یک هزار خانه در محلات مختلف شیراز بهسازی می شوند

  رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر شیراز گفت: تا بهمن ماه امسال یک هزار خانه مرمت شده برای نیازمندان آماده می شود.

 منصوره خسروبیگ راستین آنلاین : علی فراشائیان در حاشیه بازدید خبرنگاران از بازآفرینی محله پودنک با بیان اینکه محله پودنک قدمت چند صد ساله دارد، گفت: در شیراز قدیم چندین روستا در اطراف شهر وجود داشته که این نقطه یکی از آن روستاها بوده است و بعدها تبدیل به محله پودنک می شود.

شهردار منطقه 11 شیراز با اشاره به اینکه ورودی محله که «دروازه پودنک» هم نام داشته با گذشت زمان به شهر ملحق شده است، افزود: به محله پودنک در چند سال گذشته شاید کمتر توجه شده بود؛ در حالی که قدمت و بافت این محله بالا است و قدیمی ترین مردمان شیراز در آن زندگی می کنند.

وی ادامه داد: مشارکت های مردم محله، یک دست بودن آن و همچنین بافت غنی عملکرد شهرداری منطقه ۱۱ را در محله پودنک بهتر و سریع تر کرده است.

فراشائیان از محله پودنک به عنوان نمونه بومی سازی شده در سطح منطقه و شیراز و حتی نمونه کشوری یاد کرد و گفت: در شهرسازی تاکتیکال هر جا بخواهیم هویت فرهنگی محله را به رسالت های اصلی خود بازگردانیم همکاری همزمان مردم و مدیریت شهری را با یکدیگر می طلبد.

شهردار منطقه 11 شیراز با بیان اینکه این اتفاق حاصل از همفکری و همیاری مردم بوده است، تصریح کرد: واقعیت امر این است که محرومیت زدایی در این محله ها که طی چندین سال شکل گرفته است زمان زیادی می برد؛ لذا محرومیت زدایی با فازهای مختلف را شروع کردیم ؛ فاز یک بازگشت هویت به منطقه بود ودر بخشی از این فاز هویت سازی محله فرسوده اما غنی از فرهنگ و تمدن شکل گرفت .

وی با یادآوری اینکه بسیاری از شهروندان این محله ۴۰ تا ۵۰ سال سن دارند و از دوران کودکی در این محله زندگی می کنند، گفت: مهمترین نیاز شهروندان زیبا سازی، رنگ آمیزی و تغییر چهره محله بود، به همین دلیل دگرگونی کوچه ۱۰ بنیانی به صورت پایلوت آغاز شد.

شهردار منطقه 11 شیراز اظهارداشت: با توجه به طرح مسجد محوری، مسجد محله را الگو قرار داده و محور پایلوت را دور مسجد چرخاندیم.

فراشائیان گفت: محله پودنک روشنایی و فضای سبز کمی داشت و عملا ساخت پارک باعث معضلات جدید و ایجاد پاتوق در آن می شد؛ لذا بدنه سبز را پیشنهاد دادیم و هویت سبز محله را با آن بازگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: نظرسنجی های زیادی برای رنگ ها در نظر گرفته شد و با توجه به اینکه در الگوهای شهرسازی از یک رنگ باید تبعیت شود؛ در نهایت رنگ کرم و قهوه ای رضایتمندی بیشتری میان شهروندان به همراه داشت.

فراشائیان با اشاره به کارگیری تم کرم، فیروزه ای و قهوه ای درسطح محله و ترکیب آن با معماری اسلامی و روانشناسی رنگ، یادآور شد: با توجه به اینکه مردم محله نیاز به رنگ های شاد داشتند؛ گلدان هایی با رنگ های شاد نصب کردیم و از گل هایی استفاده شد که خزان کمتر و مقاومت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به مقام سازی و دیوارنگاری در سطح محله، گفت: کمبود روشنایی محله با همکاری اداره برق و مردم انجام گرفت؛ با قرار دادن لامپ و لوستر در اختیار شهروندان روشنایی شب درب منازل بهتر شد.

فراشائیان هویت مرکز محله را از نکات تمرکزی هر محله دانست و عنوان کرد: از جمله این هویت سازی می توان به روشنایی تمام مغازه ها و مرکز آن، دگرگونی، کف سازی، بدنه نگاری، تابلو سازی و زیبا سازی محله اشاره کرد.

وی به زیرساخت های انجام شده پیش از شروع کار اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تمام لوله گذاری ها در سطح محله از قبل به زیر زمین برده شدند و کل معابر پودنک را با روکش آسفالت جدید نوسازی کردیم.

فراشائیان به بازدید شهردار شیراز از محله پودنک اشاره کرد و گفت: درخواست شهردار این است که فاز دوم و سوم هویت سازی این‌محله نیز آغاز شود.

محلات شیراز باید به هویت اولیه و اصلی خود بازمی گردند

در ادامه سیده مریم حسینی با اشاره اینکه محلات شیراز باید به هویت اولیه و اصلی خود باز گردند، گفت: چنانچه محرومیت زدایی همین گونه که در محله پودنک شکل گرفت در محلات دیگر پیش رود؛ شاهد تعامل مردم در شهر و با یکدیگر خواهیم بود.

رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر شیراز با بیان اینکه سال گذشته در بازدید از این محله برآوردهایی از پروژه و قرارداد های آن انجام گرفت افزود: در آن ‌مقطع شهروندان در کوچه های محله با ما برخورد می کردند و فکر می کردند که برای عکس و فیلم گرفتن آمده ایم.

وی با اشاره به اینکه حدود 10 ماه پیش و با تغییر شهردار عقب افتادگی هایی در کار به وجود آمد، عنوان کرد: در نهایت و با تلاش مسئولان و همکاری مردم اتفاقی که باید افتاد و مردم هم به ما اعتماد کردند.

حسینی با بیان اینکه در محرومیت زدایی نباید تنها فعالیت شهرداری را در محله ها ملاک قرار دهیم، گفت: دستگاه های خدماتی دیگر هم باید پای کار بیایند و در کل نیاز به مدیریت واحد وجود دارد.

یک هزار خانه در محلات مختلف شیراز بهسازی می شوند

وی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات شورای شهر مرمت ۵۰۰ خانه برای نیازمندان بود، یادآور شد: از آنجایی که شهرداری نمی تواند به ساخت و ساز منازل ورود کند، سپاه وارد شد و قرارگاه احمدبن موسی (ع) این اتفاق را رقم زد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه در آسیب شناسی ها به این جمع بندی رسیدیم که در هر خانه ای چه پروژه ای باید انجام شود، گفت: تا بهمن ماه امسال یک هزار خانه مرمت شده برای نیازمندان آماده می شود.

وی عنوان کرد: بودجه این مصوبه ۳۰‌میلیارد در نظر گرفته شده است که ۱۵ میلیارد آن‌ توسط شهرداری و ۱۵ میلیارد توسط سپاه تامین شده است.

انتهای پیام /  108
464 کلیک ها  دوشنبه, 22 آبان 1402 07:34
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا