روابط عمومی دانش رهایی بخش

مسئول روابط عمومی سازمان تعاون روستایی استان فارس به مناسب 27 اردیبهشت و روز روابط عمومی گفت: روابط عمومی دانش رهایی بخش است که ناشناخته باقی مانده است.
فیروزه حجتی با بیان اینکه : ابتدا برای شناخت هر دانشی نیاز است ریشه های فلسفی آن دانش را بررسی کنیم افزود:
 هر دانشی ریشه‌های عمیقی در علوم فلسفه و جامعه شناسی دارد و بررسی و تفسیر هر دانش را باید از همان ریشه‌های عمیق فلسفی آغاز کرد چرا که نمی‌توان بدون در نظر گرفتن آن علم در مدار هستی و پاسخگویی‌اش به نیاز بشری آن دانش را تفسیر و تحلیل درست و جامعی از آن ارائه داد.
 
 یکی از مکاتبی که در شناخت دانش روابط عمومی میشود به آن استناد کرد دیدگاه آقای هابرمانس و مکتب فرانکفورت است.
 
هابرمانس معتقد است به طور کلی دانشی که ما با آن روبرو هستیم در سه دسته، طبقه بندی شده‌ است.

 

دسته اول: دانش سرکوب گر: علومی مثل فیزیک ، شیمی، ریاضی و اتم در این دسته قرار دارد و هرچقدر که این دانش فنی بیشتر پیشرفت کند انسان بیشتر در یوغ بردگی قرار می‌گیرد به اعتقاد هابرمانس این دانش های توسعه‌گر با پیشرفت خود حریم شخصی را از انسان می‌گیرد و باعث می‌شوند انسان هر روز از خود بیگانه تر شود و تحت سیطره تبلیغات قرار بگیرد. به اعتقاد او طبقه حاکم ( الیگارشی ) تلاش می کنند در راستای منافع خودشان رفتارها، باورها و شیوه‌های عمل ۸۰ درصد جامعه را یکسان‌سازی کنند و فکری به آنها تلقین شود تا چرخ کارخانه‌هایشان را با خریدهایشان بگردانند. 
 
دسته دوم : دانش های خنثی مثل تاریخ
اگر فردی تاریخ را نداند آسیب جدی نمی‌بیند اما کسی که تاریخ را درک می‌کند و در احوال گذشتگان سیر می کند آگاهی کسب می‌کند که سبب می‌شود اشتباهات گذشتگان را تکرار نکند . روایتی از حضرت امیرالمومنین داریم که می‌فرمایند: من در گذشته زندگی نکرده‌ام اما چون در احوال آنان مطالعه کرده ام مثل این است که بر شانه گذشتگان ایستاده‌ام و آینده را میبینم، یعنی اینکه خطاهای گذشتگان را تکرار نمیکنم.
 
دسته سوم : دانش‌های رهایی بخش : 
از دید آقای هابرمانس علوم ارتباطات جزء این دسته قرار دارد چرا که از دیدگاه او، این دانش‌ با پیشرفت اش سبب میشود انسان از یوغ بردگی که دانش‌های فنی ایجاد کردند رها شود.
 
وی افزود: هابر مانس معتقد است گروه نخبگان طبقه حاکم از طریق رسانه‌های یک جانبه آن فرهنگی را که مورد نیاز خودشان هست را طبقه بندی، دسته بندی و بسته‌بندی می کنند و از طریق رسانه‌ها سبب تغییر رفتار 80 درصد جامعه می شوند این که چطور لباس بپوشند، چطور میهمانی بروند ، چطور درس بخوانند و حتی چطور فکر کنند. هابرمانس معتقد است فرآیندی در دانش ارتباطات وجود دارد که سبب رهایی انسان از یوغ بردگی میشود و میتواند زمینه‌ای برای تعالی، رهایی و آزادی انسان قرن حاضر را که فقط به دست خودش ایجاد میشود را فراهم کند و این دانش ارتباطات که مبتنی بر فرآیند گفتگوی آزاد و بدون واسطه ‌است یک دانش رهایی بخش است .

 

حجتی ادامه داد: روابط عمومی و دانش روزنامه نگاری زیر شاخه علوم ارتباطات است و جزء دانش‌های تعالی بخش است که اگر به درستی و در جایگاه درست استفاده شوند سبب تعالی جامعه خواهد شد چرا که این دانش با واژه و کلمه روبروست.

 

یکی از بزرگ ترین مواهبی که خداوند برای توسعه انسان آفرید کلمه است وخداوند قدرت هستی را در این کلمات و واژه‌ها قرار داده است. طوری که در ابتدای انجیل یوحنی از زبان حضرت عیسی مسیح آمده است که خداوند ابتدا کلمه را آفرید و بعد من را آفرید و عین القضات همدانی هم بر این که ( آنچه که در هستی افریده شده بر مبنای کلمه آفریده شده است) تاکید دارد و در اندیشه‌های اسلامی نیز انسان به عنوان قرآن ناطق تفسیر می‌شود براین موضوع صحه می گذارد.

 

لذا واژه و کلمه به عنوان بزرگترین موهبت الهی ابزار کار روابط عمومی است و از طریق این کلمه است که میتوان با دیگران ارتباط برقرار کرد. پس من با قدردانی از این نعمت الهی به خوبی درک می کنم که کلمات بعنوان ابزار کار حوزه روابط عمومی رسالتی است که بر عهده من گذاشته شده است.

 

آگاهی از اینکه هنگامی که خداوند آدم ابولبشر را آفرید بلافاصله و بی واسطه با حضرت آدم تکلم کرد نشان از آفرینش کلمه، قبل از انسان دارد واز آنجا که همه افعالی الهی از سر حکمت و معرفت است خداوند در بدو خلقت چنین فعلی را بر حضرت آدم مسلم کرده است تا به انسان بگوید: ای انسان تمام مسائل و مشکلات تو از طریق کلمه و گفتگو قابل حل است و راهکارهای دیگر زیاد به تو کمکی نمی‌کند مثل جنگ، اما متاسفانه انسان با غفلت از این موضوع در بسیاری موارد جنگ را برگزید و اسیب‌های بسیاری به خودش و دیگران وارد کرد.

 

حجتی خاطر نشان کرد: ابزار یک مسئول روابط عمومی قلم است که خداوند به آن قسم یاد کرده است و آنچه از آن می‌تراود واژه و کلمه است که مبنای هستی است. کلمه‌ها در فرآیند گفتگو قدرت توسعه ایجاد می‌کنند و اگر من در انتخاب سوژه‌هایم هدفمند عمل کنم و موضوعی را انتخاب کنم که در جامعه خودم ارزش آفرینی و توسعه ایجاد کند و باعث شود مخاطبین با خواندن این خبر ذهنشان باز شود و با دریافت این اطلاعات و داده‌های ارزشمند به رشد و تعالی فکری برسند و این اطلاعات را در فرآیند گفتگو به دیگران منتقل کنند و در تضارب اراء باعث رشد فکری جامعه شوند، جایگاه خودم را پیدا کرده‌ام.

 

از طرفی وقتی که یک خبر خوب که با عینیت، شفافیت، صداقت و جامعیت با سبک پازلی تهیه شده باشد که تمامی عناصر خبر(چه، چگونه، چرا، کی"چه زمانی"، چه کسی، کجا) در آن رعایت شده باشد می‌تواند در یک قشر از جامعه سبب رشد فکری و تعالی اجتماعی شود.

 

علاوه بر عناصر خبر، از دیگر عناصر مهم در حرفه روابط عمومی مدافع منافع سازمان بودن در کنار تخصص، نگرش مثبت ، پویایی و آزاد اندیشی می باشد ودر کنار تخصص رسالت روابط عمومی آگاه سازی مخاطب با هدف توسعه فکری و اخلاقی و ایجاد روحیه همدلی و همفکری است.

 

جایگاه روابط عمومی در ایران

 

شاید به همین متن باید اکتفا کرد که : به اعتقاد برخی، روابط عمومی در جوی روان سازمان مثل ریگ کف جوی است که برای دیگران عزت می سازند و عزت نمی بینند واز آنجا که پستی و بلندی جایگاه کارمندان بسته به پست سازمانی است تا زمانی که در چارت سازمانی جایگاه در خوری به مسئولین روابط عمومی تعلق نگیرد در ته جوی مانده و خستگی با طعم غرور و رضایت برای خودشان می خرند .
انتهای پیام /  فیروزه حجتی
432 کلیک ها  دوشنبه, 27 ارديبهشت 1400 13:34
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا