واما عید قربان....

واما قربانی، نمی خواهم روز شمار را ورق بزنم،همه می دانیم که روز دهم ذی الحجه عید قربان است ،آری ،"عید در لغت از ماده عود،به معنای بازگشت است،لذا به ایامی که مشکلات از گروهی برداشته می شود و ان گروه بر سختی ها  فائق می ایند وبه خوشی های اول بر میگردند،عید گفته می شود."
ماده قربان از قرب است،یعنی نزدیک بودن.شخصی که در این روز قربانی می کند ،در نظر دارد بدین وسیله تقرب و نزدیکی به خداوند متعال را بجوید.
عید قربان، عید اضحی نیز گفته می شود،اضحی جمع ماده ضحی است ،یعنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب .
آن زمان که خورشید بالا می آید(قبل از ظهر).قران کریم می فرماید:والشمس والضحیها (قسم به خورشید و قسم به چاشتگاه آان)
قربانی را اضیحه یا ضحیه گویند،حجاج موقع بالا امدن افتاب قربانی می کنند، تا با این قربانی (کشتن شتر یا گوسفند) اولا عمل به  دستور باری تعالی و ثانیا به تآسی از (ابراهیم پیامبر)به عهد خویش عمل کرده باشند.
آری ، مناسک حج را پایانی است ، پایان مناسک قربانی کردن است،آنچه بر تو در حال احرام حرام بود مثل نگاه کردن در آیینه ،شانه زدن مو و.......حلال می شود ،عیدت مبارک ،چرا؟
عید قربان ، عید پیروزی: انچه خالق آفریده به سه گروه تقسیم کرد:1_گروهی که فقط پیرو غریزه هستند ، همچون حیوانات
2-گروهی که پیرو وظیفه هستند، مثل ملا ئکه 3_گروهی که گاهی دنبال غریزه و گاهی به دنبال وظیفه اند ، مانند انسان .
مولانا چه زیبا بیان کرده است:


درحدیث امد که خلاق مجید                                                    خلق عالم را سه گونه افرید
یک گروه را جمله علم و عقل وجود                                      ان فرشته است و نداند جز سجود
نیست اندر عنصرش حرص و هوا                                        نور مطلق زنده از عشق خدا
یک گروه دیگر از دانش تهی                                                همچو حیوان از علف در فربهی
وان سوم هست ادمیزاد و بشر                                              از فرشته نیمی و نیمی ز خر

ولی هرگاه انسان بر سردوراهی وظیفه و غریزه قرار گرفت،غریزه را انتخاب کرد ،نه تنها به سوی حیوانات گرایش پیدا کرد که از حیوان هم پست تر شد-چون ازدو واژه ی عقل و فکر و رهنمودهای بزرگان (پیامبران و امامان)استفاده نکرد.(اولئک کالانعام بل هم اذل)
آیا تا بحال این جرقه به ذهنمان خطور کرده است که قربانی از چه زمانی معمول شده است؟
باید دانست که عید قربان ریشه در دوران قبل از تاریخ بشر دارد. انسانهای اولیه برای بدست آوردن ترحم خدایان دست به قربانی کردن حیوانات و انسانها می زدند.
تاریخ قربانی بسیار قدیم است،از زمان آادم ابوالبشر معمول بوده و در ادیان گذشته نیز جزء مقررات دینی به شمار می امده:1-در ایات 27تا30 سوره مائده "قربانی فرزندان حضرت ادم که نخستین قربانی در عالم هستی به شمار می رود که خود داستانی واقعی و حقیقی است.
2- حضرت نوح پیامبر پس از طوفان ،مذبحی مشخص کرد و در انجا حیوانات بسیاری را برای خدا قربانی کرد.
3- قربانی حضرت ابراهیم خلیل "ع"فرزندش اسماعیل "ع"را که در ایات 102تا107سوره صافات بیان گردیده است.
4- در زمان حضرت موسی به عقیده یهودیان دو نوع قربانی معمول بوده است:1- قربانی دموی 2- قربانی غیر دموی که خود داستانی مفصل دارد.
5- در ایین مسیحیت به عقیده عیسویان و ......
واما اسرار و حکمت قربانی
فدا کردن مال و انفاق ان در راه خدا  2 -کشتن حیوان اشاره به کشتن نفس اماره است
چند سوال: ایا با این همه عظمت توانستند قداست این عید بزرگ را نگه دارند؟
آیا قربانی را ان طور که خداوند می فرماید معنا کردند؟
آیا عید قربان با قربانی کردن حجاج معنا می کنند؟
آایا صحرای منا جای دفن غریزه است یا قربانی کردن حجاج؟؟؟؟؟
نمی خواهیم وارد سیاست شویم می خواهیم علاج درد های نهفته در درون انسان های ناچیز را همه بدانند.

عبدالرسول خسرو بیگ مدیرفرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز

انتهای پیام /  غبدالرسول خسروبیگ
1686 کلیک ها  یکشنبه, 21 شهریور 1395 07:35
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا