امسال ۱۰۰ میلیون متر مکعب حقابه بختگان به صورت پلکانی رها می شود

امسال ۱۰۰ میلیون متر مکعب حقابه بختگان به صورت پلکانی رها می شود
   
امسال ۱۰۰ میلیون متر مکعب حقابه بختگان به صورت پلکانی رها می شود |||| ||||

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه طی سه سال گذشته رها شدن حقابه تالاب و دریاچه بختگان با جدیت دنبال شده است گفت: امسال نیز این موضوع در دستور کار قرار گرفته و ۱۰۰ میلیون متر مکعب حقابه بختگان به صورت پلکانی رها خواهد شد.

 
به گزارش راستین آنلاین حمید ظهرابی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه وضعیت تالاب ها به رغم بارندگی، خوب نیست افزود : پیگیری تامین حقابه بختگان به عنوان یک مطالبه جدی از سوی جوامع محلی حاشیه تالاب هم دنبال می‌شود.
 
ظهرابی وعده برگزاری کنفرانس بین المللی روز جهانی تالاب به میزبانی شهرستان بختگان داد و عنوان کرد: در جریان آن قهرمانان تالاب ها انتخاب می شوند.
 
وی اضافه کرد: این مراسم با حضور معاون رییس جمهور و نماینده برنامه عمران ملل متحد(UNDP) و مهمانان داخلی و خارجی در شهرستان بختگان پنجشنبه ۱۴ بهمن برگزار می شود.
 
ظهرابی با بیان اینکه شعار امسال «تالاب ها را ارج نهیم و دوست بداریم» است، گفت: روز جهانی تالاب ها ۱۳ بهمن است که کنوانسیون رامسر تشکیل شد و قدیمی ترین معاهده بین المللی در زمینه حفظ محیط زیست به شمار می رود.
 
وی با بیان اینکه یکی از افتخارات کشور ما این است که قدیمی ترین عضو کنوانسیون حفاظت از محیط زیست در شهر رامسر است افزود: در ایران بیش از ۸۰ درصد تالاب ها متاثر از تخریب هاست و استان فارس با وجود ۱۳ تالاب که در فهرست کشوری دارد از جمله استان های پیشرو در حفاظت از محیط زیست است.
 
به گفته وی تالاب های طشک، بختگان، کمجان، ارژن و پریشان به عنوان تالاب‌های برتر در فهرست «رامسرسایت» شناخته می شوند.
 
وی ادامه داد: تالاب های فارس به دلیل تاثیر فعالیت ها و بهره برداری های سنگین کشاورزی در سال های اخیر و تداوم خشکسالی به شدت صدمه دیدند. به رغم بارندگی های اخیر و تشکیل روان‌آبها وضعیت این تالاب ها خوب نیست.
 
ظهرابی با بیان اینکه تالاب پریشان به خاطر افت شدید سفره های آب زیرزمینی نیاز به ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب دارد، عنوان کرد: این میزان آب باید به تالاب وارد تا این دریاچه احیا شود، عمده مشکل این تالاب فعالیت های کشاورزی و بهره برداری بی رویه از سفره های آب زیرزمینی به دلیل حفر چاه است. شهرهای اطراف دریاچه پریشان در آینده با تداوم این روند با مشکل جدی مواجه می شوند.
 
به گفته مدیرکل محیط زیست فارس، تالاب ارژن نیز علاوه بر بهره برداری های رایج و حفر چاه های اطراف به دلیل تغییر کاربری غیرقانونی شمار بسیاری از باغ شهری ها و ایجاد باغ ویلاها آسیب زیادی دیده است.
 
ظهرابی همچنین اعلام کرد: ۱۳ درصد از سطح تالاب ارژن آب گرفته است که میزان کمی است. تالاب های طشک، کمجان و بختگان نیز تحت تاثیر آسیب های جدی قرار دارند. با احداث سدهای ملاصدرا و سیوند و سد درودزن ورودی آب به‌این تالاب ها به صفر رسیده است. گرچه درصد کوچکی از حقابه ها تامین شد اما سطح آب گیری این تالاب ها در وضعیت مطلوب نیست.
 
وی پیرامون وضعیت تالاب کوهستانی کافتر نیز اعلام کرد: به دلیل فعالیت های کشاورزی و بهره برداری های بی رویه تقریبا روان آبی در این حوزه تشکیل نمی شود اما بخشی از تصرفات را توانستیم رفع کنیم.
 
ظهرابی با بیان اینکه وضعیت دریاچه مهارلو در نزدیکی شیراز از همه تالاب ها بهتر است گفت: دلیل آن نبود سدی در اطراف دریاچه است. 
 
به گفته او، ۶۱ درصد از سطح این تالاب پوشیده از آب است و زمستان گذرانی پرندگان و خدمات اکوسیستمی این تالاب موجب تغییر آب و هوا در پایین دست حوزه می شود و نقش مهمی در بقای شهرهای شیراز، کوار، سروستان و بسیاری شهرهای دیگر دارد.
 
ظهرابی با بیان اینکه تالاب مهارلو در عین حال بیشتر مشکل آلودگی دارد، از آبگیری بیش از ۷۰ درصد تالاب هفت برم خبر داد و گفت: تالاب برم فیروز نیز پوشیده از برف است.
 
وی گفت: در حوزه تالاب ها لایروبی را انجام دادیم و در تالاب مهارلو مطالعات آن انجام گرفته است. مطالعات در ارتباط با تعیین حقابه ها از ماموریت های ما در احیای تالاب هاست.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
2314 کلیک ها  دوشنبه, 11 بهمن 1400 15:09
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا