آخرین اخطار به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی فاقد استاندارد

  مدیرکل استاندارد فارس به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی فاقد نشان استاندارد اخطار داد که با توقف تولید و عرضه محصولات فاقد پروانه، نسبت به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد اقدام شود.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین : محمد مهدی رزمجو یکشنبه هفتم اسفند در جمع خبرنگاران گفت: در راستای پیاده سازی قوانین استاندارد اجباری و با توجه به نقش تاثیر گذار مصالح ساختمانی در کیفیت بناها و به منظور اطمینان از تولید و عرضه مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت و سازها  از جمله  بتن، خرپا، تیرچه، تیرآهن و میلگرد، بلوک سقفی، شن وماسه، آجر و ... نظارت‌های جدی‌تری بر تولید و عرضه از سوی اداره کل استاندارد فارس به عمل خواهد آمد. 

رزمجو افزود: بر این اساس و با توجه به اینکه عمده مصالح ساختمانی مورد مصرف در ساخت و سازها مشمول استاندارد اجباری است، تولید و عرضه آنها بدون پروانه کاربرد نشان استاندارد ممنوع است.

مدیرکل استاندارد فارس بخش مهمی از ایمنی و استحکام ساخت و سازها را وابسته به کیفیت مصالح ساختمانی بکار رفته در ساختمان دانست و ادامه داد: کارشناسان اداره کل استاندارد فارس با نظارت‌های مستمر بر واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی استان، ضمن نمونه برداری از محصولات تولیدی و انجام آزمون، از استاندارد بودن محصولات اطمینان حاصل می‌کنند.

رزمجو همچنین با اشاره بر نقش نظارتی استاندارد بر فرآورده‌ها و خدماتی که بر سلامتی و ایمنی مردم تاثیر گذار است، گفت: این اداره کل با نظارت بر مراکز تولید و عرضه مصالح ساختمانی استان، کنترل‌های لازم را بعمل می‌آورد و در صورت مشاهده محصولات غیر استاندارد و یا مغایر با استاندارد اقدامات حقوقی را تا حصول نتیجه بعمل می‌آورد.

او خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی در مصرف مصالح ساختمانی، عدم آشنایی عرضه کنندگان و مصرف کنندگان این محصول با مشخصات استاندارد و صرفا توجه به قیمت پایین مصالح است.

رزمجو یکی از دغدغه‌های اصلی استاندارد را کیفیت بتن آماده استاندارد در ساخت و سازها برشمرد و عنوان کرد: برای حل این مشکل تمام واحدهای تولیدی بتن آماده استان شناسایی شده‌اند و آن دسته از واحد هایی که فاقد پروانه بوده‌اند، به آنها  اخطار داده شده است که در صورت عدم اقدام به درخواست و اخذ پروانه استاندارد، ضمن پلمب خط تولید آنها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

او همچنین با تاکید بر اینکه کارفرمایان و مجریان مکلف به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد هستند و مهندسان ناظر نقش کنترل و نظارت بر استفاده از مصالح استاندارد را دارند، اظهار کرد: استفاده از مصالح غیر استاندارد و یا فاقد پروانه کاربرد علامت استاندارد ممنوع است و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

مدیرکل استاندارد فارس گفت: باید در بحث استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در بین مردم و سازندگان فرهنگ سازی‌های لازم انجام شود و به این نکته هم توجه کرد که مردم ممکن است به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده ساخت، از مصالح با کیفیت کمتر استفاده کنند که این موضوع یکی از آفت‌ها و دلایل ضعف در کیفیت ساخت و سازها است.

او افزود: لیست مصالح ساختمانی استاندارد هر ماه به صورت مستمر به همه دستگاه‌های دخیل در امر ساخت و ساز ارسال می‌شود و علاوه بر این پیمانکاران و سازندگان و هم استانی‌ها می‌توانند برای بهره برداری با مراجعه به سایت اداره کل ازآخرین لیست تولید کنندگان مصالح ساختمانی به روزشده، اطلاع حاصل نمایند.

مدیرکل استاندارد فارس یادآور شد: از آنجا که کشور ما، کشوری حادثه‌ خیز بوده و بسیاری از مناطق ایران بر روی گسل قرار گرفته‌اند، زلزله یکی از حوادثی است که منجر به تلفات جانی بسیاری می‌شود و اینجاست که نقش  استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و مسئله‌ استحکام ساختمان‌ها پر رنگ تر می‌شود.

رزمجو تصریح کرد: ضمن اخطار نهایی به همه تولیدکنندگان مصالح ساختمانی که فاقد پروانه و نشان استاندارد، مقتضی است با تاکید بر توقف تولید و عرضه محصولات فاقد پروانه، در اسرع وقت (حداکثر دو هفته) اقدام لازم برای درخواست و اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد انجام شود.

انتهای پیام /  108
106 کلیک ها  یکشنبه, 07 اسفند 1401 09:57
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا