عملیات اجرایی فاز دوم خط ٢ قطار شهری شیراز آغاز شد

طی مراسمی با حضور استاندار فارس و مسئولان مدیریت شهری، عملیات اجرایی فاز دوم خط ٢ مترو شیراز آغاز و از پروژه‌های حمل و نقل مسافر، هوشمندسازی و مطالعاتی شهرداری شیراز با ارزش ۶۳۶۷۰ میلیارد ریال رونمایی شد.

 

راستین آنلاین : شهردار شیراز شنبه ٢٦ آذر در این مراسم بیان کرد: توسعه شمال شرقی خط ٢ مترو شیراز از امروز به سمت ایستگاه کلبه سعدی و پس از آن ایستگاه فضیلت آغاز می‌شود.

 

دکتر محمدحسن اسدی با بیان اینکه دستگاه TBM در خط ٢ مترو این کلانشهر از میدان قهرمانان در میانرود به ایستگاه آزادی رسیده است، افزود: پیشرفت این خط تا ایستگاه آزادی، مرهون تلاش شهرداران، شوراها و استانداران قبلی و پیمانکاران و عوامل اجرایی و دولت‌هاست.

 

او خاطرنشان کرد: فاز اول خط ٢ مترو شیراز در دهه فجر امسال از میدان قهرمانان تا میدان امام حسین(ع) به طول ٨ کیلومتر و ٣ ایستگاه به بهره برداری می‌رسد.

 شهردار شیراز همچنین با بیان اینکه از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی نیز عملیات باقی مانده زیادی وجود دارد، گفت: در فاز دو خط ٢ مترو نیز ٣ ایستگاه از میدان آزادی تحت عنوان ایستگاه قائم، چهارراه ادبیات و کلبه سعدی طراحی شده است.


اسدی؛ ارزش این پروژه را ٦٢ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء قول مساعد داده که در بازه زمانی ٣٠ ماهه ایستگاههای باقی مانده را به اتمام برساند.
او همچنین با بیان اینکه هزینه ساخت هر ایستگاه مترو خط یک مترو شیراز ١٠٠ میلیارد تومان هزینه داشت اما امروز به بیش از ١٢٠٠ میلیارد تومان رسیده است، گفت: کمک دولت امروز منوط به فروش و انتشار اوراق مشارکت به صورت سهم ٥٠ درصدی دولت و ٥٠ درصدی شهرداری شده است.
شهردار شیراز خطاب به تعدادی از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی که در این مراسم حضور داشتند، تاکید کرد: در بودجه سال آینده فروش و انتشار اوراق مشارکت برای شهرداری‌ها به ویژه در بخش مترو و خرید اتوبوس و ناوگان فرسوده با تعهد ٥٠ درصدی سهم دولت اعمال شود.
او همچنین با بیان اینکه برای پیشرفت شیراز امروز همه کنار اختلاف سلیقه را کنار گذاشته‌ایم، افزود: طی یک توافق با شورا و قرارگاه خاتم الانبیاء توسعه مترو را به جد دنبال می‌کنیم.
شهردار شیراز ضمن تبریک روز ملی حمل و نقل به فعالان این عرصه نیز گفت: به مناسبت این روز فرخنده، تعهد بزرگی متقبل می‌شویم که ظرف ٣٠ ماه فاز دوم خط ٢ مترو شیراز به اتمام برسد.
اسدی در پایان اعلام کرد که طی دو ماه گذشته ١٤٦ پروژه به ارزش ٩ هزار و ٣٨٣ میلیارد ریال در شیراز کلنگ زنی و به بهرداری رسیده است.
استاندار فارس نیز در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از فعالان عرصه حمل و نقل، بیان کرد: مردم ساکن کلانشهر شیراز همیشه جزو انسان‌های فهیم و با معرفت بوده و مطالبه آنها متناسب با مولفه‌هایی چون شهر پایتخت فرهنگی، ادبی، زیبایی، محیط زیست و ...است.

دسترسی به حرم احمد بن موسی(ع) از طریق خط مترو پیش بینی شود

 

محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه حرکاتی چون تلاش مجدانه برای بهره برداری از خطوط مترو نشان از روحیه جهاد و سازندگی دارد، افزود: البته نباید تنها به دو خط اکتفا کرد و توقع ما این است که دسترسی به حرم احمد بن موسی و شهرک گلستان و صدرا هم از طریق خط مترو پیش‌بینی شود که البته قرارگاه خاتم الانبیاء این قول را تا کلنگ زنی به سمت حرم هم در آینده ای نزدیک آغاز کند.

 

مهدی طاهری، رئیس شورای شهر شیراز نیز در این مراسم بیان کرد: از آنجا که اثر حمل و نقل شهری در کاهش تصادفات، توسعه شهر و جنبه توسعه‌ای ایستگاهها بر کسی پوشیده نیست، لذا استدعا از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی استدعا دارم که با پیگیری منابعی به این خط تزریق کنند و در این صورت فاز دوم خط ٢ متروی شیراز در بازه زمانی ٣٠ ماهه به اتمام می‌رسد.

 

او ابراز امیدواری کرد که نمایندگان شیراز منابع مالی این موضوع را به صورت ویژه پیگیری و دنبال کنند.

 

سازمان حمل و نقل ریلی به دو سازمان تفکیک شود 

 

رئیس شورای شهر شیراز همچنین خواستار تفکیک سازمان حمل و نقل ریلی به دو سازمان در بخش‌های اجرا و بهره برداری شد و گفت: شهردار شیراز نسبت به انجام این مهم همت کنند.

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه از همه کسانی که مجال آغاز عملیات اجرایی این خط را فراهم کردند، صمیمانه تقدیر و ابراز امیدواری کرد که این تلاش مشمول توجهات الهی قرار گیرد.

 

او با بیان اینکه خدمت به مردم یقینا عبادت است، گفت: نگاه‌های مختلفی به موضوع حمل و نقل می‌توانیم داشته باشیم؛ یکی اینکه ناوگان را نوسازی و توسعه دهیم اما معتقدیم که حوزه حمل و نقل مجموعه‌ای در هم تنیده از همه حوزه‌های سرنوشت ساز است. 

 

عزیزی خاطرنشان کرد: بسیاری از نظام‌های سیاسی حوزه حمل و نقل را حوزه‌ای مهم در تامین امنیت و رضایتمندی مردم می‌دانند لذا رویکردی همه جانبه به حوزه حمل و نقل می‌تواند بخش اعظمی از رضایتمندی را فراهم کند.

 

او ادامه داد: در حوادثی که به مدد بصیرت مردم پشت سر گذاشتیم، مشاهده کردیم که جریان‌های معاند برنامه ریزی و تاکید ویژه‌ای در بخش حمل و نقل پیش‌بینی کرده بود که به فضل الهی خنثی شد.

 

معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم‌الانبیاء کشور (ص) نیز در این مراسم بیان گفت: محور توسعه شرقی و غربی مواصلاتی درون شهری شیراز حدود ۹محور مواصلاتی مناسب وجود دارد اما در مسیر محورهای شمال به جنوب طول محور کمتر از محورهای شرقی و غربی است.

 

حاجی زمانی با اشاره به خط دو مترو یک محور شمالی – جنوبی است، افزود: فاز دو خط دو مترو به نقاط گردشگری شهر شیراز ادامه دارد از اهمیت ویژه ای برخودار است و با تصمیمی که گرفته شده است مجوز شمالی و جنوبی کمک بسیار موثری به ترافیک و حمل و نقل درون شهری شیراز خواهد داشت.

 

به گفته او؛ رینگ خط دو مترو کمک شایانی به جابجایی مسافر خواهد داشت، چرا که به دلیل اتصال خط یک مترو به خط دو مترو در یک مسیر ۴۰ کیلومتری جابجایی مسافر را پوشش می‌دهد.

 

حاج زمانی اظهار امیدواری کرد: خط ۲ مترو شیراز با تامین منابع مالی و توانایی شهردار شیراز برای راه‌های تامین منابع مالی شاهد بهره برداری در مدت زمان ۳۰ماه باشیم.

 

او همچنین اشاره‌ای به فعالیت‌های مجموعه قرارگاه خاتم انبیاء در بخش مختلف کشور در طول ۳۳سال گذشته هم گفت: تا کنون این قرار گاه ساخت ۳۸ کیلومتر خطوط مترو در ۱۰ کلان شهر کشوررا در قالب ۱۵ خط را برعهده داشته است همچنین مسئولیت ساخت خط دو مترو را نیز برعهده دارد.

رونمایی از ۲۴ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در آیین رونمایی از ۲۴ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی، تجهیز ناوگان مینی بوس و اتوبس درون شهری شیراز به سامانه بی ام اس و... با اشاره به فعالیت ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در کلانشهر شیراز، عنوان کرد: با توجه به در نظر گرفتن عمر مفید ۱۰ سال برای این ناوگان نزدیک به ۵۰ درصد آن به سن فرسودگی رسیده‌اند.

 

هادی شه‌دوست شیرازی گفت: اگرچه سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز جز جوان‌ترین ناوگان است اما وضعیت خوب نیست و نشان از عدم توجه به حمل نقل عمومی در گذشته است.

 

او خاطرنشان کرد: درحال حاضر با تدبیر وزیر کشور ۵ هزار دستگاه اتوبوس و ۵ هزار دستگاه ون در سراسر کشور قرارداد منعقد شده است که از این تعداد بخشی توزیع و بخشی در دست اقدام است.

 

شه‌دوست شیرازی گفت: از بخش توزیع شده ناوگان حمل و نقل عمومی سهم شهرداری شیراز از انتهای سال گذشته تاکنون ۱۴۷ دستگاه بوده است که به مرور درحال تحویل است.

 

معاون شهردار شیراز با بیان اینکه درحال حاضر ۲۴ دستگاه اتوبوس از ۲ شرکت در اختیار شهرداری شیراز قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این تعداد ناوگان اتوبوس از امروز وارد چرخه سیستم حمل و نقل عمومی شهر شیراز می‌شود.

 

شه‌دوست افزود: مدل واگذاری این اتوبس‌ها به صورت خرید خدمت است که شهرداری شیراز به عنوان پیشنهاد دهنده این مدل بوده است به عنوان دستورالعمل در سطح کشور تبدیل شده است.

 

او با اشاره به اینکه نگرانی ها در بخش تاکسی رانی جدی است و دولت باید فکر اساسی برای این ناوگان داشته باشد تصریح کرد: در بحث مینی بوس نیز ۶۴ دستگاه از رده خارج محسوب می‌شوند و به دنبال خرید ۷۵ دستگاه میدل باس به صورت اتومات و دو در هستیم که مراحل ابتدایی و مذاکره آن با خودروساز طی شده است.

 

به گفته شه‌دوست؛ همچنین ۴۵ دستگاه ون نیز خریداری شده است که تا پایان امسال به ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر شیراز اضافه می‌شود.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی جز اولویت‌های شورا و شهردار کلانشهر شیراز است، عنوان کرد: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را پیش بینی کردیم که تا سال ۱۴۰۳ به ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری شیراز اضافه شود.

 

شه‌دوست با اشاره به تجهیز ناوگان اتوبوس و مینی بوس رانی به سامانه مدیریت هوشمند( بی ام اس) گفت: این اتفاق دستاورد بزرگی است که محقق شده است و به عنوان دستاورد هوشمندسازی کلانشهر شیراز در حوزه حمل و نقل محسوب می‌شود.

 

او افزود: اگر معتقد به جهان‌شهر شیراز هستیم باید اداره آن به صورت هوشمند باشند، چرا که ساماندهی شهر شیراز در بحث حمل و نقل به صورت سنتی غیرممکن شده است.

 

معاون شهردار شیراز گفت: سخت افزار این سامانه در ۷۳۵ دستگاه نصب شده و برای اولین بار در کشور نیز اپلیکیشن مسافر نیز در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد تا فاصله و زمان رسیدن اتوبوس قابل رصد باشد.

شه‌دوست خاطرنشان کرد: با نصب دوربین‌ها تا پایان سال رفتار راننده و مسافران نیز قابل کنترل خواهد بود.

 

او با اشاره به اینکه پلیس راهور تلاش های سازنده و همکاری ارزشمندی با شهرداری شیراز داشته‌اند، یادآور شد: ۵ دستگاه خودرو به دوربین ثبت تخلفات مجهز شده است تا ساماندهی و نظم و انضباط را در شهر شیراز شاهد باشیم.

 

شه‌دوست بیان کرد: پیش بینی می‌شود تا سال آینده هر منطقه شهرداری یک دستگاه از این خودرو ها را داشته باشد که به صورت هوشمند سامان دهی و نظم شهر داشته باشیم.

 

شه‌دوست در رابطه با کیف پول و پرداخت الکترونیک به تاکسی‌ها گفت: با مذاکراتی که انجام شد بخشی از کیف پول اقدام و qrکدهایی تعریف و در برخی از تاکسی‌ها نصب شد و امید است پایه و اساسی شود تا کیف پول شهرداری به زودی کار خود را آغاز کند.

 

معاون شهردار شیراز با اشاره به هوشمندسازی پارکینگ‌ها نیز عنوان کرد: این موضوع به جد پیگیری شد و در ۳ پارکینگ طبقاتی هوشمند سازی و نظارت تصویری آغاز شده است.

 

مصطفی کیانی رحیمی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ومقل شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: این اقدام در راستایی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده است.

 

به گفته او؛ افزودن ۲۴دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف افزایش کارایی و خدمات دهی به شهروندان انجام شده است.

 

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این آیین همچنین ضمن تبریک هفته حمل و نقل و ترافیک به متولیان امر و رانندگان ناوگان اتوبوس و تاکسی گفت: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی سفیران فرهنگی هستند.

 

کیانی رحیمی با اشاره به افزودن ۲۴دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل و با ارزش خواندن این خدمت توسط شهرداری، عنوان کرد: مجموعه این اقدامات باعث افزایش سرانه رضایتمندی مردم از خدمات شورا و شهرداری می‌شود.

 

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز تصریح کرد: اقدامات شورا و شهرداری نباید نقطه پایان مسیر خدمت رسانی باشد، چرا که الزام به توسعه پایدار شهری از مسیر توجه به توسعه حمل و نقل عبور می‌کند.

 

کیانی رحیمی با تقدیر از پروژه‌های هوشمند سازی که در این آیین در بستر خدمات شهری حوزه حمل و نقل افتتاح شد، اظهار کرد: خدمات ارائه شده توسط مجموعه شورا و مدیریت شهری باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندی می‌شود.

انتهای پیام /  108
338 کلیک ها  یکشنبه, 27 آذر 1401 09:16
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا