اجرای دو طرح زیربنایی کشاورزی در زرقان آغاز شد

اجرای دو طرح زیربنایی کشاورزی در زرقان آغاز شد
   
اجرای دو طرح زیربنایی کشاورزی در زرقان آغاز شد |||| ||||

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرقان از آغاز عملیات اجرایی دو طرح احداث کانال و استخر ذخیره آب قنات روستای چاه سرخ منطقه لپویی از بخش مرکزی این شهرستان خبر داد. 

به گزارش راستین آنلاین صدر الله احمدی چهارشنبه ۲۴ فروردین در حاشیه آغاز ۲ طرح کشاورزی در زرقان به خبرنگاران گفت: این دو طرح با اعتبار ۴ میلیارد و ۱۳۷ میلیون ریال از محل اعتبارات خشکسالی آغاز شده است و پیش بینی می شود تا اردیبهشت ماه آتی به بهره برداری برسد.  

این مقام مسئول با بیان اینکه احداث کانال انتقال آب قنات روستای چاه سرخ به طول ۱۶۰ متر موجب افزایش راندمان ۶۰ درصدی آب می شود، اظهار کرد: برای احداث این کانال اعتبار ۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریالی در نظر گرفته شده است.  

به گفته وی؛ کانال مذکور از جنس سنگ و سیمان و ذوزنقه ای ساخته می شود و گنجایش انتقال ۱۵ لیتر بر ثانیه آب قنات را دارد.  

احمدی با اشاره به اینکه به منظور ایجاد حوضچه آرامش و ذخیره آب قنات چاه سرخ یک استخر ۵۰ متر مکعبی نیز احداث می شود،اضافه کرد: برای ساخت این استخر ۸۱۷ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرقان با تاکید بر اهمیت و نقش طرح های زیر بنایی در افزایش بهره وری بخش کشاورزی و توسعه آن، گفت: با اتمام دو طرح موصوف صد هکتار از اراضی زیر دست با ۲۰ نفر کشاورز از منافع طرح ها بهره مند می شوند. 

وی همچنین از صدور سه مورد گواهی پروانه کاربرد کد حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی ( ICM ) برای تولیدات زیر بخش زراعی این شهرستان خبر داد و گفت: پروانه های مذکور برای محصول فلفل دلمه ای در دو واحد گلخانه ای و گوجه فرنگی مزرعه ای صادر شده است. 

احمدی با اشاره به اینکه مجموع تولیدات گواهی شده در شهرستان زرقان به بیش از ۲۳۵ تن می رسد، افزود: سطح زیر کشت گلخانه های موفق شده به اخذ پروانه ICM به ۷۵۰۰ متر مربع می رسد همچنین مزرعه گوجه فرنگی نیز پنج هکتار وسعت دارد.  

او دریافت پروانه ICM را یک برند دانست و خاطرنشان کرد که با اخذ این گواهی کشاورز می‌تواند محصولات خود را به صورت بسته‌بندی با کد محصول گواهی شده به بازار های داخلی و خارجی عرضه کند. 

به گفته وی؛ به منظور اخذ پروانه کاربرد کد حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی، مزارع، باغ ها یا واحد های گلخانه ای از ابتدای کاشت تا زمان برداشت تحت کنترل، بازرسی و ارزیابی کارشناسان جهاد کشاورزی یا کلینیک های کشاورزی قرار می گیرند.  

احمدی گفت: در زمان برداشت محصول کارشناسان کنترل کیفی شهرستانی یا استانی از محصول واحد تولیدی نمونه گیری و پس از ارسال به آزمایشگاه در صورت تائید حد مجاز باقیمانده کود های شیمیایی یا سموم نباتی نسبت به صدور سیستمی کد مربوطه اقدام می شود.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرقان ضمن دعوت از کشاورزان و باغداران این شهرستان به منظور اخذ گواهی ICM، گفت: تولید محصولات گواهی شده علاوه بر افزایش اعتماد مصرف کننده نسبت به مواد غذایی مصرفی باعث ایجاد ارزش افزوده و سوددهی بیشتر می شود. 

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
517 کلیک ها  چهارشنبه, 24 فروردين 1401 14:07
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا