• درنشست اهالی فوتبال مطرح شد؛

ورود شهرداری به ورزش حرفه ای و تیمداری به یک مطالبه جدی تبدیل شده است

راستین آنلاین:بهار سال 1388 برای اهالی فوتبال شیراز ،خزانی را به دنبال داشت که حالا پس از 10 سال هنوز هم شکوفه هایی بر شاخسار آن دیده نمی شود.

تیم فوتبال برق شیراز که آن روزها سکان هدایتش در اختیار رسول کربکندی بود در مقابل ذوب آهن اصفهان در شهر شیراز شکست دو بر یک را پذیرا شد تا مهرداد کریمیان آخرین نفری باشد که برای این تیم در لیگ برتر زننده گل لقب می گیرد.

این نتیجه کافی بود تا نوستالوژیک ترین تیم فوتبال شهرستانی با یک مربی اصفهانی به لیگ دسته یک کشور سقوط کند.

فجر شهید سپاسی دیگر تیم سی و یک ساله ی شیرازی ها نیز گرچه در فصل 89-88 با مربیگری محمد احمد زاده ای که این روزها شغل رانندگی تریلی را تجربه می کند،از لیگ برتر به یک دسته پایین تر سقوط کرد،اما علی اصغر کلانتری یک فصل بعد آن را مجددا به لیگ برتر آورد تا دو فصل بعد یک  مربی اصفهانی دیگر بنام محمود یاوری،این تیم را راهی دسته یک کند.

حالا نزدیک به یک دهه از حسرت اهالی فوتبال فارس و خصوصا فوتبال دوستان شیرازی برای حضور نماینده شان در لیگ برترمی گذرد.

یک دهه که فوتبال این استان فرازو نشیب های زیادی را تجربه کرده است.از بی تدبیری استاندار وقت و مدیرکل شرکت سهامی برق آن سالها در واگذاری تیم برق به خریداری که بعدها مجهول اولهویه ای نام گرفت که مالک کنونی این باشگاه نیز اکنون با او داستان ها دارد، تا زایش و رویش تیم هایی با نام هایی مشابه به برق و بعد هم یک تیم با هویتی قومیتی!

سالهایی که شاید فوتبال فارس به اتوبان پر رفت و آمدی تبدیل شد که جز اهالی فوتبال کاسبان فوتبال نیز به خود اجازه ورود در این آمد و شد ها را دادند!

حالا یک دهه از آخرین حضور برق و حدود 7 سال از حضور فجرشهید سپاسی در لیگ برتر می گذرد.

تن رنجور فوتبال فارس نیز در مقابل نسخه های مسکنی که طی چند سال گذشته اداره کل ورزش و جوانان فارس برای شفای آن تجویز کرده مقاوم شده است.

تجربه چند سال گذشته ثابت کرده که دست تنهای اداره کل ورزش و جوانان برای هموارکردن جاده صعود یکی از دو نماینده فارس  بیصداست.

این در حالی است که تقریبا اکثریت قریب به اتفاق اهالی فوتبال  وکارشناسان حوزه ورزش عدم وجود اراده ای جدی برای حمایت از فوتبال حرفه ای در شهر شیراز توسط مدیران ارشد شهری را عامل ناکامی نقشه صعود می دانند.

عقیده ای که حالا معتقدان به آن، با صعود تیم شاهین شهرداری بوشهر بسیار جدی تر آن را مطرح می کنند.

برگزاری نشستی مشترک با حضور پیشکسوتان ،مربیان،داوران،مدیران و کارشناسان فوتبال به میزبانی اداره کل ورزش و جوانان فرصتی بود تا این جمع در حضور رئیس و نائب رئیس هیات فوتبال فارس درد دلهای خود را بازگو و برای کمک به صعود نماینده فارس به لیگ برتر در حد توان و بضاعتشان نسخه پیچی کنند.

از برخی دستگاه های به صورت جدی گلایه داریم

مدیرکل ورزش و جوانان فارس که در این نشست حکم میزبان را داشت  درابتداضمن ارائه گزارشی از میزان ساخت و سازهای ورزشی در استان فارس گفت:در حالیکه سرانه فوتبال برای ورزشکاران این رشته  در فارس اکنون بیش از 12 مترمربع است،شیراز ضعیف ترین و فقیر ترین شهر در میان شهرهای استان از نظر زیر ساخت های ورزشی است.

حیدر علی کامیاب با اشاره به دعوت از رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر و شهردارشیراز برای حضور در این نشست افزود:حتی منتقدان  بی انصاف هم امروز نمی توانند کمک های اداره کل ورزش و جوانان فارس به فوتبال این استان را کتمان کنند.

وی گفت:مدت هاست از راههای مختلف ،در جلسات متعدد و از تریبون های گوناگون فریاد می زنیم که اگر برای توسعه زیر ساخت های ورزشی فارس زمین در اختیار اداره کل قرار نگیرد،بودجه مصوب شده برای شهر شیراز برگشت می خورداما گویی هیچ کس  دلش برای این شهر نمی سوزد.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس از ورود استاندار فارس به این موضوع خبر داد و گفت:اگر حمایت های شخص دکتر رحیمی نبود برخی از پروژه های نیمه کار ما نیز به علت تعلل برخی دستگاه ها در انجام امور محوله ناقص می ماند.

کامیاب توسعه زیر ساخت های ورزشی را یکی از فاکتور های مورد نیاز برای توسعه ورزش پایه دانست و افزود:فوتبال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی از اختصاص بیش از 6 میلیارد تومان به فوتبال فارس طی چند سال گذشته خبر داد و افزود:آنهایی که اهل فوتبال هستند می دانند که با این پول ها نمی توان به رفتن تیم ها به دسته بالاتر امیدوار بود.

پس از صحبت های کامیاب کوروش امامی فر دبیر هیات فوتبال استان  گزارش مبسوطی از عملکرد هیات فوتبال ارائه کرد.

وی از کسب استانداردهای مدیریتی این هیات توسط یک شرکت بین المللی نیز خبر داد. 

همدلی وجود ندارد

در ادامه هدایت روستا با انتقاد از نبود همدلی و هم صدایی در فوتبال فارس گفت:به جرات می گویم بیشتر آدم هایی که در این جلسه حضور دارند نه دلشان می خواهد فجر لیگ برتری شود نه قشقایی!

دروازه بان سالهای دور تیم فوتبال مرصاد شیراز در بخش دیگری از صحبت هایش با انتقاد از عملکرد هیات فوتبال فارس،این هیات را به انفعال درانجام امور محوله متهم کرد و گفت:هرچه ما در این چند سال در فوتبال  دیده ایم فقط متوجه هیات فوتبال شیراز بوده است.

مربی اسبق تیم های پاس،انتظام  و پورای شیراز عدم حمایت هیات فوتبال در اعزام تیم های پایه به مسابقات برون استانی را سندی برای ادعای خود عنوان کردو افزود:هنوز چند روز از مساعدت اداره ورزش و جوانان شهرستان پاسارگاد برای اعزام یکی از تیم های پایه به مسابقات برون مرزی نگذشته است!

استاندار و شهردار آستین بالا بزنند

حمید رحمت آمیز دیگر پیشکسوت فوتبال شیراز نیز با انتقاد از نبود اراده ای واحد برای حمایت از فوتبال فارس درسطح کلان گفت:به نظر می رسد زمان آن فرارسیده تا استاندار فارس و شهردار شیراز نیز مانند استاندار و شهرداربوشهر برای حمایت از فوتبال این استان آستین بالا بزنند.

پیشکسوت فوتبال برق شیراز با بیان اینکه با 6-7 میلیارد تومان نمی توان در لیگ برتر نماینده داشت افزود:مگر فارس را ایران کوچک نمی خوانیم ؟مگر این استان کوچک است ؟چرا مدیران صنایع برای کمک به ورزش وارد گود نمی شوند؟

صحبت های رحمت آمیز در حالی مطرح شد که حمایت مالی برخی صنایع -خصوصا صنایعی که در جنوب استان مستقر هستند- از تیم های فوتبال دیگر استان های کشور مورد انتقاد شدید حاضرین قرار گرفت.

مدیران باشگاه ها با علم روز فاصله دارند

درادامه مربی اسبق  برق و قشقایی ضعف مدیریت و نبود ساختار ورزشی را یکی از علل ناکامی فوتبال فارس دانست گفت:مدیران باشگاه های ما بیش از آنکه مدیر باشگاه باشند،هوادار و علاقمند به فوتبال هستند.

مهردادشکاری نتیجه دوری مدیران باشگاه ها از علم روز را نقصان ساختاری درتشکیلات باشگاه دانست و افزود:ما در فارس به مفهوم واقعی باشگاه داری نمی کنیم !

به اعتقاد وی شیوه باشگاه داری در فوتبال فارس بیشتر شبیه به تیمداری است تا باشگاه داری!

شکاری در عین حال با اشاره به ظرفیت های موجود در فوتبال پایه فارس،این بخش از فوتبال استان را همطراز با خوزستان و بالاتر از اصفهان ارزیاب کرد .

وی برای ساماندهی کمک های دولتی به تیم های حاضر در لیگ یک نیز پیشنهاد تشکیل کمیته صعود به لیگ برتر را داد.

براساس این پیشنهاد شکاری می بایست کمیته ای در هیات فوتبال تشکیل شود و کمک های دولتی به تیم ها بر اساس چارچوب های تعیین شده توسط متخصصان و کارشناسان فوتبال و با درنظر گرفتن نتایج کسب شده توسط این تیم ها هدایت و مدیریت شود.

لزوم وجود نگاه علمی به مقوله مدیریت درباشگاه ها

نصیرپیرانی نیز درادامه به لزوم وجود نگاه علمی به مقوله مدیریت درباشگاه ها اشاره کرد و گفت:بزرگترین برنامه جهت توسعه ورزش همگانی حضور تیم های فوتبال استان در لیگ برتر است.

این کارشناس فوتبال استان ارائه  تعریف دقیقی از رابطه باشگاه به عنوان بنگاهی اقتصادی،فرهنگی و... با حامیان مالی و برنامه ریزی دقیق و مرحله به مرحله براساس یک نقشه راه و چشم انداز را عوامل مهمی درجهت هموار ساختن مسیر صعود نماینده فارس به لیگ برتر دانست و افزود:چاره ای جز تغییر نگاه ها از سنتی به علمی در مدریت باشگاه ها نداریم.

هرچه بوده تعارف بوده است

هم بازی سابق بازیکنانی نظیر سیروس قایقران، سید علی افتخاری،مجید نامجو مطلق، محمد حسن انصاری فرد، قدرت مرادی، صبیح ساران و.. نیز با انتقاد از عدم وجود اراده ای واحد برای حمایت از فوتبال و ورزش فارس گفت:پس از سالها این اولین بار است که می بینیم چنین جلسه ای با هدف آسیب شناسی فوتبال استان با چنین کیفیتی برگزار می شود.

اصغر اکبری داعیه حمایت های گذشته را تعارفی بیش ندانست و گفت:برای من جای سوال است که چرا شهر کوچکی مثل رفسنجان می تواند نماینده در لیگ برتر داشته باشد اما کلان شهری مانند شیراز نه!

وی عدم برنامه ریزی در فوتبال پایه را یکی از ضعف های بزرگ هیات فوتبال دانست افزود:ما در شیراز 70 مربی درجه آ آسیا داریم چرا کسی نمی پرسدکه آنها کجا هستند؟

ویترین ورزش استان حضور لیگ برتر فوتبال است

رئیس هیات فوتبال شیراز نیز در ادامه با انتقاد تند از اعضای شورای شهر و نمایندگان مردم شیراز درمجلس گفت:برخی آقایان و خانم های تنها در زمان انتخابات اطراف ورزش و ورزشکاران پرسه می زنند و وعده های رنگین می دهند،اما پس از اعلام نتایج انتخابات حاجی حاجی مکه تا ۴ سال دیگر!

کاووس عباسی ویترین ورزش استان راحضور لیگ برتر فوتبال دانست و با تاکید بر لزوم حمایت همه دستگاه برای تحقق رویای حضور نماینده فارس در لیگ برتر با کنایه به یکی از نمایندگان کنونی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت:آقای نماینده منشوری را که در زمان انتخابات برای حمایت از فوتبال قولش را داده بودید آماده است!

هیچ کس حاضر نیست مجانی کارکند!

در ادامه این بحث ها نوبت به مالک کنونی باشگاه برق شیراز رسد.

هادی شیروانی در صحبت هایی که به نظر می رسید قصد دارد با کنایه یکی از مربیان حاضر درجلسه را مخاطب قراردهد گفت:چطور است که مالک و مدیر باشگاه باید پول بدهد،هزینه کند ،آرویش برود و فحش هم بخورد.

وی افزود:در این شرایط هیچ کس حاضر نیست کار کند آنهم مجانی!

شیروانی با اشاره به حمایت مستحکم مجموعه شورا و شهرداری بوشهر از تیم شاهین شهرداری این شهر گفت:والله تا کنون 50 نامه به شورای شهر نوشته ام اما یک جواب هم نگرفته ام.

او افزود:5 سال است که جنازه تیم برق روی دوش من است و بزرگترین بی مهری ها را از قشر مربی دیده ام!

اگر سالی 10 درصد رشد کرده بودیم الان رشدمان 150 درصد بود

حسام قیصرزاده که این روزها یکی از منتقدین جدی عملکرد هیات فوتبال استان فارس است در ادامه این نشست با بیان اینکه کارنامه 5 سال حضور رئیس کنونی هیات فوتبال قابل دفاع نیست افزود:هنرپیشه هیات فوتبال را از آیت الهی تحویل گرفته است،اگر فرض را بر این بگذاریم که در آن زمان فوتبال فارس به نیمی از رشد و توسعه خود رسیده بود و طی این سالها نیز هر سال 10 درصد رشد و توسعه در فوتبال ایجاد شده بود     الان باید 150 درصد رشد را تجربه می کردیم.

این کارشناس فوتبال ارائه آمار از سوی امامی فر دبیر هیات فوتبال را بازی با اعداد دانست و گفت:کارنامه فوتبال فارس یعنی حضور بازیکنان این استان در رده های مختلف سنی تیم های ملی!

قیصر زاده عدم وجود عدد مقابل عملکرد هیات فوتبال در کارنامه اش را سند آنچه او ناتوانی هیات دراداره فوتبال فارس خواند دانست.

وی با بیان اینکه قرار نیست استاندار و شهردار برای فوتبال استان تعیین تکلیف بکنند گفت: اگر قرار باشد مدیری بالا دستی به فوتبال ورود کند، مطئن باشیدصدای پای چکمه اش زودتر از خودش می آید.

آموزش مهمترین عامل

مسعود مقیم نیز که در این نشست حضور داشت با اشاره به برنامه ریزی کشور ژاپن برای توسعه ورزش فوتبال و تبین چشم انداز توسط این کشور برای قهرمانی در جام جهانی گفت:برخلاف تمام ادعا ها تمامی تیم های پایه استان دارای اسپانسر هستند!

مربی سالهای پیشین تیم های ملی پایه کشورمان در سخنانی که به مذاق برخی از مدیران باشگاه ها خوش نیامدبه کنایه گفت:خانواده ها در هر شرایطی اسپانسر تیم های پایه هستند.

مقیم با انتقاد از سطح نازل آموزش در برخی مدارس فوتبال خواستار اصلاح افکار مربیان فوتبال شد و افزود:اگر قرار باشد قوی باشیم آموزش مهمترین فاکتور است.

ورود سرمربی تیم ملی به آمار های هیات فوتبال

سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان نیز در این نشست با بیان اینکه در بحث سخت افزاری در ورزش فارس بسیار خوب عمل کرده ایم گفت:وقتی هیات فوتبال از حضور 56 بازیکن در اردوهای تیم ملی در رده های مختلف حرف می زند،ناخود آگاه به دنبال این بازیکنان در تیم های ملی می گردیم،غافل از اینکه حتی یک نفر هم از فارس در تیم های ملی حضور ندارد.

سید محمد ناظم الشریعه صعود به لیگ برتر تحت هر شرایطی را به صلاح فوتبال فارس ندانست و گفت :اگر قرار است به لیگ برتر برویم باید برای حضور در این لیگ نیز برنامه داشته باشیم.

وی لگد مال شدن عزت مربی ،مدیرعامل،بازیکن ،شهر و... را نتیجه بی برنامه بودن در لیگ برتر دانست و افزود:اگر قرار است آسانسور لیگ برترلقب بگیریم همان بهتر که به لیگ دسته بالاتر صعود نکنیم!

پس از پایان صحبت های حاضرین غلامعلی هنر پیشه در سخنان کوتاهی به برخی از انتقادات مطرح شده در این جلسه پرداخت. 

اما آنچه در صحبت های رئیس هیات فوتبال بیش از هر چیزی به چشم آمد، این بود که هنرپیشه از عدم تکلیف قانونی هیات فوتبال مبنی بر فرستادن نماینده فوتبال فارس به لیگ برتر گفت. 

موضوعی که باعث شد برخی دیگر از حاضرین در این نشست به دوباره باب نقد را خطاب به هیات فوتبال باز کنند. 

حجم عمده انتقادات متوجه شهرداری است

رئیس کمسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز نیز که به عنوان میهمان ویژه در این نشست حضور داشت،پس از شنیدن صحبت های اهالی فوتبال با بیان اینکه حجم عمده ای از انتقادات مطرح شده در این نشست متوجه شهردار و شهرداری است نه شورای اسلامی افزود:اعتقاد دارم اگر شهرداردر این جلسه حضور داشت بسیاری از نقاط مبهم و تاریک این موضع شفا ف می شد.

احمد تنوری با اشاره به شرح وظایف شوراهای اسلامی و شهرداری ها  در کلان شهر ها گفت:برنامه ریزی،کنترل ونظارت برامورفرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهر با هماهنگی دستگاه های اجرایی ذی ربط،برنامه ریزی ومدیریت و اجرای طرح های اجتماعی،فرهنگی وورزشی برای گدراندن اوقات فراغت و اترتقا نشاط و شادابی شهروندان، برنامه ریزی، مدیریت ایجاد و تجهیز فضاها و اماکن اجتماعی فرهنگی و ورزشی برای استفاده از توان یابان به ویژه افراد سالمند یا کم‌توان حسی -حرکتی یا دارای معلولیت،برنامه ریزی، مدیریت ایجاد و تجهیز اماکن و فضاهای ورزشی همگانی با استفاده از مشارکت و واگذاری مدیریت آن به بخش خصوصی، تشکلهای تخصصی و حرفه ای و نظارت بر عملکرد آنها،کمک به ایجاد بستر مناسب برای جلب مشارکت و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد، تشکل های تخصصی و حرفه ای فعال در حوزه های فرهنگی اجتماعی و ورزشی ،شناسایی و ساماندهی استعدادهای هنری و ورزشی شهروندان و اتخاذ تمهیدات لازم برای معرفی آنان به دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط بخشی از موارد مصوب شده در اساسنامه سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در سال 95 است.

نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی این شهر  با بیان اینکه این اساسنامه در شورای چهارم مصوب و توسط وزارت کشور جهت اجرا به شهرداری ابلاغ شده است افزود: ضعفی که اخیراً دچار آن شده ایم بسته شدن دست شهرداری برای حضور در ورزش حرفه ای و آنهم به واسطه این اساسنامه است.

تنوری با اشاره به انتقادات مطرح شده توسط اهالی ورزش پیرامون مقایسه عملکرد شهرداری شیراز با شهرداری برخی دیگر از شهرهای کشور در حوزه ورزش حرفه‌ای و تیم‌داری گفت :تفاوت شهرداری شیراز و شهرداری شهری نظیر بوشهر در نوع اساسنامه سازمان فرهنگی اجتماعی آن است.

وی  یکی دیگر از دلایل شهرداری شیراز به عدم ورود به عرصه تیمداری حرفه‌ای را بخشنامه وزارت کشور به شهرداری ها اعلام کرد و گفت: بر اساس این بخشنامه شهرداری‌ها از تیمداری در ورزش حرفه‌ای منع شده اند. تنوری  در عین حال با انتقاد از این بخشنامه گفت: شاید تیمداری در شهرهای کوچک باعث ایجاد موانعی در تأمین بودجه شهر های کوچک شود اما در شهرهای بزرگی نظیر شیراز این امکان از بین می رود.

 وی با انتقاد از عدم حضور شهردار در این جلسه گفت: علی رغم اینکه در بسیاری از موارد از جمله بحث ورزش منتقد شهردار هستم اما نباید در نقد شهردار از دایره انصاف خارج شد چرا که در این بخش اساسنامه ا مصوب شورای چهارم دست شهردار را برای ورود به بحث ورزش حرفه‌ای بسته است.

رئیس کمسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز، در عین حال تاکید کرد که شهردار شیراز می بایست برای رفع این مشکل و گرفتن حداقل یک تبصره برای شهر شیراز با توجه به داشته های تاریخی فرهنگی این شهر تعلل نکند.

تنوری با بیان اینکه شهرداری نتوانسته است ساختارِ خودش را با ساختار جدید تطبیق دهد گفت: طرح ایجاد آکادمی فوتبال را ما در شورای شهر شیراز مطرح کردیم اما زودتر از شیراز در شورای شهر مشهد این طرح تصویب و برای اجرا به شهرداری ابلاغ گردید.

وی با بیان اینکه برای حمایت از ورزش حرفه ای نیازمند همکاری تمام اعضای شورا در شیراز هستیم افزود:همکاران من باید به این نتیجه برسند که ورود شهرداری در بحث ورزش حرفه‌ای به نفع شهر و به نفع کشور است.

تنوری در عین حال از راهکارهایی ‌ خبر داد که طی آن شورا و شهرداری بتوانند از طرق قانونی به بحث تیم‌داری حرفه‌ای ورود کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از صحبت هایش به مبحث ساختار باشگاه ها در کشور اشاره کرد و افزود: در فوتبال روز دنیا بین باشگاه فرهنگی ورزشی و باشگاه حرفه‌ای تفاوت بسیار است.

تنوری  با بیان اینکه باشگاه فرهنگی ورزشی در حوزه ورزش آماتور و فوتبال پایه تعریف می‌شود گفت:باشگاه‌ها باید به شرکت ورزشی تبدیل شوند ومسیر حرکت اقتصادی و سود مطلوب را برااساس یک برنامه مشخص زی کنند.

وی در پاسخ به انتقادی که چرا شورای شهر در بحث ورود صنایع به ورزش اقدام نمی کند  گفت: در این خصوص نیز شخصا بی  تلاش نبوده ام ولی تاکنون مدیرعاملی از صنایع قدرتمند برای حضور در ورزش اعلام آمادگی نکرده است.

نقش مدیران بومی در ایجاد حس همگونگی

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به عدم حضور مدیران بومی در شهر شیراز اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل از بین رفتن حس همگونگی در خصوص حمایت از ورزش فارس به ویژه تیم های فوتبال شیرازعدم حضور مدیران بومی در این شهر و از بین رفتن حس همبستگی و همگونگی  است .

تنوری برای این بخش از صحبت‌هایش برخی دیگر از استان‌ها را مثال زد و گفت: در هر کجا که ورزش به واسطه حضور مدیران شهری و استانی آن خوب ظاهر شده رد پای مدیران بومی در آن شهر و استان دیده می‌شود.

در هر حال گرچه اداره کل ورزش و جوانان با برگزاری چنین جلساتی و همچنین رایزنی با مسئولان و مدیران استان و شهر شیراز به دنبال تحقق رویای بخش عمده ای از مردم استان در راهیابی نماینده فوتبال استان به لیگ برتر است،اما به نظر می رسد اینک حضور شهرداری در بحث تیم داری حرفه ای به یک مطالبه جدی برای مردم استان تبدیل شده است.

بحثی که با صعود تیم شاهین شهرداری بوشهر به لیگ برتر رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

انتهای پیام /  101
2877 کلیک ها  سه شنبه, 10 ارديبهشت 1398 07:03
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا