• مدیرکل ورزش و جوانان فارس در مراسم تجلیل از محمدعلی فرخیان:

تاریخ ورزش پهلوانی با فرهنگ مردم شیراز وفارس عجین شده است

مدیرکل ورزش و جوانان فارس گفت: تاریخ ورزش پهلوانی و آیین های زورخانه ای با فرهنگ مردم شیراز و فارس به عنوان سرزمینی پهلوان پرور عجین شده است. 

کامیاب که شامگاه چهارشنبه دوم مرداد ماه در مراسم تجلیل از محمد علی فرخیان نایب قهرمان اسبق کشتی جهان در زورخانه آستانه شیراز سخن می‌گفت، با اشاره به آمیخته شدن آیین های ورزش باستانی با ارزش‌های اسلامی افزود: بزرگان این ورزش در شیراز همواره معتمدین محلات قدیمی شهر بودند. 
وی ورزش باستانی و آیین های پهلوانی را رشته‌ای انسان‌ساز دانست و گفت: پرورش یافتگان مکتب این ورزش همواره بین مردم از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار بوده اند. 
مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس با تقدیر از هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان برای برنامه‌ریزی مراسم تقدیر از محمدعلی فرخیان، این پیشکسوت ارزنده ورزش  را فخر ورزش استان و ایران دانست و گفت: آنچه در ورزش زنده می‌ماند توجه به خصایل ارزنده اخلاقی وارزش‌های پهلوانی است. 
کامیاب انتخاب، معرفی و تقدیر از رئیس این هیئت را به عنوان یکی از روسای هیئت مدیره های برتر کشور در ترویج فرهنگ پهلوانی اتفاق مهم در این ورزش دانست و گفت: ترویج فرهنگ پهلوانی یعنی توسعه و پیشرفت شرایط کنونی، از این نظر می‌توان امیدوار بود که آینده ای روشن تر از اکنون در انتظار این ورزش در فارس خواهد بود. 
وی در بخشی دیگری از صحبت هایش به محل برگزاری این مراسم و قدمت آن در شهر شیراز اشاره کرد و با یاد کردن از مرحوم پهلوان طیاری افزود: پهلوانانی که عکس آنها در این زورخانه نصب است، هر کدام بخشی از تاریخ شهر شیراز و ورزش باستانی کشور محسوب می شوند. 
گفتنی است در این مراسم ضمن تجلیل از محمدعلی فرخیان قهرمان اسبق کشتی جهان، به پاس سالها حضور وی در ورزش کشتی و رعایت اخلاق و مرام پهلوانی توسط این کشتی‌گیر پیشکسوت شال پهلوانی وی اهدا شد.
فرخیان در مسابقات جهانی 1965 منچستر انگلیس مدال نقره وزن 57 کیلوگرم کشتی آزاد جهان را از آن خود کرد.
وی همچنین نایب قهرمانی بازی های آسیایی 1966 بانکوک تایلند را در کارنامه خود دارد . 
فرخیان سال 1314 در محله دروازه سعدی شهر شیراز متولد شد و در سن 17 سالگی به کشتی روی آورد و خیلی زود به عضویت تیم ملی کشتی ایران در آمد .
انتهای پیام /  101
1320 کلیک ها  جمعه, 04 مرداد 1398 19:59
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا