سید عبدالرزاق موسوی در این وبینار تخصصی با اشاره بر تاکید شورای اسلامی شیراز بر انجام اقدامات و فعالیتهای هرچه بیشتر در چارچوب قانون، تصریح کرد: در این دوره اصل نخست تبیین و تهیه سیاستها و برنامههای شورای اسلامی شهر شیراز بر عملکرد براساس قانون گذاشته شده است.
او ادامه داد: تهیه راهکارهای اجرایی برای 34 وظیفه شورای شهر از دیگر اصلهای مورد تاکید شورا بود، که برای بیش از 20 بند از 34 بند وظایف شورا دستورالعملهایی تهیه و برای هیات تطبیق در فرمانداری ارسال شده و بخشی نیز تایید و در حال اجراست.
مصوباتی شامل صرفه و صلاح است که در راستای آزادی مردم باشد
رئیس شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه مفهوم صرفه و صلاح از جمله مفاهیمی است که موجب دغدغه شده، یادآور شد: در پاسخ باید بگوئیم این مفهوم در جایی مانند شورا که به صورت جمعی و گروهی کار میکند و هرکدام از اعضا برداشت متفاوتی از این مفهوم دارند با اختلاف نظرهایی مواجه میشود.
موسوی یکی از مسایل مهم رسیدن به درک مشترک از صرفه و صلاح را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر این درک مشترک بوجود نیاید مصادیق نیز متفاوت خواهد بود، به همین دلیل بسیاری از اظهار نظرهای موافق و مخالف بخاطر نداشتن درک مشترک از مفهوم صرفه و صلاح است.
او شهرداری را به عنوان بزرگترین متولی که حقوق مالی کسب شده از مردم را دارد، دانست و افزود: به همین دلیل شهرداری باید برای عملیاتی کردن این مفهوم وارد عمل شود.
مصوباتی شامل صرفه و صلاح مردم است که محدودیت ایجاد نکند
کوروش استوار سنگری مدرس دانشگاه و دیگر سخنران این وبینار منظور از دعوا و نحوه تقسیم بندی آن به دو قسمت مالی و غیرمالی در قانون را به عنوان معیار بحث دانست.
وی اظهار داشت: مصوباتی که بار مالی دارد همانند تعیین نرخ عوارض یا معاملات شهرداری، براساس ملاکهای موجود قابلیت ارزیابی دارد اما مصوباتی که دارای بار مالی نیست و اثر مستقیم مالی ندارد شامل مقرراتی است که تکالیف و چارچوبی را برای افراد وضع میکند و خط کش دقیقی برای ارزیابی نخواهد داشت.
او راه حل این ارزیابی دقیق را صرفه و صلاح برشمرد و افزود: مصوبات در حالی شامل صرفه و صلاح مردم است که در راستای آزادی مردم باشد و برای آنها محدودیت ایجاد نکند. مگر در مبنای جرم انگاری که ضرورت مطرح میشود در چنین شرایطی ضرورت اقتضاء میکند که آزادی محدود شود.
او یادآور شد: در مفهوم مالی که جزئی از فصول کمی است معیارها شفافتر و واضح است، معاملات در شهرداری یا خرید است و یا فروش، در خرید مناقصه انجام میگیرد و در فروش مزایده، از این رو مناقصه با کمترین بهای ممکن و مزایده با بیشترین درآمد یا بالاترین بها انجام میشود که صرفه و صلاح عمومی است.
استوارسنگری افزود: در مصوبات مالی زمانی صرفه و صلاح رعایت شده که کمترین بار مالی و هزینه و بیشترین درآمد را برای مردم داشته باشد.
انطباق بیشتر بین صرفه و صلاح شهرداری و شهر، منطقی است
همچنین سید مجتبی واعظی مدرس دانشگاه گفت: باید دید آنچه شهرداری در اعمال حقوقی و مالی به عنوان صرفه و صلاح مدنظر قرار میدهد منطبق با صرفه و صلاح مردم است؟ به عنوان مثال فروش تراکم، صرفه و صلاح شهرداری است چرا که ایجاد درآمد میکند اما لزوماً مطابق صرفه و صلاح شهر نیست.
وی اولین قدم برای اینکه صرفه و صلاح منطقی و حقیقی محقق شود انجام انطباق بیشتر بین صرفه و صلاح شهرداری و شهر دانست که البته در قانونگذاری و تعیین مصادیق باید مدنظر قرار گیرد.
او اظهار کرد: صرفه و صلاح یک مفهوم جغرافیایی است به این معنی که صرفه و صلاح هر شهر بستگی به مقتضیات منطقهای آن شهر دارد پس صرفه و صلاح یک شهر با شهر دیگر متفاوت است.
صرفه و صلاح نسبی است
عبدالحمید ناصرپور، مدیرکل امور حقوقی شهرداری شیراز صرفه و صلاح را براساس نوع وظایف شورای اسلامی شهر از دو دیدگاه مد نظر قرار داد و گفت: باید اول صرفه و صلاح در موضوعات نظارتی شورا و دوم صرفه و صلاح در مصوبات شورا مدنظر قرار گیرد.
وی گفت: با این توضیحات میتوان گفت صرفه و صلاح نسبی است و ممکن است در مورد موضوعی، در زمان و موقعیت خاص، صرفه و صلاح مطرح باشد و در زمان دیگر نباشد.
او در مصوبات شورای اسلامی شهر صرفه و صلاح را نسبت به چهار گروه شهرداری، شهر، عموم مردم و اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفت.
خدمت عمومی بدون نفع عمومی امکان پذیر نیست
رئیس حوزه ریاست شورا و امور شهرداری با اشاره به اینکه قانون گذار در بند 14 ماده 80 از اصطلاح صرفه و صلاح در کنار هم استفاده کرده و این نشان از دقت نظر دارد، تصریح کرد: معمولا صرفه را به معنای منفعت و صلاح را به معنای مصلحت در نظر میگیریم که همان مصلحت و منفعت عمومی است و در اینجا هر دو مفهوم با هم آورده شده است و این امر قطعا بدون انگیزه نبوده است.
سیدمجیب دیانت خاطرنشان کرد: در بند 14 ماده 80 این مصلحت و منفعت اطلاق دارد و میتواند همه اینها را در برگیرد، هم شهر، هم شهرداری و هم مصلحت و منفعت عمومی را که ممکن است با هم تزاحم و تعارضی نداشته باشند و یا ممکن است داشته باشند گرچه در صورتی که کلان و درازمدت بنگریم میبینیم صرفه و صلاح شهر و شهرداری به هم نزدیک است.
اصولا خدمت عمومی بدون نفع عمومی امکان پذیر نیست، در واقع در فلسفه وجودی شهرداری و شورای شهر که وظیفه ارائه خدمات به عموم را دارند خدمت رسانی بدون نفع عمومی امکان پذیر نیست.
همچنین صادقزاده دیگر سخنران این وبینار نیز صرفه و صلاح را از منظر شهرداری و مردم متفاوت دانست و گفت: شهرداری دنبال درآمد است و اگر بخواهد صرفه و صلاح مردم را در نظر گیرد دچار کمبود و افت شدید درآمد خواهد شد چرا که متاسفانه بخشی از درآمدهای شهرداری مربوط به فروش تراکم و تغییر کاربری و ... است.
وی ادامه داد: به نظر میرسد برنامه راهبردی شهر شیراز که در دست اقدام است موضوعات خوبی را مطرح کرده است، در این برنامه راهبردی به مسائل و شاخصهای حکمروایی خوب همچون مشارکت، عدالت، برابری، قانونمداری و ... به درستی پرداخته شده است.
او تاکید کرد: تلاشهای شورای شهر و شهرداری باید این باشد که به دنبال اجرایی کردن این راهبردها باشد تا در حد شعار باقی نماند.