روابط عمومی در زمره مشاغل سخت است

روابط عمومی در زمره مشاغل سخت است
   
روابط عمومی در زمره مشاغل سخت است |||| ||||

حمید جورکش در نشست مجازی با خبرنگاران گفت: روابط عمومی ها در دوره جدید دچار پوست اندازی و یک دگردیسی بزرگ شده و می توانند به عنوان یک مشاور توانمند برای مدیران به ایفای نقش بپردازند.

مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز، از بحران جهانی کرونا به عنوان یکی از دلایل این تغییر چشمگیر یاد کرد و افزود: وقتی در مهلکه پاندمی کرونا گرفتار شدیم، روابط عمومی ها ناگزیر به کوچ به فضای مجازی شدند و دیگر بستری برای برپایی همایش ها و برنامه های معمول نیافتند. بهره بردای از تکنولوژی های جهانی هم پیش نیاز فعالیت در این فضای سایبری بود.

وی اضافه کرد: هنوز بسیاری از شهروندان از نحوه اطلاع رسانی مجموعه شهرداری ها آن چنان که شایسته است رضایت ندارند و این کوچ بزرگ در شهرداری شیراز هم تا حدودی اتفاق افتاد و شاهد تحولات گسترده ای بوده ایم.

جورکش عنوان کرد: اما معضلی که امروزه با آن روبرو هستیم به نیروهای سنتی باز می گردد که رسالت خود را همچنان در اموری نظیر بنر چسبانی  و میرزابنویسی مدیران محدود می کنند.

عضو هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان فارس با اشاره به جایگاه روابط عمومی ها به لحاظ استرس شغلی و طولانی بودن زمان خدمت رسانی بیان کرد: روابط عمومی در زمره مشاغل سخت است و با وجود همه دشواری هایی که مدیران و کارشناسان اطلاع رسانی با آن روبرو هستند، هنوز فاصله عمیقی میان مردم و روابط عمومی ها وجود دارد.

مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز، کارنامه روابط عمومی های بخش خصوصی را موفق تر از همتایان دولتی ارزیابی کرد و گفت: با وجود انتقاداتی که بر عملکرد روابط عمومی ها به دلیل فاصله گیری از مردم مطرح شد باید به چالش هایی که مدیران و کارشناسان این عرصه با آن روبرو هستند اشاره کنیم و در کشور ما رسم بر این است که روابط عمومی ها از هیچ امنیت شغلی برخوردار نیستند و با جابجایی مدیر به راحتی پست سازمانی خود را که سال ها برای ارتقا آن تلاش کرده اند از دست می دهند که این امر باعث شده تا وابستگی آنها به مدیران کل بیشتر شده و همیشه مدافع بی چون و چرای عملکرد سازمان باشند.

جورکش ادامه داد: روابط عمومی ها در برهه ای می توانند برای مجموعه عنصر کارآمدی باشند که با تغییرات مدیریتی همچنان امنیت شغلی خود را حفظ کنند  و سیستم باید برای اجزا مجموعه تصمیم گیری کند و از شخص محوری و تصمیمات سلیقه ای بپرهیزیم و در استان فارس، روابط عمومی های موفقی وجود دارند که برای سال ها به شایستگی در این کسوت فعالیت داشته و با تغییر مدیران همچنان تا زمان بازنشستگی به وظایف خود عمل کرده اند و کارنامه آنها در عرصه کشوری هم قابل دفاع است.

وی اضافه کرد: مجموعه روابط عمومی شباهت های بسیاری به یک صفحه شطرنج دارد و در گستره شطرنج قابلیت های زیادی برای وزیر که رهبری سربازان پیاده را بر عهده دارد تعریف شده و اگر قرار باشد همه مهره ها در نقش وزیر قرار بگیرند، صفحه شطرنج با آشفتگی روبرو خواهد شد و دیگر شطرنجی اتفاق نخواهد افتاد که به همین دلیل باید نیروهای مختلف را در عرصه ای که کارایی دارند به کار گرفت.

مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز تصریح کرد: نگاه شهرداری های کلانشهرها باید به اداره کل ارتباطات و امور بین الملل متحول شود و تاثیر افرادی که در کنار مدیران قرار می گیرند در نحوه عملکرد روابط عمومی، می تواند تاثیر بدی بر جای گذارد و احترام به تخصص روابط عمومی ها در عرصه اطلاع رسانی و تبلیغات باید در اولویت اول قرار گیرد.

جورکش با اشاره به تحولات بنیادین ساختارسازی های شهرداری شیراز برای بهره وری اطلاع رسانی گفت: در اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز فقط یک فیلمبردار، یک خبرنگار و یک عکاس در اختیار داریم و در مناطق و معاونت ها نیز کارشناسان روابط عمومی ها همه این بار مسئولیتی را بر عهده دارند و با توجه به کمبود نیروی متخصص انسانی و محدودیت امکانات، سیاستی اتخاذ شد تا این کاستی ها را با بهره برداری بهینه از داشته موجود تا حدی برطرف کرده و با همکاری یکدیگر به یک هم افزایی بزرگ برسیم.

وی افزود: با هم افزایی نمی توان بر همه چالش ها و کمبود ها فائق آمد و باید در آینده برای اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز جایگاهی که در شان این واحد پر اهمیت است را در نظر گرفت که امیدواریم در ساختمان جدیدی که برای شهرداری شیراز احداث شده است برای روابط عمومی ها که چشم و گوش مجموعه هستند جایگاه مناسبی در نظر گرفته شود.

جورکش با تاکید بر شجاعت و شفافیت در کنار مصلحت اندیشی برای روابط عمومی ها گفت: شهرداری شیراز به دلیل فراگیری برنامه اینستاگرم که در سال های اخیر در جامعه رواج یافته از این بستر برای اطلاع رسانی استفاده می کند اما هنوز جایگاه رسمی و وجهه قانونی در میان ارگان های دولتی نیافته است.

وی با قدردانی از فعالیت مثبت رسانه های رسمی بیان کرد: شماری از سایت های غیررسمی و نامعتبر و بدون مجوز در بستر فضای مجازی فعالیت دارند که با اخبار کذب فضای استان و افکار عمومی را مسموم می کنند و این رسانه های معتبر هستند که با همکاری روابط عمومی ها فرآیند اطلاع رسانی دقیق و شفاف را در دستور کار قرار داده اند.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
686 کلیک ها  سه شنبه, 04 خرداد 1400 09:23
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا