افتتاح ساختمان جدیدهیات کشتی وسالن بدنسازی آکادمی نوروزی در روز تجلیل ازمحمدعلی فرخیان

راستین آنلاین:همزمان با اعیاد دهه ولایت ساختمان جدید هیات کشتی استان فارس و سالن بدنسازی آکادمی کشتی امید نوروزی افتتاح شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس درمراسم افتتاح این دو مکان ورزشی که همراه با تجلیل ازمحمدعلی فرخیان نائب قهرمان اسبق کشتی جهان بود،کشتی را قدیمی ترین و درعین حال فراگیر ترین ورزش درکشور ایران دانست و افزود:چه بخواهیم چه نخواهیم کشتی درخون ایرانیان است.

حیدرعلی کامیاب با بیان اینکه قدمت کشتی درایران این ورزش را باورزش و آئین های زورخانه ای عجین کرده است افزود:مشترک بودن خمیرمایه این دوورزش با یکدیگر درکشورماباعث شده تا کشتی گیران ما درمقایسه با کشتی گیران دیگر کشورها ازویژگی های منحصربه قرد و اخلاق پهلوانی بهره مندباشند.

وی با بیان اینکه تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نامهای آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی عدالتی و دفاع از مظلومان بکار برده اند افزود:کشتی گیران ما هموراه باید این موضوع را سرلوحه کارخود قراردهند که وقتی دوبنده کشتی پوشیدند باید ضمن اقتدا به حضرت علی (ع)فضایل اخلاقی پهلوانانی همچون پوریای ولی ، عبدالرزاق ،مفرد قلندر ،فیله همدانی ، شمس محمد ،محمد مالانی و یوسف ساوی ،ابراهیم یزدی ، اکبر خراسانی، حاج محمد صادق بلور فروش ، حاج سید حسن رزاز و... الگوی خود قراردهند.

IMG 20180822 WA0009

مدیرکل ورزش و جوانان فارس درادامه ضمن تبریک کسب مدال مسابقات المپیک آسیایی توسط برادران گرایی افزود:به جرات می توان گفت که فارس با داشتن شاه مهره هایی همچون امید نوروزی وبرادران گرایی می تواند ادعا کند که پایتخت کشتی فرنگی ایران است.

کامیاب خواستار توجه به پشتوانه سازی برای این قهرمان شد و افزود:نباید در باد غرور مدال های امید توروزی،محمدعلی و محمدرضا گرایی بخوابیم ،بلکه از همین امروز باید به دنبال شناسایی و پرورش استعدادهایی باشیم که هم بتوانند جانشینان خوبی در اوزران این قهرمانان باشند و هم بتوانند تیم ملی را دراوزان دیگر تغذیه کنند.

وی دربخش دیگری ازصحبت هایش با تمجید از ایده هیات کشتی استان فارس مبنی برا تجلیل از محمدعلی فرخیان،نائب قهرمان اسبق کشتی آزاد جهان گفت:محال است کسی درورزش فارس و کشتی ایران باشد و نام محمدعلی فرخیان را نشنیده باشد.

درحالیکه صحبت های کامیاب درموردفرخیان همراه با زنگ و ضرب مرشد حاضر در آکادمی کشتی نوروزی همراه بود،او فرخیان را تابو شکن حضور شهرستانی ها در تیم ملی کشتی معرفی کرد و افزود:این قهرمان ارزنده طلای ترین نقره تاریخ کشتی ایران را درمسابقات جهانی منچسترکسب کرد تا با این مدال تیم ملی قهرمان جهان شود.

محمدعلی فرخیان کیست؟

محمد علی فرخیان ، ستاره کشتی آزادایران دروزن 57 کیلوگرم است که درسال    1314درمحله  دروازه سعدی  شیرازدیده به جهان گشود.

او کشتی را از17سالگی یعنی از سال 1331آغازکرد.گرچه فرخیان در سالهای 1340و 41قهرمان ایران شد و درسال 1966 نائب قهرمانی مسابقات آسیایی بانکوک را برای کشورمان به ارمغان آورد،اما اوج افتخارآفرینی وی مربوز به مسابقات جهانی منچسرانگلستان درسال 1965است که تیم ملی کشورمان توانست با مدال نقره او عنوان قهرمانی این مسابقات را ازآن خودکند.

انتخابی مسابقات جهانی منچستر

سالن هفتم تیر تهران 13 الی 16 اردیبهشت ماه 1344( دو هفته مانده به اعزام تیم ملی به مسابقات جهانی منچستر  )

 پس از سه شب ، محمد علی فرخیان تنها کشتی گیر شهرستانی است که موفق شد  به مرحله فینال راه یابد.  رقیب او در شب  فینال علی اکبر خدابنده از تهران است . نزول فاحش نیرو های شهرستانی دراین مسابقات موجب آن شد که محمد علی فرخیان تنها پرچمدار سایر استانها ، برابر تهرانی ها باشد .فرخیان که پیش از راهیابی به فینال ابتدا عاقل کهن و سلامی را با ضربه فنی ازدور مسابقات خارج کرده بود در دور سوم  رضایی را بااختلاف  9 امتیاز برد تا یک طرف فینال انتخابی یک شیرازی باشد.

در سوی دیگر علی اکبر  خدابنده با امتیاز از جزایری و سید عباسی برده بود آنگاه زندی را ضربه فنی کرده بود

فینال این ورزن در حالی برگزارشد که  فرخیان و خدابنده با نتیجه 3 بر 3 مساوی بکار خود خاتمه دادند در پنج دقیقه نخست یکبار فرخیان با  یک کلندون زیر و رو ، خدابنده را به خطر انداخت اما وقتی خدابنده با پل میخواست از خود دفاع کند بخت با فرخیان  یاری نمود و سرش از تشک بیرون رفت پس از آن خدابنده هوشیارانه با گرفتن یک خم و یک درو , دو نمره از فرخیان گرفت اما هنوز لحظه ای نگذشته بود که فرخیان با یک زشت و زیبا خوابنده را غلطاند و به پل برد این فعل و انفعال برای هر یک ازدوکشتی گیردو نمره را دربرداشت . پس از آن هر دو تا حد توان مقاومت کردند و هر کدام به یک خاک توفیق یافتند کشتی سه بر سه مساوی پایان یافت .

در آخرین کشتی وزن دوم فرخیان ، سلسال را هشت بر چهار برد و خدابنده با رضایی مساوی کرد که همین تساوی ،سبب قهرمانی فرخیان شد.

 فرخیان در منچستر دردور اول ابتدا رود ونرسوئیسی رابا اجرای کلکسیونی از فنون کشتی ضربه فنی کرد تا اولین ضربه فنی مسابقات جهانی منچستر به نام او ثبت شود.

هر چند که از ابتدا امیدها برای ایران نسبت به کسب مدال (  وزن دوم )  اندک بود , اما هرگز کسی انتظار نداشت که محمد علی فرخیان با امتیاز , مغلوب نماینده کم نام و نشان هندوستان ( بیشامبر سینگ )  شود .... وقت نخست ,  با تساوی دو بر دو در حالی  به پایان رسید که محمد علی فرخیان برتری محسوس بر رقیب خویش داشت  اما در پنج دقیقه دوم  بیشامبر سینگ  با استفاده از یک لحظه غفلت ، فرخیان را به پل برد و سرانجام فاتح کشتی  دور دوم شد .... با این شکست اکثر کارشناسان حذف زود هنکام  فرخیان را ,  بسیار محتمل می دانستند.

شکست تلخ برابر حریف هندی کام همه ایرانی ها را سخت تلخ کرد اما از این پس همگان چهره دیگری از قهرمان شیرازی دیدند آنچنانکه که گویی شکست دور دوم با همه تلخی اما آغازی دوباره بود برای نماینده ایران . حریف دور سوم یاگوندا از مجارستان و یک کشتی بسیار حساس،چرا که هر کدام از دوقهرمان چنانچه شکست می خوردند دارای دومین باخت خود شده و از جدول کنار می رفتند اما یاگوندا تنها وقت نخست را پا یا پای محمد علی فرخیان ایستاد و در وقت دوم حرفی برای گفتن نداشت . پیروزی 7 بر 3 برای فرخیان  پایان کار آنهابود.

 با این پیروزی اما هنوز چندان امیدی برای باقی ماندن فرخیان در کورس قهرمانی وجود نداشت چرا که رقیب دور چهارم نماینده قدرتمند شوروی ( ایلکان تدیف ) بود .

تدیف درحالی پنجه در پنجه فرخیان انداخت که پیش ازآن  رقبایی از بلژیک ،لهستان و بلغارستان را شکست داده بود.

سرانجام مسابقه زیبای این دو کشتی گیربا ضربه فنی شدن حریف روسی به پایان رسید تا علاوه بر ایرانیان ،شادی اردوی بغارستان را نیزفرا بگیرد.

فرخیان دردورپنجم  کارل دود ریمونت آلمانی رابرد تا بااین بردضمن مسجل کردن مدال نقره خود و رساندن امتیاز ایران به 5/30قهرمانی رابرای تیم ایران به ارمغان آورد.

گرچه فرخیان دردرفینال از«تومیاکی فوکودا»ژاپنی شکست خورد،اما اوبا مدال نقره خود تیم ملی ایران را قهرمان جهان کرد.

این روزها این قهرمان نامی کشتی ایران دربستر بیماری است و دعا برای به دست آوردن سلامتی اش تنها کاری است که ازدست ورزش دوستان بر می آید.

انتهای پیام /  101
5171 کلیک ها  جمعه, 02 شهریور 1397 14:13
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا