آغازپروژه ساماندهی و دیجیتالی کردن اسناد تخت جمشید

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در رابطه با اهمیت نگهداری و حفاظت بهتر اسناد باقی مانده آثار جهانی تخت جمشید، مطرح کرد:امروزه تاریخ معاصر تخت جمشید  برای بسیاری از مخاطبین مجموعه جذابیت ویژه ای دارد.


به گزارش راستین انلاین حمید فدایی با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی فیزیکی و اطلاعاتی اسناد موجود از سال ها قبل تا کنون در دستور کار پایگاه بوده است افزود: این اسناد بالغ بر هزاران نسخه سند اعم از مکاتبات اداری نقشه، عکس، اسلاید، گزارش، فیلم است که حاصل حضور یک مرکز اداری دایمی در محوطه و انجام فعالیت های متنوع باستان شناسی، ساماندهی و حفاظت و مرمت در تخت جمشید بوده است.

مکتوبات، مستندات و گزارشات فعالیت های معاصر تخت جمشید در یکصد ساله گذشته محوطه بخشی از شناسنامه آن قلمداد می گردد و قابل ارایه به متخصصین و محققین تخت جمشید است.


وی افزود: اگر چه توجه به تخت جمشید را پس از ویرانی و فراموشی آن در مکتوبات مورخین، مستشرقین و سفرنامه نویسان متعددی از دوره های دور تاریخی تا کنون می توان پیگیری کرد اما عصر حاضر به جهت حجم توجه به این میراث سترگ و تلاش در جهت کشف، بازشناسی، معرفی و حفاظت از آن در اوج خود بوده است و تاثیر شگرف این میراث در زندگی و جامعه ایرانی، نکته ای است که می تواند در لابلای اسناد موجود آن به درستی به آیندگان منتقل گردد.

فدایی با تاکید بر اینکه پایگاه باید شرایط لازم در نشر و به اشتراک گذاردن اسناد و داده های تاریخی را در پیشبرد مطالعات پژوهشگران فراهم نماید، افزود: در حال حاضر موضوع ساماندهی اطلاعاتی این اسناد از برنامه های مهم پایگاه است که به مدد همکاران مجموعه در حال انجام است و به ویژه در یک سال گذشته پیشرفت قابل توجه ای داشته است. وی در پایان افزود: تلاش ما بر این است در گام های بعدی سایر اسنادی را که در سال های گذشته به اشتباه از مجموعه خارج و در اختیار مراکزی همچون کتابخانه و مرکز اسناد ملی فارس قرار گرفته مجدد به مجموعه بازگردانیم.

مریم راهساز، کارشناس مسئول مرکز اسناد و آرشیو پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این باره تشریح کرد: به روز رسانی و دیجیتال کردن اطلاعات و نقشه های موجود در مرکز آرشیو پایگاه میراث جهانی تخت جمشید که مربوط به زمان شروع کاوش های علمی در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید از دهه ۲۰ شمسی تا به اکنون می باشد؛ مدارکی مبنی بر ثبت این فعالیت ها به جای مانده است که اکنون بعد از قریب ۹۰ سال خود یک اثر تاریخی علمی محسوب می گردد.

وی گفت: این مدارک و اسناد گویای روشن کار و نحوه مداخلات علمی باستان شناسان در این مجموعه است و عمدتا دربرگیرنده نقشه ها، صورت های دستمزد و حقوق، مستند نگاری های مربوط به اشیای تاریخی، عکس ها و تصاویر حین کاوش و ... بوده که همگی در مرکز اسناد این مجموعه در ۹۰ سال اخیر جمع‌آوری و نگهداری شده اند.

مریم راهساز با تاکید بر ارزشمند بودن این اسناد تاریخی، اذعان کرد: با توجه به لزوم دسته بندی و ذخیره سازی اطلاعات این اسناد در بانک اطلاعاتی و استفاده های پژوهشی، موضوع دیجیتال نمودن اسناد موجود از برنامه هایی بود که از سال ها قبل تا به امروز دنبال شده و به ویژه در ماه های اخیر عملیات اسکن و دیجیتال نمودن بخش عمده ای از نقشه ها بزرگ و کوچک کاغذی موجود در مرکز اسناد انجام شده است و دسته بندی و ورود اطلاعات آن در بانک اطلاعاتی در حال انجام است.

این کارشناس مسئول در پایان گفت: ساماندهی فیزیکی و بهینه سازی شرایط حفاظت از مواد آرشیوی در مرکز اسناد از برنامه های اصلی این واحد است که امروزه با دقت ویژه ای دنبال می گردد و در حال حاضر اسناد از شرایط حفاظتی مطلوبی برخوردار هستند.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
581 کلیک ها  شنبه, 01 آذر 1399 11:54
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا