه ای با همت انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید و با همکاری انجمن طبیعت زاگرس سبز اقلید و سرحد و با همراهی دهیاران روستاهای حوزه تالاب کافتر روز تالابها در بستر تالاب کافتر برگزار شد.

 
 
به گزارش راستین آنلاین حمید ظهرابی در این مراسم به ضرورت تعریف پروژه های مطالعاتی در حوزه اصلاح الگوی مصرف، مطالعه کاهش مصرف آب در حوزه های کشاورزی، دامداری و دیگر صنایع آب بر تاکید کرده و گفت اصلاح الگوی مصرف باید به شکلی صورت پذیردکه لطمه ای به صنایع وارد نشود.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست یادآور شد: گرچه سازمان های محیط زیست، جهادکشاورزی و وزارت نیرو هر کدام وظیفه ای برای احیای تالاب ها دارند که باید به بهترین نحو آن را انجام دهند اما بخش عمده ی تحقق احیای تالاب ها به دست مردم منطقه، رقم می خورد و مهم ترین قدم در این راه همدلی آحاد مردم است.
 
ظهرابی افزود: امروزه حفاظت از محیط زیست و احیای تالاب ها، کاملا متکی به مردم و جوامع محلی است و تا مردم نخواهند هیچ یک از موارد ذکر شده اتفاق نخواهد افتاد. تجربه ی ما در سازمان حفاظت محیط زیست حاکی از آن است که با انتقال آب از جای ديگر مشكل حل نمي شود و تنها خواست مردم باعث احیای تالاب می شود و تا زمانی که در بالادست تفکر توسعه صنعت و استفاده ی بی رویه از آب انتقالی در برنامه معیشتی مردم لحاظ شود، برنامه های احیای تالاب ها بی نتیجه خواهد ماند. اما با برنامه ریزی و همکاری مردم در دریاچه ی ارومیه، با مطالعات و اصلاح الگوی مصرف شاهد کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی بودیم.
 
ظهرابی همچنین در پاسخ به سوال طرح شده در مورد برنامه های محیط زیست برای احیای تالاب کافتر به خبرنگار صدا و سیما گفت: اولین اقدام برای احیای تالاب کافتر بازگشایی مسیرهای تصرف شده و مسدود شده در بستر رودخانه منتهی به تالاب و در ادامه تلاش برای اصلاح الگوی مصرف در بخش های کشاورزی و دیگر بخش ها خواهد بود.
 
 
مجید تقی خانی مدیر عامل انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید و هماهنگ کننده سازمانهای تخصصی منابع طبیعی استان فارس طی سخنانی گفت: برنامه های جامعی توسط سازمانهای مردم نهاد درحوزه فرهنگ سازی برای احیا و پایداری تالابها در 4 زمینه ارتباطات، آموزش، مشارکت و توان افزایی برای جوامع محلی در حال اجراست.
 
 
 
تقی خانی دبیر اجرایی این همایش در ادامه گفت: پویایی برنامه ی (ارتباطات، آموزش، مشارکت وآگاهی افزایی) « CEPA » ایجاب می کندکه مفهوم های بیشتری وارد این رویکرد بشود وجنبه های مفهومی آن گسترده ترشود تا بتوان بر پایه آنها زمینه فعالیت و اقدام های اجرایی را برای رسیدن به اهداف حفاظت ازتنوع زیستی توسعه داد
 
این فعال محیط زیست اظهار داشت: نخست، تأکید این رویکرد برتقویت ارتباطات، آموزش/ دانش گستری، و افزایش آگاهی های عمومی است، برای نمونه، فعالیتها و اقدام های مربوط با ارتباطات در برگیرنده جنبه های آگاهی افزایی را مشتمل می شود، بدین ترتیب، از پیش می دانیم که این برنامه ها پس از تدوین و اجرا و آگاهی سازی، می بایست دارای اقداماتی باشدکه متضمّن یادگیری عملی باشد و بر جوامع محلی تاثیر گزار بوده و باعث همراهی و همدلی بین مردم و مسئولین برای احیا و حفظ تالاب ها در اقصی نقاط کشورمان باشد.
 
وی اظهار داشت: داشتن برنامه ای جامع و هدفمند ، پایش و ارزشیابی اثربخشی فعالیت های آموزشی ، مبادله اطلاعات در خصوص حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالابها امری ضروری است و این رویکرد باید طوری طراحی شود که بتوان به جوامع محلی حاشیه تالاب فرصت داد تا در برنامه ریزی های زیست محیطی فعالانه شرکت نمایند و به جای بهره برداری بی رویه جهت گذران زندگی، با بهره برداری خردمندانه و برنامه ریزی شده عامل حفظ تالابها شوند و این مهم میسر نمی شود مگر با اتحاد و همدلی که راه برون رفت از مشکلات تالابها در سراسر کشور می باشد.
 
تقی خانی عوامل تخریب تالاب‌ها را آگاهی نداشتن تصمیم گیران در بدنه حاکمیت و تصمیم سازان در جوامع محلی، فقدان جامع نگری و آگاهی از سازوکارهای طبیعی تالاب‌ها و کمبود جلب مشارکت ذی نفعان دانست و اظهار کرد: آموزش، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در صورتی منجر به تغییرنگرش ورفتارهای ذی نفعان حوزه می شود که داشتن برنامه ای جامع، هدفمند و پایش و ارزشیابی اثربخشی فعالیت‌های آموزشی و مبادله اطلاعات در خصوص حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب امری ضروری شناخته شود و امیدواریم با فعالیتهایی که این انجمن در پیش گرفته است در آینده ای نزدیک شاهد آبگیری و احیای تالاب کافتر باشیم.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1183 کلیک ها  سه شنبه, 21 بهمن 1399 21:29
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا