سند جامع محرومیت‌زدایی از شیراز نهایی شد

  رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر شیراز، از نهایی شدن سند جامع محرومیت زدایی محلات این کلانشهر خبر داد و گفت: کار تدوین این سند از سال گذشته آغاز شد و علیرغم پای کار نیامدن برخی از دستگاهها اما سند جامع محرومیت زدایی از ۴۰ محله شیراز در حوزه شهرداری نهایی شد.

سیده مریم حسینی در خاشیه بازدید از مناطق محروم منطقه ۲ و ۹ شیراز، با بیان اینکه کار محرومیت زدایی را نباید مانند کار کمیته امداد و بهزیستی دید، گفت: نخستین گام در رفع محرومیت ایجاد تفکر محرمیت زدایی در مدیران، برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان است.

به نقل از شورای شیراز، حسینی افزود: استارت اولیه شکل گیری کمیته محرومیت زدایی از شورای ششم و برای نخستین بار در کشور از شیراز زده شد البته مشابه این کمیته در شورای مشهد با رویکرد حاشیه نشینی وجود دارد.

این عضو شورای شهر شیراز همچنین با اشاره به ضرورت ساماندهی، توانمند سازی ومحرومیت زدایی در مناطق مختلف بویژه محلات محروم واقع در بافت شهری به دلیل تراکم جمعیت بالا وشکل گیری سریع آسیب‌ها، گفت: قبل از ورودم به شورا اعضای کمیسیون محرومیت زدایی برنامه ریزی‌ها وطبقه بندی‌هایی پیرامون محلات محروم انجام داده و به این نتیجه رسیده بودند که در گام نخست لاجرم باید به سمت اقدامات عمرانی بروند لذا برای تسریع در روند کار علیرغم وجود چارچوب اولیه و شاخص‌های مشخص، اجرای پروژه‌های عمرانی از جمله اجرای زیر ساخت معابر، کانیوا گذاری، آسفالت، پاکیزه سازی ورنگ آمیزی محلات در دستور کار قرار گرفت.

او با تأکید بر این که کار محرومیت زدایی ابعاد مختلفی را در بر میگیرد و باید همه متولیان پای کار بیایند، گفت: در چرخه فقر ومحرومیت فقر فرهنگی، بهداشتی و آسیبها متولد و موروثی می‌شود.

حسینی با بیان اینکه برای رفع محرومیت از محلات باید در کنار اقدامات عمرانی از رویکردها و نگرش‌های شهرسازی بهره برد، افزود: متأسفانه طی سالهای گذشته تفکری در مدیران شکل گرفته، تحت عنوان عدم وجود بودجه، در حالی که بدون در نظر گرفتن توازن در بخش‌های دیگر اقدام به هزینه‌های سنگین می‌کنند.

رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر شیراز همچنین توانمند سازی خانه محلات، پای کار اوردن مسجد محله وتوانمند سازی زنان سرپرست خانوار ودختران جوان را از دیگر رویکردهای کمیته محرومیت زدایی اعلام کرد و گفت: برای شکل گیری اتفاق‌های خوب در محلات محروم باید نگاهی نو بر مدیران حاکم گردد تا در سایه آن بخشی از بی مهری‌ها مرتفع شود

او با اشاره به مکاتبات متعدد خود با شهردار ومدیران شهرداری شیراز پیرامون بحث محرومیت زدایی از سطح محلات کمتر برخوردار، گفت: ۱۰۲ پروژه با اعتبار ۵۱۰ میلیاردتومان برای محلات محروم شیراز از جمله پارک، درمانگاه، فرهنگسرا و ... تعریف شده که تا پایان تیرماه نهایی و وارد فاز عملیاتی خواهد شد ث.

حسینی همچنین با اشاره به اینکه پیش از این احساس می‌شد برخی از مدیران شهرداری ومعاونین شان قصد دور زدن کمیته محرومیت زدایی را دارند، گفت: با تمهید شهردار شیراز و انتخاب یک مشاور قدر در امور عمرانی محرومیت زدایی این دغدغه نیز برطرف شده، اگرچه انتظار است در حوزه فرهنگی محلات محروم نیز چنین مشاوری قوی انتخاب شود.

عضو شورای شهر شیراز در پایان از نهایی شدن سند جامع محرومیت زدایی محلات شهر شیراز خبر داد و افزود: کار تدوین این سند از سال گذشته آغاز شد و علیرغم اعلام ریاست شورا مبنی بر توقف کار سند در دی ماه به دلیل لزوم تمرکز بیشتر شهرداری بر بودجه ریزی، با تدبیر شهردار شیراز ومعاون برنامه ریزی کارگروهی ویژه شکل گرفت و در نهایت علیرغم پای کار نیامدن برخی از دستگاهها از جمله علوم پزشکی، دستگاههای خدمات رسان، اصناف و ... سند جامع محرومیت زدایی از ۴۰ محله شیراز در حوزه شهرداری نهایی شد.

خیلی دیر آمده و کوتاهی کرده‌ایم

نائب رئیس شورای شهر شیراز نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به مشکلات زیر ساختی وحاکم در محلات محروم گفت: باید بانگاه واقع بینانه به مسائل نگاه کرده وحرف بزنیم تا بهتر بتوانیم سیاستگذاری وتصمیم گیری کنیم.

محمدتقی تذروی افزود: وجود چنین محلاتی با این درجه از محرومیت در داخل کلان شهر شیراز بسیار زشت بوده و نشان می‌دهد خیلی دیر آمده وکوتاهی کرده‌ایم.

او با بیان نحوه زیست نا مناسب شهروندان در این محلات وعدم برخورداری از حداقل‌های یک زندگی معمولی از جمله مسکن مناسب، محیط بهداشتی وامن دسترسی به امکانات فرهنگی واجتماعی، گفت: تنها با یک عزم جدی وحرکت جهادی وانقلابی می‌توان حجم مشکلات این محلات محروم را کم کرد، زیرا انباشت مشکلات طی سالهای گذشته دیگر توانی برای بازآفرینی مردمی این محلات باقی نگذاشته است.

تذروی از یاوران شورا به عنوان بازویی توانمند برای احصاء مشکلات محلات واولویت بندی آنان یاد کرد و افزود: آسفالت، مدیریت آبهای سطحی وسیستم فاضلاب، بهسازی معابر و استقرار زیرساختهای فرهنگی وتفریحی از مهمترین نیازهای این محلات است که باید در اولویت اقدامات قرار گیرد.

عضو شورای شهر شیراز گفت: رفع محرومیت وتوانمند سازی این محلات باهمکاری دستگاههای مرتبط با مدیریت شهری امکان پذیر است وشهرداری به تنهایی نمیتواند این بار سنگین را بر دوش کشد.

سید محمدجواد افضلی، شهردار منطقه ۹ شیراز نیز با اشاره به مشخصاتی از این محور کم برخوردار، گفت: منطقه ۹ شهرداری از نظر وسعت رتبه دوم را در کلانشهر شیراز در اختیار دارد و این در حالی است که بیشترین محلات هدف محروم در این منطقه واقع شده‌اند.

او گفت: بهترین مناطق شهردرای منطقه ۹ شیراز شهرک‌های سیمان و والفجر هستند که خود به مشکلات عدیده‌ای دچار بوده و این در حالی است که گسترش امکانات شهری و زیرساخت‌های مابقی منطق از حد متوسط شهری پایین تر است.

افضلی با تاکید بر این موضوع که برای غلبه بر محرومیت‌ها نیازهای امور زیرساختی و زیربنایی هستیم اظهار کرد: مواردی نظیر زیرسازی و آسفالت، کانیوگذاری، جدول گذاری، پیاده روسازی، حفظ و توسعه فضای سبز و اقداماتی نظیر اینها در محدوده شهرداری منطقه ۹ شیراز در حال انجام است.

شهردار منطقه ۹ شیراز خاطرنشان کرد: متاسفانه در گذشته بودجه کافی برای گسترش خدمات عمرانی در اختیار نداشتیم و به همین دلیل به اولویت بندی مناطق بر اساس سطح محرومیت و نیازهای آنها انجام می‌گرفت.

او با تشریح جزییاتی از هزینه کرد بودجه اختصاص یافته، بیان کرد: از ۳۳ میلیارد بودجه عمرانی که توسط شهرداری و  کمیته محرویمت زدایی به منطقه ۹ اختصاص یافته مبلغی نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان در مهدی آباد،  ۸ میلیارد در شهرک رضوان و ۵ میلیارد درشهرک سامان و حجت آباد برای پاسخگویی به نیازهای اساسی این مطنقه صرف شده است.

شهردار منطقه ۹ شیراز همچنین با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در این محور کم برخوردار از کلانشهر شیراز که با اختصاص بودجه محقق شده، گفت: ۵۰ هزار متر مربع زیرسازی آسفالت،  ۱۳ هزار متر مربع پیاده رو سازی، ۶ هزار متربع اجرای جدول و کانی‌گذاری در سه شهرک مهدی آباد، رضوان و حجت آباد که از کم برخوردارترین و محروم ترین مناطق کلانشهر شیراز هستند اجرا شده است.

افضلی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در حوزه ارتقا فرهنگ شهروندی گفت: در روند  عمران و سازندگی های منطقه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم که برای غلبه بر آنها نیازمند مشارکت بیشتر شهروندان و ارتقا فرهنگ شهروندی هستیم.

او درخواست‌های شهروندان را برای دریافت خدمات شهری به حق ارزیابی کرد و افزود: اجرای پروژه‌های عمرانی در مهدی آباد سبب شده تا سایر شهرک های کمتر برخوردار نیز خواهان اجرای پروژه‌های عمرانی باشند که با یاری پروردگار متعال، حمایت‌های شورای اسلامی شهر و شهردار کلانشهر شیراز به سراغ آنها نیز خواهیم رفت.

شهردار منطقه ۹ شیراز خاطرنشان کرد: در مناطق محروم شهرداری منطقه ۹ شیراز کم کاری‌های زیادی دیده می‌شود که برای جبران آنها باید هم افزایی موثری انجام شود.

انتهای پیام /  108
150 کلیک ها  شنبه, 20 خرداد 1402 09:26
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا