چرخ صنعت بدون حمایت از کارگران نمی چرخد/بیمه کارگران ساختمانی پرداخت نمی شود

چرخ صنعت بدون حمایت از کارگران نمی چرخد/بیمه کارگران ساختمانی پرداخت نمی شود
   
چرخ صنعت بدون حمایت از کارگران نمی چرخد/بیمه کارگران ساختمانی پرداخت نمی شود |||| ||||

یک سال است که بیمه کارگران ساختمانی در کشور انجام نمی گیرد، مسولین کشوری و استانی باید پیگیر این مطلب باشند، چرا که چرخ صنعت بدون حمایت از قشر کارگران نمی چرخد. 

 
  به گزارش راستین آنلاین مشاور بیمه ای انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی فارس در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت :چرخ صنعت بدون حمایت از قشر کارگران نمی چرخد.
 
 نسیمه نوبخت افزود :بیمه بازنشستگی کارگران و استادکاران ۳۵ سال تعیین شده است که باید بازنگری شود. 
 
او همچنین با بیان اينکه شرایط کرونا باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل شده، عنوان کرد:امروزه شاهد مشکلات معیشتی هستیم که می توان به جد گفت ،قشر کارگران ساختمانی به دلیل تعطیلی کرونا منبع درآمدشان را از دست داده اند .
 
نوبخت ضمن اینکه دولت باید در حمایت این قشر بسیار توجه داشته باشد، افزود :سازمان های شهرداری از جمله سازمان سیما و منظر و سازمان ساماندهی مشاغل با توجه به بودجه ای که دریافت می کنند باید بتوانند به خوبی ساماندهی کنند ،اما در جامعه ما و کلانشهری مانند شیراز این امر به خوبی انجام نشده است.
 
اما باز هم ما امیدواریم بتوانیم با مدیریت هر چه صحیح تر و توجه بیشتر به این‌ قشر بتوانیم نیاز های اولیه کارگران را تامین کنیم.
 
رئیس کانون کارگران و استادکارن ساختمانی استان فارس امروز دوشنبه در نشست خبری 3 خرداد که با حضور خبرنگاران برگزار شد،ضمن اینکه انجمن صنفی کارگران از سال ۷۳ تشکیل شده است ،گفت:می توانیم با افتخار بگوییم که اولین انجمن کارگران و استادکارن ساختمانی کشور در شیراز ،دومین انجمن در مرودشت و سومین انجمن در قم تشکیل شده است. 
 
سید محمد فرشیدیان با بیان اينکه ۵۵۰ انجمن صنفی کارگران و استادکارن ساختمانی در کشور داریم، افزود :از این تعداد ۴۹ انجمن در فارس ایجاد شده است. 
 
او همچنین گفت : کانون کارگران و استادکارن ساختمانی هر سه سال انتخابات دارند. 
 
فرشیدیان با اشاره به اینکه شش دوره به عنوان رئیس انجمن انتخاب شده است ،بیان کرد :در طی این دوره ها توانستیم خدمات خوبی را ارائه دهیم . 
او با بیان خدمات ، اضافه کرد: با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۸۶ قانون بیمه اجتماعی کارگران و استادکارن ساختمانی و فصلی به تصویب رسید. 
 
فرشیدیان همچنین از تصویب (ماده ۱۸ )قانون کسب و کار در سال ۹۲ خبر داد و گفت : آئین نامه اجرایی این قانون در حال نوشته شدن‌است. 
 
او با بیان اینکه بررسی مشکلات کارگران از مسائل مهم و اولویت دار است ،عنوان کرد :یکی از موضوعات مهم بحث بیمه این قشر از جامعه است که توجه به آن نشده است. 
 
رئیس کانون کارگران و استادکارن ساختمانی فارس با اشاره به اینکه بودجه بیمه کارگران ساختمانی کاری به دولت ندارد،تصریح کرد :بودجه بیمه کارگران هزینه ای برای دولت ندارد.
 
فرشیدیان با بیان اینکه بیمه های اجتماعی ۳۰ درصد است ،تصریح کرد: ۷ درصد را خود کارگر و مابقی را کارفرمایان پرداخت می‌کنند. 
 
او همچنین گفت :شهرداری باید کار فرما را موظف کند تا قبل از صادر شدن پایان کار حق بیمه کارگران ساختمانی را پرداخت کند. 
 
فرشیدیان افزود : یک سال است که بیمه کارگران ساختمانی در کشور انجام نمی گیرد. 
 
او با بیان اینکه پیگیری های زیادی در این خصوص با دستگاه های اجرایی چون وزارت کار ،سازمان تامین اجتماعی انجام شده، گفت :افراد اظهار دارند، کار فرمایی که به شهرداری مراجعه می کند طبق قانون ماده ۵ بیمه تامین اجتماعی،کارفرما ۱۵ درصد از مبلغی که به شهرداری پرداخت می‌کند ،۱۵ درصد دیگر هم به تامین اجتماعی پرداخت شود برای پوشش بیمه کارگران ساختمانی . 
 
اما سازمان تامین اجتماعی یک سال است که بیمه کارگران را پرداخت نمی کند و تا کنون هیچ جواب قاطعی گرفته نشده و شهرداری باید در این مساله پیشرو باشد. 
 
او گفت :بودجه دولتی نداریم و باید بتوانیم کارگران را ساماندهی کنیم. 
 
فرشیدیان با بیان اینکه کارگران ما در دو گروه ساختمانی و فصلی تقسیم می شوند، گفت :حدود ۲۵۰ هزار خانوار کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی در استان هستند که ما باید بتوانیم این افراد را ساماندهی کنیم. 

از این تعداد تنها ۵۲ هزار نفر در تحت پوشش بیمه قرار دارند و مابقی در انتظار سهمیه بیمه تامین اجتماعی هستند.

 ز سال ۹۸ تاکنون حدود ۱۵ هزار نفر در استان فارس تمام مراحل را برای قرار گرفتن در ردیف بیمه‌ای ‌گذرانده و در سامانه رفاهی پالایش شده‌اند و در انتظار سهمیه و پوشش بیمه کارگران ساختمانی هستند اما متاسفانه حتی یک نفر از آنها تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند .

 

او با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران سیارند ، ادامه داد :بیشتر کارگران در قسمت باربری فعالیت دارند و حتی از این کارگران بعضی افراد در قسمت فصلی کار می کنند مانند کارگران کشاورزی و بعضی ها در حوزه ساختمانی مشغول به کارند.
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
590 کلیک ها  دوشنبه, 03 خرداد 1400 09:36
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا