کاهش آمار حوادث نشان از فرهنگ مداری مردم فهیم شیراز دارد

کاهش آمار حوادث نشان از فرهنگ مداری مردم فهیم شیراز دارد
   
کاهش آمار حوادث نشان از فرهنگ مداری مردم فهیم شیراز دارد |||| ||||

شهردار شیراز گفت: اهمیت جایگاه سازمان آتش نشانی و آتش نشانان بر کسی پوشیده نیست و کاهش آمار حوادث توجه به آموزش و نشان از فرهنگ مداری مردم فهیم شیراز دارد.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین :محمدحسن اسدی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد خاطره شهدای آتش آتش نشان خاصه 2 شهید آتش نشان شیراز گفت: اهمیت سازمان آتش نشانی و آتش نشان بر کسی پوشیده نیست، امروز بسیاری از خدمات به بخش خصوصی واگذار شده اما به دلیل اهمیت سازمان آتش نشانی این اتفاق در این سازمان رخ نداده است.

شهردار کلانشهر شیراز اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی به افراد برجسته، آماده، جسور و بی باک دار نیاز دارد که امسال با برگزاری آزمون های تخصصی تئوری و عملی 380 نفر نیروی جوان در راستای جبران کمبود نیروی انسانی و بهبود عملکرد خدمات رسانی به شهروندان بکارگیری خواهند شد که اقدام بسیار موثری است.

اسدی گفت: سال گذشته شاهد افتتاح ایستگاه بزرگ گویم بودیم و ان شاالله تا پایان سال شاهد بهره برداری و نوسازی ۱۰ ایستگاه های دیگر خواهیم بود.

شهردار کلان شهر شیراز درباره تجهیزات آتش نشانی گفت: به لطف خدا و یاری شورای شهر شیراز امروز انبار سازمان آتش نشانی شیراز مملو از تجهیزات است و به یاری خداوند این روند در نوسازی و خرید تجهیزات ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به آماری که داد شد خوشبختانه امسال شاهد کاهش حوادث نسبت به سال گذشته بودیم که این نشان از فرهنگ مداری و شهروندان فهیم شهر شیراز دارد و امروز باید به همشهریان خود در شیراز افتخار کنیم و به خود ببالیم و فرهنگ جزئی از خصیصه های مردم شهر شیراز است و جز این از مردم شهر شیراز توقع نیست.

این مقام ارشد شهرداری خطاب به رئیس سازمان آتش نشانی با بیان اینکه ما باید به سمت پیشگیری از حوادث برویم گفت: در اجرای روند قانونی در بحث ایمنی ساختمان ها، دستگاه و نهاد ها که نیاز به تاییدیه های سازمان آتش نشانی را دارند، این تاییدیه بدون هیچ گونه مماشات و چشم پوشی و به صورت سختگیرانه، صادر شود، چون آتش نشانی با جان و مال مردم و با اطمینان مردم ارتباط مستقیم دارد و این وظیفه خطیری بر گردن همه ماست.

وی در ادامه گفت: با توجه به نیاز سازمان آتش‌نشانی به بالابر برای ارتفاعات بلند،به همت شورای اسلامی شهر شیراز و رئیس کمیسیون خدمات محیط زیست در سال گذشته این نردبان ۵۶ متری با ارزش 2 میلیون یورو را خریداری شد و ان شاالله به تجهیزات سازمان آتش نشانی اضافه خواهد شد.

اسدی تصریح کرد: برای اولین بار در ایران بعد از سال ها، اعزام آتش نشانان به کشور بلاروس را به مدت یک ماه برای آموزش بروز ترین دوره های فنی و علمی آتش‌نشانی دنیا را در دستور کار قرار داده ایم، که تخصص و علم آنها نیاز سازمان آتش نشانی شیراز را برطرف خواهد کرد و در ادامه این افراد می‌توانند به عنوان کارشناسان متخصص و متبحر علم روز آتش نشانی دنیا را در اختیار نیروی های جوان سازمان آتش نشانی در شیراز، فارس و حتی استان های دیگر قرار دهند.

وی افزود: با توجه به اهمیت سازمان آتش نشانی و ارتباط مستقیم با جان مردم سعی کردیم تمام درخواست های سازمان آتش نشانی اجرایی شده چون ما بر این اعتقادیم در کنار پروژه های عمرانی بزرگ که ایجاد می کنم باید پروژه ای اعتماد سازی و ایجاد امنیت و حمایتگر از سوی مدیران، برای مردم ایجاد شود که تمام رویکرد ما تلاش برای رفاه، آرامش، امنیت و سلامتی مردم فهیم شیراز است.

این مقام مسئول در ادامه از برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری در روز ۱۲ مهرماه خبر داد و گفت: همایش بین المللی سرمایه گذاری با حضور جمعی از سفیران و بیش از 40 نفر سرمایه گذاران از خارج از کشور در شیراز برپا می شود.

وی با بیان رویکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: امسال سال افتتاح ابرپروژه ها در شهر شیراز خواهد بود و در کنار این اقدامات، گام های بلندی را شهرداری برداشته است که نظیر آن می توان به رونمایی از بسته صد هزار میلیاردی، برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری و میزبانی دومین کنگره 15 هزار شهید استان فارس اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در این ایام همزمان با حضور مسئولان کشوری بهره برداری از سالن مرکز همایش های شهرداری که به اسم سالن «شهر راز» نام گذاری شده و یکی از بهترین سالن همایش ها در جنوب کشور محسوب می شود را خواهیم داشت و همچنین سالن جلسات که مجهزترین و بروزترین سالن جلسات در شیراز است و در مجاورت ساختمان شهید سلیمانی شهرداری شیراز قرار دارد، به بهره‌برداری و افتتاح خواهد رسید.

۳۸ درصد کاهش حوادث حریق در 6 ماه اول سال ۱۴۰۳

هادی عیدی پور گفت: طبق آمارهای موجود 13 درصد کاهش حوادث را طی ۶ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه شاهد بودیم، گفت: در حوزه حریق ۳۸ درصد کاهش حادثه داشتیم و باید گفت این کاهش به این معناست که ۲ هزار بار کمتر زنگ ایستگاه های آتش نشانی به صدا درآمد است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ضمن تبریک هفتم مهرماه روز ایمنی و آتش نشانی و گرامیداشت یاد شهدای آتش نشان خصوصا آتش نشان های آتش نشانی شیراز، شهید عبدالله فولادی و شهید حسین بهروز گفت: رسالت ما از لحظه استخدام و قسم یاد کردن آتش نشان آغاز می‌شود و به این قسم تا آخرین لحظه حضور خدمت ما در این لباس مقدس است، آن پاینده هستیم و رسالت ما چیزی جز نجات جان انسان ها فارغ از دین، آیین، مذهب، نژاد و قومیت نیست و آتش نشانی به هر قشر و از هر جایگاه اجتماعی که باشد، خدمت رسانی می کند، رسالت ما نجات است، آن هم در کمترین زمان و بدون فوت وقت است.

عیدی پور افزود: سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شیراز از سال ۱۳۵۲ زمان آغاز به کار تا به امروز حتی یک ساعت این سازمان تعطیلی نداشته است و هر لحظه آماده خدمات رسانی به شهروندان فهیم که سرمایه اصلی ما محسوب می شوند، بوده است.

عیدی پور تصریح کرد: بزرگترین سرمایه ما اعتماد مردم است و این اعتماد مردم به ما آتش نشانی را سرپا نگه داشته است و که قدر این اعتماد را می‌دانیم و در تلاش هستیم بتوانیم خدمات بهتر و مطلوب‌تری را به همراهی خود شهروند آن فهیم شیراز به آنها ارائه دهیم، تا پای جان برای خدمت به مردم ایستاده ایم.

ثانیه ها در رسیدن به حوادث تاثیرگذار هستند

وی تصریح کرد: ثانیه ها و دقیقه ها در کار آتش نشانی معنادار هستند که زمان رسیدن نیروی های آتش نشانی به حوادث پنج دقیقه و ۲۰ ثانیه است نسبت به 6 ماه اول سال گذشته 11 ثانیه زمان رسیدن به حوادث ما کمتر شده است و امیدواریم با افزایش ایستگاه‌های آتش نشانی بتوانیم این زمان را به پنج دقیقه برسانیم.

پرداختن به حوزه فرهنگی، کاهش حوادث را به دنبال دارد

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: در حوزه فرهنگ سازی و آموزش با همکاری شهروندان شریف و فهیم شیراز کارهای بسیار خوب و بزرگی انجام شده است و بازخورد های بسیار خوب تری را دریافت کردیم.

وی با اشاره به این موضوع که در بحث آموزش شهروندی گفت: با تلاش و بررسی های انجام گرفته درباره علل بروز حوادث و چرایی آتش سوزی ها در مکان های مختلف به یک سری نقاط حادثه خیز سدت یافتیم و آنها را مد نظر ویژه قرار دادیم و آموزش را در سطوح مختلف از مهد کودک ها تا ارگان ها، بیمارستان ها و واحدهای آپارتمانی و… انجام دادیم که خوشبختانه این آموزش ها در سال های گذشته باعث کاهش آمار عملیات ها شده است.

وی گفت: اینکه ما در تلاش این فرهنگ سازی هستیم که حتی یک تماس کمتر با سازمان آتش نشانی برقرار شود که این کاهش تماس به معنای یک حادثه کمتر در شهر شیراز و سلامتی و آرامش شهروندان شریف شهر است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته پویش هایی را راه‌اندازی کردیم از جمله «چهارشنبه سوری اصیل» که دومین سال را پشت سر می گذارد و باعث کاهش ۸۰ درصدی حوادث شده است، گفت: پویش «نجات طبیعت شیراز» هم باعث کاهش ۴۵ درصدی آتش سوزی در ارتفاعات و مراتع سبز شیراز شده است که امروز اختتامیه آن را شاهد هستیم و در پویش «زمستان» فقط یک نفر بر اثر گاز گرفتگی جان باخت، این نشان می دهد که هرجا کار فرهنگی شکل گرفت و مردم ورود کردند، اتفاقات به نحوه بهتر و شایسته تری رقم خواهد خورد.

رئیس سازمان آتش نشان و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در ادامه بیان کرد: برای اولین بار در شیراز با هماهنگی آموزش و پرورش ناحیه ۳، رشته آتش نشانی و ایمنی راه‌اندازی کردیم، که ۲۵ دانش آموز در سال تحصیلی جذب شدند و تا پایان اخذ مدرک دیپلم این رشته را ادامه خواهند داد.

وی بر این موضوع که با جدیت و توان بیشتر، حضور پررنگ تر در حوزه فرهنگی را دنبال خواهیم کرد، گفت: امروز با هماهنگی انجمن کاریکاتورهای ایران آغاز بکار مسابقه کاریکاتور در سطح ملی از شیراز با موضوع چهارشنبه سوری را شاهد خواهیم بود.

ساخت فیلم چهارشنبه سوری در پردیس سینمایی امین تارخ

وی در ادامه رویکردهای فرهنگی افزود: ساخت فیلم سینمایی با مضمون چهارشنبه سوری را در دستور کار داشتیم که خوشبختانه و در روند دریافت مجوزهای لازم برای اکران است و امیدواریم به همت شهردار شیراز برای اولین بار بتوانیم این فیلم را در پردیس سینمایی امین تارخ اکران کنیم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز خواستار اصلاح بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شورا و شهرداری ها شد و گفت: ایمنی یک فعالیت بین بخشی که همه با آن سروکار دارند، صرفا مربوط به آتش نشانی نیست و دستگاه های مختلفی باید ورود کنند و بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها باید اصلاح شود چون زمانی که به آتش نشانی به یک ملک ناامن ورود می کند، قدرت اجرایی ندارد و مثل ضابط قضایی نیست که بتواند اعمال قانون کند و همان لحظه جلو یک فاجعه را بگیرد.

حل مشکل مسکن آتش نشانان

این مقام مسئول در پایان ضمن قدردانی از همراهی شهرداری و شورای شهر طی سه سال گذشته گفت: توجه به دغدغه خانواده آتش نشان ها در پرریسک و در خطر بودن همیشگی جان آتش نشان، مشکل مسکن این افراد فشار مضاعفی برگرده این خانواده های شریف است که حل این معضل باعث دلگرمی و حفظ روحیه بالا در ارائه خدمات بهتر توسط این قشر جانفشان و زحمتکش خواهد شد که باز هم امیدواریم به همت شهردار شیراز و شورای اسلامی شهر شیراز این معضل حل شود.

آتش نشانان از جان ایثار و از خود گذشتگی هستند؛ در بحث ساختمان های ناایمن با کسی تعارف نداریم و مماشات صورت نخواهد گرفت

مسعود زارعی ضمن گرامیداشت داشت هفته دفاع مقدس و تبریک روز ایمنی و آتش نشانی گفت: تقارن این 2 مناسبت را به فال نیک می گیرم چون هر2 از جنس ایثار و از خود گذشتگی و همه از افتخارات شهر شیراز هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهرداری شیراز گفت: در شورای ۶ با توجه به تصویب طرح شهر شیراز انجام شد و در این طرح سند چشم انداز 20 ساله شهر شیراز مشخص است و برای تصمیم گیری نیاز به طرح مطالعاتی نداریم که این کار بسیار ارزشمندی است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: افزایش سه برابری بودجه سازمان آتش نشانی و جهش سطح کار آتش نشانی را مدیون حمایت و نگاه بلند شهردار شیراز است و این اتفاق رویکرد ارزشمند شورای اسلامی شهر شیراز و کار جهادی مجموعه آتش نشانی شیراز محسوب می شود.

زارعی درباره ساختمان ها و مدارس ناایمن در شهر شیراز گفت: پیشگیری از حوادث در اولویت کار ما قرار دارد در جلسه هیات مدیره سازمان آتش نشانی ما به طور جد در رصد این ساختمان ها هستیم که تا کنون حدود 20 واحد ناایمن در شهر شیراز شناسایی شده است و برای مسئولین و مدیران خاطی اخطاریه تنظیم و ارسال شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز تصریح کرد:اجرای قانون در برابر ساختمان ها و مدارس ناایمن هیچ تعارفی با کسی نداریم و این کار با جدیت و با دقت این کار در حال اجراست، چون این مسئله برای ما بسیار مهم است و نمی‌خواهیم شاهد اتفاقات جبران ناپذیری برای شهروندان و دانش آموزان این شهر باشیم.

زراعی در ادامه گفت: با توجه به نگاه برخی از منتقدان که شیراز فقط به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده است و فقط پروژه های عمرانی در حال اجراست، افزود: ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر شیراز گواه بر اجرای پروژه‌ها در همه زمینه ها هستیم که با مدیریت و حمایت شهردار شیراز، در حال اجراست.

وی گفت: ما در کمیسیون خدمات شهری 15 پروژه مهم که همه ارتباط با معیشت، ایمنی، اعتماد و امنیت مردم است تعریف کرده ایم و شهردار شیراز با حمایت، درایت و مردانه با حضور مستقیم در پای تک به تک پروژه ها حضور یافته است و در زمان مناسب ابعاد این اقدامات جامعه که در سطح شیراز به صورت شبانه روزی در حال اجراست، به استحضار مردم خواهیم رساند‌.

بهره گیری از ظرفیت آتش نشان داوطلب در راستای ارتقای سطح آموزش عمومی

وی با اشاره به اهمیت نیروهای مردم نهاد تصریح کرد: بایست از ظرفیت نیروی های آتش نشان داوطلب در یک گسترده وسیعی بهرمند شویم و به وسیله آنها به سمت آموزش عمومی و فرهنگ عمومی در بحث ایمنی جامعه گام برداریم.

زارعی ضمن قدردانی از مجموعه شهرداری و شهردار شیراز تصریح کرد: همدلی و همراهی در مجموعه شهرداری شیراز و شورا اسلامی موجبات و زمینه ساز موفقیت های بزرگ در همه پروژه‌ای کلان شهر شیراز را فراهم می‌کند که در نهایت شاهد رشد و پیشرفت شهر شیراز خواهیم بود.

اجرای تمامی طرح های سازمان آتش نشانی و ایمنی بر اساس طرح جامع و مبنای علمی دارد؛ رونمایی از نردبان ۵۶ متری در آبان ماه

روح الله خوشبخت ضمن تبریک هفتم مهر ماه روز ایمنی و آتش نشانی که به مناسبت گرامیداشت یاد مقام شامخ شهدای آتش نشان در حمله به پالایشگاه آبادان نام گذاری شده است، گفت: آتش‌نشان یعنی فداکاری یعنی تخصص، یعنی شجاعت، آتش نشانی یعنی عشق، یعنی ایثار که اینها دارای ارزش است که یک آتش نشان به آن دست خواهد یافت.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز به تشریح روند تاسیس آتش‌نشانی شیراز پرداخت گفت: سازمان آتش نشانی شیراز سال ۱۳۲۹ تاسیس شد و اولین ایستگاه آتش نشانی در سال ۱۳۵۲ در پل حر در نزدیکی شهرداری منطقه سه کنونی تاسیس شد که این ایستگاه امسال کاملا بازسازی خواهد شد.

خوشبخت گفت: یکی از نقاط قوت سازمان آتش نشانی اسناد بالادستی با کیفیتی است که در شورای ششم، شامل طرح جامعه اطفا حریق و ایمنی شهرداری شیراز در ۱۰ فصل تهیه شده است که تمام اقداماتی بر اساس طرح جامعه و مبنای علمی است.

وی افزود: سازمان آتش نشانی علاوه بر برتر بودن در حوزه عملیاتی در حوزه ستادی هم در حوزه اجرایی، جز حوزه های برتر در شهرداری و در کشور قرار داد و به خاطر اهمیت این سازمان بودجه این سازمان از 70 میلیارد تومان در ۱۴۰۱، به بودجه 280 میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافت.

وی گفت: با نگاهی به ارزیابی های شهرداری شیراز در حوزه های 10 گانه، نمره این سازمان همیشه در بالاترین سطح بوده است که این نشان از این دارد که آتش‌نشانی نه در حوزه عملیاتی بلکه در حوزه اجرا و ستادی و برنامه ریزی هم موفق بوده و این امر قابل تقدیر است.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز از امضا میثاقی نامه سه جانبه شورا، کمیسیون سلامت و خدمات و محیط زیست خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز خبر داد و گفت: پروژه های 15 گانه که آخرین به ۱۸ پروژه ارتقا یافته است با رویکرد افزایش ایمنی و مدیریت بحران شهر شیراز ایجاد شد.

خوشبخت افزود: اجرای همزمان احداث و نوسازی ۱۰ ایستگاه آتش نشانی در مناطق 11 گانه شهرداری خبر داد و گفت: پنج ایستگاه در حال ساخت و پنج ایستگاه در حال نوسازی است که بر اساس طرح جامعه ما از ۲۴ ایستگاه در گام اول به ۳۲ ایستگاه افزایش داشته باشیم که بتوانم شاهد کاهش زمان رسیدن به حادثه در زیر پنج دقیقه باشیم که تا پایان سال خبرهای خوبی را تقدیم شهروندان خواهیم کرد.

این مقام مسئول گفت: با درایت شهردار کلانشهر شیراز در آبان ماه از نردبان ۵۶ متری که آرزوی چندین ساله شهر شیراز بوده است، رونمایی خواهد شد و خرید یک دستگاه نردبان جدید در دستور کار خواهیم داشت.

وی بیان کرد: در فاز اول 6 ماه نخست سال ۱۴۰۳ خرید تجهیزات 270 میلیاردی را داشتیم که در بحث خرید تجهیزات غواصی، کوهستان و مواد خطرناک را هزینه شده است و امسال در بودجه سازمان 60 میلیارد تومان برای تهیه تجهیزات و خرید لوازم مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

وی گفت: خرید 30 دستگاه خودرو سبک، سنگین، نیمه سنگین انجام شده و یا در دستور کار قرار دارد و با توجه به سیاستگذاری شورا و شهردار شیراز و هیئت‌مدیره نوسازی ناوگان و بهسازی ناوگان و بروز رسانی تجهیزات در اولویت قرار بگیرید.


انتهای پیام /  108
11 کلیک ها  شنبه, 07 مهر 1403 13:09
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا