معرفی دانشگاه شیراز، به‌عنوان دانشگاه برتر کشور در توسعه قراردادهای جامعه- صنعت

در پانزدهمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که همزمان با هفته‌ی پژوهش و فناوری، در تاریخ ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ برگزار شد، دانشگاه شیراز به‌عنوان دانشگاه برتر کشور در توسعه‌ی قراردادهای جامعه- صنعت معرفی و تقدیر شد.

به گزارش راستین آنلاین در این مراسم که به‌صورت حضوری و وبیناری از محل سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، دکتر محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت عتف، دکتر باقری قائم مقام وزیر و تنی چند از مقامات ازجمله دکتر رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت، دکتر اسلامی‌پناه معاون حقوقی و امور مجلس، دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و جمعی از رؤسا و معاونان پژوهشی و مدیران دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به‌صورت حضوری و مجازی حضور داشتند.

 از دانشگاه شیراز نیز دکتر نادگران، رئیس دانشگاه، دکتر زبرجد معاون پژوهشی و فناوری و دکتر افضلی مدیر دفتر فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه شیراز (ارتباط با جامعه و صنعت) در این مراسم شرکت کردند.

در این نشست، پس از سخنرانی مقامات مدعو و برگزاری میزگرد تخصصی «روش‌ها ومعیارهای اثربخشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور»، از دانشگاه شیراز، به‌عنوان دانشگاه برتر کشور در توسعه‌ی قراردادهای جامعه- صنعت و چند طرح برتر صنعتی معرفی شده از وزارتخانه‌های مختلف تقدیر شد.

دکتر افضلی، مدیر دفتر فناوری و طرح های کاربردی(ارتباط با جامعه و صنعت) دانشگاه شیراز، در حاشیه‌ی این مراسم با اشاره به اینکه این موفقیت به‌دلیل روند توسعه‌ی تعداد قراردادهای جامعه و صنعت و براساس آمار قطعی و مستند دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور امسال به دانشگاه شیراز رسید، این موفقیت را به خانواده‌ی بزرگ دانشگاه شیراز تبریک گفت و توضیح داد: در سالیان گذشته این رتبه به دانشگاه‌های صنعتی پایتخت تعلق داشت و موفقیت دانشگاه شیراز که از دانشگاه‌های غیرمستقر در پایتخت و غیرصنعتی و جامع است؛ اهمیت این موفقیت را دوچندان نموده است.

در این نشست، دکتر سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت عتف نیز، ضمن گرامیداشت هفته‌ی پژوهش، به بیان اهداف طرح مشارکت دانشگاه‌ها در بهره‌برداری از مزیت‌های استانی پرداخت و گفت: استفاده‌ی مناسب از توان علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تمرکز دانشگاه‌ها و مراکز علمی بر توسعه‌ی مزیت‌های نسبی استان و هدفمند‌کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های موجود از اهداف طرح مشارکت دانشگاه‌ها در بهره‌برداری از مزیت‌های استانی است.

وی درخصوص ضرورت موضوع دانشمندان برتر در همکاری با جامعه و صنعت نیز توضیح داد: به‌منظور تشویق و حمایت از فعالیت اثربخش اعضای هیئت علمی، در سال جاری نسبت به شناسایی و معرفی اعضای هیئت علمی برتر در همکاری با جامعه و صنعت از طریق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور اقدام شده است و از میان برگزیدگان، تعداد محدودی به‌عنوان دانشمندان برتر در همکاری با جامعه و صنعت معرفی می‌شوند که امید است با اینگونه اقدامات، دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی اثربخشی ملموس‌تری در جامعه داشته و شاهد بهبود شرایط اجتماعی کشور باشیم.

همچنین در این مراسم، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با اشاره به موضوع مسئولیت اجتماعی در دانشگاه‌های نسل جدید و گفت: نهاد علم یکی از کلیدی‌ترین نهادها در تغییر و تحولات جامعه است؛ دانشگاه‌ها باید بدانند که فعالیت‌هایشان چه اثری روی جامعه دارد. دانشگاه صرفاً یک نهادعلمی محض نیست؛ بلکه دانشگاه در کنار امر آموزش و علم‌آموزی نهادی اجتماعی است و فراتر از فعالیت‌های آموزشی نقش ایفا می‌کند.

دکتر غفاری در ادامه افزود: دانشگاه علاوه‌بر تربیت نیروی متخصص و ارائه مدرک در ایجاد امنیت در خانواده‌ها، تولید دانش، مرجعیت و اقتدار جامعه، آموزش اصول شهروندی به افراد، ایجاد تفکر پرسشگر در دانشجو نیز نقش موثری ایفا می‌کند.

وی گفت: در دانشگاه‌ها به جز شاخص‌های ارزیابی داخلی دانشگاه، ما به یک ارزیابی بیرونی هم نیاز داریم و آن ارزیابی بیرونی قضاوت جامعه در مورد فارغ‌التحصیلان دانشگاه است اینکه متخصصان ما در جامعه و در رویارویی با تنوع مسائل و مشکلات به گونه‌ای عمل کنند که جامعه بتواند بالاترین حد تاب‌آوری را داشته باشد.

همچنین دکتر نادگران، رئیس دانشگاه شیراز طی شرکت در این برنامه، به بیان نقطه‌نظرات خود و برخی مشکلات و موانع ارتباط با جامعه و صنعت پرداخت و در این‌ زمینه پیشنهادات و راه‌حل‌های مختلفی را ارائه داد.

در این مراسم به اهمیت تعدیل و ترمیم قوانین ارتقا، ترفیع و نظام پرداخت و پاداش اعضای هیئت‌علمی در اولویت‌بخشی به ارتباط با جامعه صنعت در دانشگاه‌ها از سوی شرکت‌کنندگان اشاره شد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
880 کلیک ها  شنبه, 29 آذر 1399 17:47
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا