شهرداری تنها دستگاه مسئول در حوزه فرهنگی نیست

شهرداری تنها دستگاه مسئول در حوزه فرهنگی نیست
   
شهرداری تنها دستگاه مسئول در حوزه فرهنگی نیست |||| ||||

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با طرح این سئوال که فقط شهرداری‌ها در مباحث فرهنگی دارای مسئولیت نیستند، خاطرنشان کرد که همه ارگان‌های زیر مجموعه حاکمیت اسلامی در حوزه فرهنگی تبلیغات دست از کار کشیده‌ و چشم به اقدامات شهرداری دوخته‌اند.

 

به گزارش راستین آنلاین مصطفی مشفقیان شنبه ۱۱ تیر در جلسه بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی در شمال غرب شیراز، در پاسخ به این سئوال که اعتبارات سازمان فرهنگی شهرداری چه می‌شود ؟ افزود: در هر مناسبت آذین بندی متوسط در سطح شهر میلیاردها تومان هزینه می‌برد، در صورتی که در این زمان اسم هیچ سازمان دیگری در میان نیست و اگر هر سازمان حداقل برای محیط کاری خود یک بنر کار کند مسئولیت شهرداری کمتر و بودجه فرهنگی در جای دیگر صرف می‌شود.

 

مشفقیان در خصوص در طرح مسجد محوری هم گفت: در حال حاضر در طرح مسجد محوری حدود ۱۱۲ مسجد ثبت نام کرده و اولویت بندی در حوزه‌های مختلف انجام شده است که از مساجد در قبال ارائه یک سری تسهیلات و خدمات و امکانات، خدماتی نیز مطالبه می‌شود.

 

او ادامه داد: در شهر شیراز حدود ۲۷ فرهنگسرا وجود دارد که پراکندگی آنها مطلوب نیست، در برخی مناطق چند فرهنگسراست در صورتی که در بعضی مناطق هیچ فرهنگسرایی وجود ندارد.

 

مشفقیان با بیان اینکه بعد از دو سال تعطیلی اکنون فرهنگسراها بازگشایی شده و مرمت برخی از آنها هزینه بر بوده است، گفت: برای اولین بار در طرح تابستانه شهرداری شیراز ۱۸ هزار نفر از شهروندان شرکت کردند که این حجم از ثبت نام شهروندان را در هیچ کدام از برنامه‌های شهرداری نداشته‌ایم.

 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه قرار است در تعامل با مساجد برخی کلاس‌ها در این مکان برگزار و حق هزینه برگزاری کلاس نیز به مساجد اختصاص داده شود، خاطرنشان کرد: این طرح شروع پیوند بین مساجد و فرهنگسرا ها در طرح مسجد محوری است.

 

او همچنین در خصوص معضل سگ گردانی و بدحجابی با اشاره به اینکه حمل سگ در اماکن عمومی ممنوع است اما چه کسی به صورت قانونی با این موضوع برخورد می‌کند، گفت: نگهبان پارک یا پیاده راه سلامت ضابط قضایی نیست و نمی‌توانند مانع این موضوع باشد اما ما از ماموران امنیت اخلاقی برای برخورد با این موضوع حمایت می‌کنیم.

 

عضو شورای شهر شیراز نیز در این جلسه با اشاره به گسترش جمعیت این کلانشهر به سمت شمال غرب و غرب شهر، گفت: ضروری است نقشه راه فرهنگی متناسب با الگوهای فکری و فرهنگی این منطقه تهیه تدوین و ذیل سند فرهنگی استان اجرایی شود.

 

سیده مریم حسینی گفت: با توجه به مهاجر بودن بخش عمده‌ای از افرد که یا خارج از شهر و یا از مرکز شهر به این محدوده‌ها مهاجرت کرده‌اند، ضروری است نقشه راه فرهنگی متناسب با الگوهای فکری و فرهنگی این شهروندان تهیه و تدوین و ذیل سند فرهنگی استان اجرایی شود.

 

او حضور قومیت‌ها و خرده فرهنگ‌ها در این مناطق را فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های این بخش از جامعه دانست و افزود: اگر الگو و طرح فرهنگی و چشم انداز لازم برای جامعه ترسیم نکنیم با تعدد تصمیم گیری‌ها مواجه می‌شویم و به نتیجه مطلوب و تعالی اجتماعی و انسانی نمی رسیم.

 

ناظر شورا در منطقه شش شهرداری شیراز حضور نهاد و دفتر امام جمعه در شمال غرب شیراز را فرصتی برای بهره مندی بیشتر شهروندان از ظرفیت‌های فرهنگی اجتماعی، تربیتی و اخلاقی این مجموعه دانست و عنوان کرد: وحدتی که میان شهرداران مناطق ۶ و ۱۰ و دفتر نهاد رهبری در محور شمال غرب شیراز حاکم است فرصت خوبی است تا موانع و مشکلات اجتماعی و فرهنگی این محدوده کاهش یابد.

 

حسینی حجم برنامه‌های معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این دو منطقه را قابل توجه و تقدیر دانست و گفت: اثر بخش بودن برنامه‌ها زمانی است که مردم به رضایت برسند و امید و نشاط اجتماعی در سطح جامعه بیشتر شود.

 

امام جمعه شهرک‌های شمال غرب شیراز نیز در خصوص مشکلات و مسائل فرهنگی در این منطقه از جمله تبلیغات در ورودی سومین حرم اهل بیت، کمبود مسجد در این مناطق، عدم تغییر کاربری فرهنگسراها و... سخن گفت

 حجت‌الاسلام محسن روحانی، همچنین خواستار رفع این مسائل و تعامل بیشتر شهرداری‌ها در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و..با دفتر امام جمعه شد.


شهردار منطقه ۱۰ شهرداری شیراز نیز در این نشست در خصوص تنوع و گستردگی خدماتی ارائه شده توسط شهرداری‌ها به شهروندان. بیان کرد: خدمات شهرداری به شهروندان از قبل از تولد تا پس از مرگ ادامه دارد.
سعید معصومی، اظهار کرد: شهرک‌های شمال غرب نیازمند کار فرهنگی بیشتر است و لازم است با برطرف کردن مسائل فرهنگی و اجتماعی زمینه کاهش مشکلات در محله‌های آسیب پذیر فراهم شود .
معصومی ادامه داد: مساجد و فرهنگسراها از ظرفیت خوبی برخوردار هستند به همین دلیل لازم است که درهای این اماکن به صورت تمام وقت به روی مردم باز باشد و از افراد با سابقه محله برای اجرای مسائل فرهنگی، هنری، اجتماعی و... استفاده شود.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
215 کلیک ها  یکشنبه, 12 تیر 1401 13:13
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا