برنامه محوری شورا؛ راهکار نجات‌بخش شهر از حواشی

برنامه محوری شورا؛ راهکار نجات‌بخش شهر از حواشی
   
برنامه محوری شورا؛ راهکار نجات‌بخش شهر از حواشی |||| ||||

رئیس کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه برنامه‌محوری، مهم‌ترین راهبرد شورای ششم در سال دوم فعالیت است، گفت: برنامه محوری به جای فردمحوری بسیار مهم و نجات‌بخش شهر از حواشی بیشمار آن است.

 

به گزارش راستین آنلاین سیده مریم حسینی، رئیس کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز امروز، ۶ شهریورماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا با بیان اینکه برنامه‌محوری، مهم‌ترین راهبرد شورای ششم در سال دوم فعالیت است، گفت: شاید برنامه محور بودن را بتوان از مهم‌ترین راهبردها و اصلی‌ترین استراتژی شوراهای شهر و روستا به ویژه شوراهای اسلامی کلان‌شهرها دانست.

 

وی با تصریح اینکه برنامه محوری به جای فردمحوری بسیار مهم و نجات‌بخش شهر از حواشی بیشمار آن است، افزود: توجه صرف شوراییان به شخص شهردار به جای توجه به مجموعه شهر و شهروندان نوعی آسیب جدی در حوزه مدیریت شهری است. برخی شوراها نیز درآمد محوری را راهبرد اصلی و نسخه کامل شورا برای شهر و شهرداری می‌دانند و بر آن نیز تاکید می‌ورزند. اما از هر نوع تجهیز تعمیر و تخصیص اعتبار، ساماندهی و بهسازی و نوسازی امور شهری و...همه و همه در برنامه محوری جا گرفته و محقق می‌شود.

 

حسینی با بیان اینکه در برنامه محوری برای شهر و شهرداری و شهروندان معانی و مفاهیم ارزشمندی نهفته است، گفت: با برنامه‌محوری است که شورای شهر می‌تواند انتظارات خود را از شهردار یا مدیران شهری و مجموعه مسئولان مرتبط با شهر تفهیم یا خواسته‌های قانونی خود را از آن‌ها مطالبه کند. با برنامه‌محوری، اعضای شورای یک شهر ضمن ارائه برنامه‌های خود به شهردار و یا شهرداران مناطق برای اجرایی شدن مصوبات شورایی از شهرداری مرکزی و شهرداری‌های مناطق تابعه برنامه‌های اجرایی و عملیاتی می‌خواهند.

 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: اگر برنامه‌های شورا و شهرداری با هم و در جهت تکامل هم باشند آنچه را که نهایت آمال و آرزوهای یک شهر و شهروندان ساکن در یک شهر آرمانی است محقق خواهد شد. با شورای شهر با برنامه قطعا شهرداری با برنامه و شهر پیشرفت خواهد داشت. به عبارت دیگر تا زمانی که شورا برای شهر خود برنامه نداشته باشد نمی‌تواند از شهردار شهر خویش توقع برنامه‌های اجرایی و عملیاتی داشته باشد.

 

وی تأکید کرد: برنامه‌محوری شورا آن‌قدر مهم است که تمام امور شهر از جمله شفافیت مالی و عملکرد مدیران شهری را امری مهم و نظام‌مند جلوه داده و امید و نشاط و پویایی در چرخه کار و مدیریت اجرایی مجموعه‌های مختلف شهر و مدیریت شهری را در دل‌های مشتاق به خدمت دو چندان می‌کند. با برنامه‌محوری شورا دیگر شهرداری دچار روزمره‌گی نمی‌شود. بهره‌وری سازمانی در ارکان مدیریت شهری تقویت می‌شود و تمرکز شورا بر رفتار مدیران شهری بیشتر شده، امکان تسهیل در روند ارزیابی عملکرد شهرداران نیز با همین برنامه محوری فراهم خواهد شد.

 

ویژگی‌ها و شاخصه‌های یک شهردار موفق

به گفته حسینی، شوراهای اسلامی برای انتخاب شهردار شهرهایی با جمعیت زیاد یا همان کلان‌شهرها باید افرادی با نگاه وسیع یا کلان‌نگر را مدنظر داشته باشند. شهرداری نهادی فرهنگی و خدمات‌رسان به عموم مردم است بنابراین شهردار انتخابی شوراهای شهر باید از امور فرهنگی و خدماتی دانسته‌هایی بنیادی و کامل داشته باشد.

 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه شهرداری یک نهاد بسیار مهم و تاثیرگذار در اداره امور شهر است، افزود: وظیفه شهرداری صرفاً انجام امور خدماتی و عمرانی نیست بلکه تمام فرایندها و تعاملات اجتماعی یک شهر چه در درون شهر و چه در ارتباط با شهرهای دیگر را در شهرداری‌ها می‌توان دید.

