محرومیت‌زدایی محدود به اقدامات عمرانی نیست

محرومیت‌زدایی محدود به اقدامات عمرانی نیست
   
محرومیت‌زدایی محدود به اقدامات عمرانی نیست |||| ||||

  عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه محرومیت‌زدایی در مدیریت شهری شیراز به یک گفتمان تبدیل شده است، محرومیت‌زدایی را محدود به اقدامات عمرانی ندانست و بر لزوم رفع محرومیت‌های فرهنگی نیز تاکید کرد.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین :سیده مریم حسینی عصر یکشنبه ٢٨ خردادماه در صحن علنی شورای شیراز با اشاره به اینکه طی یک قرن گذشته همواره این سئوال بین مردم و نخبگان مطرح شده که چرا اجازه شکل‌گیری مناطق محروم با جمعیت معلوم را داده‌ شد؟، گفت: در شیراز مناطقی ایجاد شد که محصول تخریب باغ‌ها و منابع طبیعی بود، نقاطی که به دلیل برخورداری از آب و هوای خوب و امکانات فراوان، بالای شهر نامیده می‌شود.

عضو کمیته محرومیت‌زدایی شورای شیراز ادامه داد: بخش قابل توجهی از رفاه اجتماعی و توزیع ثروت و به طور حتم، قسمتی از فرصت‌های پیش آمده با نگاهی تبعیض آمیز به همین مناطق بالای شهر تخصیص داده شد و اتفاقا اکثریت زیادی از مدیران و مسئولان هم در آن مناطق ساکن شدند.

او خاطرنشان کرد: در مقابل، مناطق و ‌محلاتی از شهر که به طبقات متوسط، کارمندان و کارگران و جماعت کم بضاعت حقوق بگیران اختصاص داده شده به دلیل غفلت و کم توجهی، متاسفانه هر روز دچار محرومیت بیشتر شد و شکاف طبقاتی بالا و پایین شهر محسوس تر شده است.

حسینی با اشاره به شکل‌گیری مناطقی محروم‌تر در حاشیه شیراز و نشانه‌گذاری این نقاط به عنوان محله‌های آسیب‌پذیر و مشکل‌دار، که به بافتی درهم تنیده و غیرقابل نفوذ بدل شده است، گفت: در این نقاط پساب‌های شهری از کنار خانه‌ها می‌گذرد و بوی مشمئز کننده ساکنین را آزار می‌دهد. شیوع بزهکاری و انواع جرائم ساکنین مظلوم این مناطق به ویژه کودکان را با مخاطره مواجه کرده و امکانات مورد نیاز هم به دلایل مختلف در دسترس آنان نیست.

رئیس کمیسیون محرومیت زدایی شورای شیراز خاطرنشان کرد: رفع محرومیت و مشکلات این مناطق فرصت بزرگی بوده است که متاسفانه برخی صرفا برای طی پله‌های ترقی، گاهی در کنار این مناظر عکس یادگاری گرفتن به آن پرداخته‌اند.

حسینی گفت: طی مدت شکل گیری کمیسیون محرومیت زدایی تمرکز و تلاش مجموعه شورا و شهرداری برای رفع محرومیت‌ها قرار گرفت و اکنون واژه محرومیت زدایی در گفتمان شهرداران مناطق و سیاستگذاران و کارشناسان شهرداری به گفتمان غالب بدل شده است و شاهد اجرای پروژه‌های متنوع و متعدد در این مناطق هستیم.

این عضو شورای شیراز با یادآوری آنکه ریشه کنی فقر و توسعه فرهنگی می‌تواند با بسترسازی قابل دستیابی است، گفت: گاهی محرومیت‌ها از جنس عمرانی نیست بلکه از جنس فرهنگی و اعتقادی است. رفع محرومیت فرهنگی نیز در کنار مسائل عمرانی باید مورد توجه باشد چه بسا که در طرح‌های خیر ساز و مجتمع‌های آپارتمانی احداثی برای افراد بی بضاعت، توجه نکردن به پیوست‌های فرهنگی موجب رشد ناهنجاری‌های متفاوت شده است.

انتهای پیام /  108
50 کلیک ها  دوشنبه, 29 خرداد 1402 08:48
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا