به گزارش راستین آنلاین، در حالیکه بسیاری از کارشناسان حوزه رسانه و اهالی سیاست معتقدند که حوزه رسانه و اطلاع رسانی پاشنه آشیل دولت روحانی محسوب می شود و تیم رسانه ای حسن روحانی در طول این سه سال هر روز ضعیف تر و ناتوان تر از روزگذشته عمل کرده است، عضو ارشد شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي براین باور است که این تیم در مواجه با آنچه شیطنت رسانه ای مخالفان دولت نامیده می شود،ناتوان عمل کرده است.
محمدجوادحق شناس با بیان اینکه بارها هم گفتيم که متاسفانه تيم رسانه اي دولت در اين سه سال گذشته به شدت ضعيف و ناتوان ظاهر شده است می افزاید: "معمولا مي بينم که آقاي روحاني در اين حوزه تنها هستند."
تیم رسانه ای رئیس جمهور باید دنبال روحانی بدود تا به او برسد
حق شناس ادامه می دهد: زماني که آقاي روحاني موضعي مي گيرند، تيم رسانه اي وی با فاصله خيلي زيادي بايد بدوند دنبال آقاي رئيس جمهور تا به وی برسد.به اعتقاد حق شناس این یکی از نقاط ضعف جدی تیم رسانه ای دولت است.
البته حق شناس هسته تصمیم گیری در دولت را به خاطر بروز و ظهور چنین ضعفی نیز مقصر می داند و می گوید:اين موضوع علي القاعده بر مي گردد به نگاهي که دولت به حوزه رسانه دارد.
اطرافیان رئیس جمهور شناختی از رسانه ندارند
به اعتقاد این عضوشورای مرکزی حزب اعتماد ملی به نظر مي رسد چون دولت اين نگاه کلان را به حوزه رسانه ندارد و اطرافيان آقاي رئيس جمهور اهميت جايگاه رسانه را خيلي نمي دانند، حوزه رسانه اي دولت مي افتد دست کساني که يا تخصص ندارند يا ايده هاي رئيس جمهور را باور ندارند. بنابراين از اين جهت، سيستم کاملا منفعل است.
مدير مسئول سابق روزنامه اعتماد ملي با بیان اینکه دولت نتوانسته ارتباط منطقي با رسانه برقرار کندمی افزاید: قبلا وعده داده شده بود که آقاي رئيس جمهور هر 100روز يک بار در رسانه رسانه ملي به مردم گزارش مي دهد، که اين امر نیزمحقق نشده است.
حس بي نيازي نسبت به رسانه ها
اما مدیرمسئول روزنامه ابتکار درخصوص ضعف ارتباطی دولت یازدهم با رسانه ها معتقد است از آنجا که خود رسانه ها در چارچوب منافع ملي عموما حرکت مي کنند، دولت بايد کمک کند تا رسانه ها بصورت آزادانه فعاليت کنند.
محمدعلی وکیلی که معتقد است دولت نسبت به رسانه ها حس بی نیازی می کند می گوید:بايد به رسانه هايي که وابستگي به حوزه خاصي ندارند، در مقايسه با رسانه هايي که متاسفانه وابستگي هاي مالي و يا تشکيلاتي دارند و عموما هم به جريان مقابل دولت، وابستگي دارند، بيشتر کمک شود.
ضعف اطلاع رسانی دولت به استانداری ها هم تسری پیداکرده است
نبود استراتژی دقیق و هدفمند درتیم رسانه ای دولت،نبودکارشناسان حرفه ای حوزه ارتباطات و رسانه دربدنه دولت دربرخی استان های کشورو بعضا نبود تعهدکافی برای برقراری ارتباط بارسانه ها و بدنه جامعه در تیم رسانه ای دولت در برخی استان های کشور باعث شده تا صدای دولت روحانی درتعداد زیادی ازاستان های کشور خاموش باشد.
چه باید کرد؟
درشرایطی که ضعف رسانه ای دولت یازدهم درمقایسه با بزرگ نمایی های رسانه ای دولت نهم ودهم و همچنین حرفه ای بودن تیم رسانه ای دولت اصلاحات روز به روز بیش از پیش نمایان می شود،به نظر می رسد،روحانی ضمن تجدید نظر در تیم رسانه ای اش باید به نکات مهم ذیل نیز توجه کند.
1-حمایت از رسانه های آزاد
با حمایت از رسانه های آزاد این امکان بوجود می آید تاآنها بتوانند از فرصت قانوني که دولت در اختيارشان قرار داده، بهترين بهره را ببرند. در مقابل حمايت هايي که از رسانه هاي مقابل آنها مي شود، محدود شود. همه اينها فضايي را ايجاد مي کند که رسانه به طور اتوماتيک و خودکار به وظايفش عمل کند.
2-حضورمستقیم حداقل ماهی یکبار رئیس جمهوردرفضای رسانه ای کشور
روحاني بايدبرای حضور ماهيانه يکبار خوددر فضاي مطبوعاتي کشوربرنامه ریزی کند و با مردم حرف بزند و با اين عمل اعلام کند که مطبوعات و رسانه ها به نوعي نماينده مردم هستند؛ بدين معنا که گفتگو با رسانه ها يعني گفتگو با مردم. او همچنین بايد وزرا و مسئولين خود را هم مستلزم کنند که پاسخ گوي مردم و افکار عمومي از طریق ارتباط با رسانه ها باشند.
3-جداسازی و استقلال حوزه ارتباطات و سخنگوی دولت
درحالیکه که يکي از معاونين رئيس جمهور که گرفتاري هاي زيادي به خصوص در حوزه برنامه و بودجه کشور دارد، در کنار آن کار بزرگ سخنگويي هم به عهده وي گذاشته شده که اين موضوع به هر دو کار لطمه زده است. بايد در دولت موقعيت و جايگاه سخنگويي به فردي سپرده شود که تنها وظيفه سخنگويي و ارتباط با رسانه را داشته باشد، تا بتواند پاسخگوي مشکلات دولت و مردم باشد. اين اقدام براي دولت بهتر است.
به هرحال زمان برای روحانی به سرعت درحال سپری شدن است و اونباید حق بازگویی وانعکاس عملکرد دولتش را به واسطه ضعف تیم رسانه ای اش از خود صلب کند.