 

وی، دانایی و دانش مرتبط با امور شهر و مدیریت شهروندی، برخورداری از سلامت روح و روان و توانایی جسمی، آگاهی عمومی، هوشمندی، داشتن قابلیت‌های فردی و اجتماعی، تخصص، تدین و نگاه درست به مسائل شهر و مدیریت شهری و شهرداری از جمله ویژگی‌ها و شاخصه‌های یک شهردار خوب و موفق دانست و گفت: با این حال شهرداری که متخصص باشد و سابقه اجرایی در مدیریت‌های مرتبط با مدیریت شهری و سوابق ملی داشته باشد و اهل مشورت کردن با نخبگان شهر و اعضای شورای اسلامی شهر و پرسنل با تجربه شهرداری باشد می‌تواند شهردار موفقی باشد.

 

حسینی ادامه داد: دو شاخص از مهم‌ترین شاخصه‌های شهرداران موفق به ویژه شهرداران برنامه محور کلان‌شهرهای ما باید مشارکت دادن مردم و صاحبان ایده در مسیر مدیریت شهر و مشورت گرفتن از همین مردم و مدیران شهری در اداره امور شهر باشد. حال اگر یک شهردار با این همه ویژگی و شاخصه‌های مهم برای شهردار شدن، مورد حمایت شوراییان باشد اگر در مسیر خدمتش اشکالات و مزاحمت‌هایی برای وی به وجود آید، می‌تواند با تعامل به نتیجه برسد حتی اگر با سطح توقعات شورا و دیگر نهادها فردی بالا و غیر منتظره یا دور از توان وی و مقام و موقعیت شغلی او باشد، قابل مدیریت است.

 به گفته وی، ایجاد تحول محسوس در شهر با همکاری سرمایه‌گذاران و بهره بردن مدیریت شهری از منابع مالی بخش خصوصی می‌تواند مهم‌ترین نسخه شفابخش شورا برای شهرداری و نقشه راه این ارگان خدمت‌رسان در همراهی با برنامه‌های شورایی برای ارائه خدمات بیشتر به مردم باشد. ضروری است شورای شهر و شهرداری نسبت به اجرای پروژه‌های مشارکتی با حضور سرمایه‌گذاران معتبر و مورد تایید چه داخل و چه خارج از کشور روی خوش نشان دهد و ضمن حمایت از صاحبان سرمایه و مجریان طرح‌های مهم شهری همکاری‌های گسترده‌ای را با سرمایه‌‌گذاران بخش خصوصی در راستای ایجاد طرح‌های بزرگ و عام‌المنفعه انجام دهد.


عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: شورای شهر در کمیسیون‌های مختلف در راستای روان‌‌سازی امور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از هیچ تلاشی دریغ نکند کما اینکه کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورا در مدت زمان گذشته مصوبات و طرح‌های قابل توجه و موثری داشته است اما باید پذیرفت که شیراز به صورت عام نقشه راه سرمایه‌گذاری در سطح کلان ندارد و با اهتمام همکاران در کمیسیون سرمایه‌گذاری امید و انتظار است با مشارکت همه فعالان اقتصادی در شهر شیراز این مهم کلید خورد و در ماه‌‌های آینده ثمرات تلاش اعضای شورای شهر در جذب سرمایه‌گذاران برای ایجاد طرح‌‌های مشارکتی شهرداری در سطح شهر برای مردم ساکن در این کلانشهر معلوم و محسوس باشد.
وی با بیان اینکه مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران می‌‎تواند در اجرای طرح‌های نو و گوناگون اقتصادی، عمرانی و خدماتی و گردشگری موثرباشد، افزود: رفع موانع سرمایه‌گذاری و توجه به تحقق شعار سال مورد عنایت مقام معظم رهبری در شهرداری راهبرد مهم و نقشه راه این ارگان و نهاد شورا در سال جاری باشد.
حسینی با بیان اینکه تأکید شورا و شهرداری بر اجرای پروژه‌های مشارکتی از تک‌بعدی بودن و تک روی کردن و بی برنامگی ارگان‌ها جلوگیری می‌کند، گفت: انسان‌محوری و فرهنگ‌مداری و توجه به تحول در زیبا سازی سیما و منظر شهری به منظور افزایش اعتماد عمومی مردم به شورا و شهرداری از دیگر برنامه‌ها و مأموریت‌های این دو ارگان موثر در اجرای طرح‌های حوزه مدیریت شهری باشد و گامی موثر در ارتقای سطح زندگی همشهریان با نگاه عدالت‌محور به تمامی اقشار جامعه و رفع فقر فرهنگی و اقتصادی.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
205 کلیک ها  دوشنبه, 07 شهریور 1401 23:28
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا