راستین آنلاین:بيشتر کودکان دچار حواس پرتي هستند اما اين حواس پرتي در برخي از کودکان آنقدر زياد است که زندگي آنها را تحت تاثير قرار ميدهد.
راههاي کاهش حواس پرتي کودکان را در اين مقاله بخوانيد.
بينظمي و حواسپرتي تقريبا در بين اکثر بچهها ديده ميشود. عواملي از قبيل شنيدن بيش از حد موسيقي، مشاهده برنامههاي متعدد تلويزيوني، بازي با انواع اسباب بازيها و همچنين بيقراري مرتبط با شرايط سني همگي ميتوانند باعث حواس پرتي در کودکان شوند، اما بي نظمي و سردرگمي در برخي از کودکان در مقايسه با همسنهايشان بيشتر بوده و باعث بروز عدم کارايي در انجام فعاليتهاي روزمره، مشکلات تحصيلي و کاهش اعتماد به نفس در آنها ميشود.
براي مقابله با اين شرايط نامطلوب، کودکان بايد طيفي از مهارتها و عادتهاي سودمندي همچون چگونگي سازماندهي کارهاي روزانه، مديريت زمان، اولويتبندي فعاليتهاي روزمره و همچنين کنترل احساسات و هيجانات آني خود را به خوبي فرا گرفته و به کار گيرند.
البته اين روند معمولا زمانبر بوده و مستلزم پيگيري و همچنين تمرين زياد ميباشد؛ بنابراين والديني که کودکاني حواس پرت دارند، بايد مراحل و گامهايي که در ادامه اين مقاله مطرح ميشوند را به دقت پيش برده و پيوسته عملکرد کودک خود را مورد بررسي قرار بدهند.
1- تعيين اهداف مشخص و دستيافتني
در انتظاراتي که از کودک خود داريد بازنگري کرده و اهداف کوتاه مدتي را براي وي در نظر بگيريد. کودکان بايد پيوسته احساس کنند که در حال پيشرفت هستند.
بنابراين، بايد وظايف آنها را به گامهاي کوچکتر تقسيم کرده و براي انجام هر کاري، زمان مشخصي را به آن اختصاص دهيد.
اگر وظايف زيادي را بر عهده فرزند خود قرار دهيد، معمولا کودکتان دست پاچه شده و از انجام آنها دلسرد ميشود.
در ضمن، در پايان هر مرحله، پاداشي در نظر گرفته و کودک خود را تشويق نماييد.
کاهش حواس پرتي در کودکان سر کلاس
عواملي از قبيل شنيدن بيش از حد موسيقي، بازي بيش از حد و ... باعث حواس پرتي مي شوند
2- کمک براي تعيين يک ساختار و برنامه کاري روزانه
به عنوان والدين بايد در ابتداي کار به همراه کودک خود يک نظام و ساختار کلي براي انجام کارهاي روزمره او ايجاد نماييد.
اما به مرور زمان، خود را کنار کشيده و اجازه دهيد تا فرزند شما رشته امور خود را به دست گرفته و براي وظايف روزانه خويش، شخصا برنامهريزي کند.
در واقع توجه، هدايت و کمک مثبت شما در ابتداي کار، به کودک جهت داده و باعث ايجاد شور و اشتياق زياد در وي ميشود.
3- ايجاد شرايط محيطي مناسب
اگر فرزند شما براي انجام وظايف خود و برخورداري از يک سطح هشياري مطلوب، نياز به محرکهاي بيروني دارد، سعي کنيد براي وي محيطي پويا ايجاد کنيد.
مثلا ميتوانيد از يک توپ بزرگ به عنوان صندلي استفاده کرده تا کودکتان بتواند حين انجام کارهاي روزمرهاش، ورجه ورجه کرده و هشيار بماند.
علاوه بر اين، با انجام فعاليتهاي سبک ورزشي، انرژي اضافي فرزندتان را تخليه نماييد تا بتواند با آرامش نشسته و وظايف خود را انجام دهد.
در ضمن، ميتوانيد فواصل کوتاهي را به عنوان زنگ تفريح در نظر بگيريد تا کودک از لحاظ ذهني و جسمي بتواند مقداري استراحت کند.
4- موفقيتهاي کوچک، پلي به سوي هدف نهايي
هدف نهايي ما در برنامهريزي براي کودکان سر به هوا اين است که زندگيشان را سازماندهي کرده و به آنها ياد بدهيم تا در انجام امور روزانه خود متعهد و مسئول باشند.
ايجاد اين روند در بزرگسالاني که نظم دارند، کار چندان مشکلي نيست، زيرا آنها به خوبي در دوران کودکي آموزش ديده و تجارب مفيدي را توسط والدين خود کسب کردهاند، بنابراين ايجاد محيطي که در آن براي دستاوردهاي کوچک جشن گرفته ميشود و مهارتهاي لازم با مرور زمان کسب ميگردد ميتواند باعث شود تا کودک در محيطي پويا و شاد رشد کرده و او را به شخصي با اعتماد به نفس و مستقل در بزرگسالي مبدل نمايد.