از استادیوم آزادی تهران تا بوستان آزادی در شیراز/تفاوت دو دیدگاه

راستین آنلاین:درحالیکه از فوتبال به عنوان پدیده قرن و از ورزش به عنوان زبان ایجاد وحدت و اتحاد در جوامع مختلف یاد می شود،شب گذشته بلاتکلیفی خانواده های ایرانی پشت درب های استادیوم آزادی باعث شد تا ضمن ایجاد نارضایتی برای افرادی که جهت تماشای دیدارتیم ملی فوتبال با تیم ملی اسپانیا بیلط خانوادگی تهیه کرده بودند،گلایه بسیاری از علاقمندان به فوتبال را به دنبال داشته باشد.

داستان صدور و ابطال یک مجوز

اوایل همین هفته بود که اعلام شد با صدور مجوز تماشای فوتبال روی صفحه نمایش بزرگ  ورزشگاه آزادی خانواده ها می توانند بازی تیم ملی فوتبال در مقابل ماتادورها را دراین ورزشگاه بزرگ و درکنار یکدیگر مشاهده کنند.

این در حالی بود که از هفته قبل با دستور ناصر محمودی‌فرد مدیر مجموعه ورزشی آزادی، زیر ساخت‌های لازم برای نمایش بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در ورزشگاه بزرگ آزادی فراهم شد تا علاقه‌مندان به ورزش بتوانند این مسابقات جذاب و مهیج را همراه با اعضای خانواده خود در بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی خاورمیانه تماشا کنند.

طبق هماهنگی‌های صورت گرفته یک نمایشگر بزرگ به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع در قسمت روبروی جایگاه ورزشگاه آزادی کار گذاشته خواهد شد تا تماشاگران از طبقه اول و دوم ضلع غربی ورزشگاه، تماشاگر بازی‌های جام جهانی از جمله دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران باشند.

 این اتفاق برای نخستین بار بود که در یک مجموعه ورزشی رخ می‌داد و پیش بینی می شدبا استقبال علاقه مندان به ورزش در مرحله نخست ۱۰ هزار بلیت فروخته شود.

گرچه مجوز تماشای این بازی برای خانواده های ایرانی درورزشگاه آزادی توسط استانداری تهران صادر شده بود،اما چند ساعت پیش از آغاز این رقابت خانواده هایی که برای تماشای آن به ورزشگاه آزادی مراجعه کرده بودن با درب های بسته ورزشگاه روبرو شدند تا حسرت دیدن فوتبال آن هم نه زنده و تنها از روی سکوی های ورزشگاه در کنار اعضای خانواده هایشان 40 ساله شود.

این اتفاق باعث گلایه این افراد از عدم اطلاع‌رسانی مناسب در پی لغو تصمیم مسئولان ورزشگاه آزادی شد.

انتقاد از این اتقاق و تصمیم گیری چندگانه درخصوص آن باعث شد تا سخنگوی وزارت کشور اعلام کند که پخش مسابقه فوتبال ایران و اسپانیا مطابق برنامه ریزی های قبلی در ورزشگاه انجام خواهد شد.

گرچه این مطلب را سید سلمان سامانی اعلام کرد اما گفته می شود برای حل این مشکل شخص مسعود سلطانی فر وزیر ورزش به موضوع ورود کرده و رایزنی ها را برای بازشدن درب ورزشگاه به روی خانواده های ایرانی انجام داده است.

داستان بوستان آزادی شیراز

درحالیکه در شهر مشهد و علیرغم تقاضای فراوان علاقمندان به فوتبال ،مجوز پخش بازی های جام جهانی در بوستان های این شهر صادرنشد و دراقدامی عجیب دستور تعطیلی کافی شاپ ها از ساعت 22 یعنی 30 دقیقه قبل از شروع بازی تیم ملی صادرشد،دربوستان آزادی شهر شیراز و با برنامه ریزی انجام شده توسط شهرداری این شهر خانواده های شیرازی درکنار یکدیگر یکی از زیباترین و خاطره انگیز ترین مسابقات تاریخ فوتبال کشورمان را تماشاکردند.

این تصمیم در حالی توسط شهرداری شیراز و با هماهنگی مراجع ذی صلاح شد که اتخاذبه اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ورزش یکی از عناصری است که می‌تواند هم بر شکل‌گیری هویت ملی مؤثر باشد و هم از آن تأثیر پذیرد و با ظرفیت نمادینی که دارد می‌تواند حتی ملتی کوچک از لحاظ سرزمینی و تاریخی را بزرگ و پراهمیت جلوه داده و غرور و هویت ملی آن را ارتقا دهد.

این روزها شهرداری شیرازبا حمایت تعدادی از اعضای شورای اسلامی این شهر با علم بر اینکه مفهوم هویت ملی به مجموعه نگرش‌ها، ویژگی‌ها و روحیاتی اطلاق می‌شود که یک فرد یا جامعه و فرهنگ را از دیگران متمایز می‌کند و یکی از مهم‌ترین ابعاد هویت، هویت ملی است که مجموعه‌ای از اعتقادات، باورها، خواست‌ها، فرهنگ و تاریخ مشترک است که در محدوده‌ای جغرافیایی، افراد را به همدیگر پیوند می‌دهدازورزش به عنوان  یکی از مهم‌ترین عناصری است که می‌تواند در ایجاد هویت ملی نقش ایفا کند استفاده کرده است تا ضمن ایجاد وحدت  در لایه های مختلف جامعه ،نشان دهد که می شود شهر را با خواسته و نیاز های مردمش اداره کرد.خواسته هایی که شاید الزاما پل ،زیر گذر و روزگذر،اتوبان و بزرگراه نباشد.

IMG 20180616 WA0034

 

IMG 20180620 WA0098

 

Screenshot 20180621 085440

انتهای پیام /  101
2675 کلیک ها  پنج شنبه, 31 خرداد 1397 09:12
این مورد را ارزیابی کنید
(6 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا