استاندارد مدعی العموم کیفیت است

 مدیرکل استاندارد فارس با بیان اینکه استاندارد در مطالبه کیفیت و ایمنی و سلامت، وکیل مردم است گفت: استاندارد، دادستان و مدعی العموم کیفیت است.


به گزارش راستین آنلاین محمدمهدی رزمجو پنج شنبه ٢٨ مهرماه در آیین روز جهانی استاندارد در شیراز بیان کرد: کارکنان اداره کل استاندارد فارس علی‌رغم مشکلات موجود اما با پاکدستی اهداف را پیش می‌برند.
او با بیان اینکه خانواده استاندارد تنها محدود به کارکنان این سازمان نیستند بلکه خانواده عظیمی از همه ذی نفعان را شامل می‌شود، افزود: اگر خللی در کار یکی از اعضا ایجاد شو، پیکره متحد نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند.باید احساس خانواده بودن و چشم انداز مشترک داشتن را در رفتار خود نهادینه کنیم.
مدیرکل استاندارد فارس با اشاره به اینکه ما هیچگاه مقابل هم نخواهیم بود، گفت: برای توسعه هدفمند و پایدار راهی نداریم مگر اینکه چشم اندازی مشترک داشته باشیم و نگاهها و جهت گیری‌ها از یک الگو تبعیت کنند.
رزمجو همچنین عنوان کرد: مجموعه قضایی همراهی بسیار خوبی با اداره کل استاندارد فارس دارد.
او به معنای مفهومی استاندارد مبنی بر اینکه حداقل کیفیتی که مورد پذیرش تمام ذی نفعان باشد، اشاره و خاطرنشان کرد: در همین راستا، نظام استاندارد که ما جزء کوچکی از آن هستیم با یک نگاه بیطرفانه به رصد موضوعات می‌پردازد.
مدیرکل استاندارد فارس با تاکید بر این موضوع که نگاه ما به مقوله استاندارد نیازمند ارتقاست، افزود: چرا این سازمان زیرنظر رئیس جمهور است؟ زیرا در محتوا یک سازمان، فرا سازمانی است و از آن به عنوان جارس شدن استاندارد در تمام حاکمیت یاد می‌شود.
رزمجو با بیان اینکه این سازمان فی نفسه در تعریف ماهوی مستقل معنادار نیست، تصریح کرد: استاندارد شاغول است و در معنای لغوی معیار محسوب می‌شود.
او ادامه داد: سازمان استاندارد نظارت استصوابی دارد و مطابق قانون ورود می‌کند اما به این مهم به معنای کلانتری نیست.مخاطبان این سازمان، همه مردم هستند و در این گستره عظیم، اگر چشم انداز و نگاه مشترک نداشته باشیم به هدف نمی‌رسیم.
مدیرکل استاندارد فارس با بیان اینکه در مطالبه کیفیت و ایمنی و سلامت، وکیل مردم هستیم، گفت: استاندارد، دادستان و مدعی العموم کیفیت است.
رزمجو اضافه کرد: در مسیر پیش رو، تمام دستگاههای اجرایی زمانی که می‌خواهند صدور مجوز کنند باید ذی نفع را ملکف به رعایت قانون کنند و این متن قانون است.
او با بیان اینکه در بحث استاندارد سازی از کالا گذاشته ایم، گفت: همه کالاها و خدمات مشمول استاندارد هستند.
مدیرکل استاندارد فارس به مهمترین برنامه های پیش روی این اداره کل در سال جاری هم اشاره و با بیان اینکه تعامل با ذی نفعان مهمترین وظیفه ماست، عنوان کرد: استاندارد سازی خدمات، نظارت و ارزیابی انطباق دقیق تر اجرای استاندارد اجباری برای گندم و برنج داخلی، خدمات پس از فروش، تسهیل صادرات و اعطای نشان حلال از مهمترین این برنامه‌هاست.
رزمجو همچنین تصریح کرد: تولید، قلب این مملکت است و همه بر این آرمان متحدیم که سلامت و کیفیت جزو الزامات تولید است.
ابراهیمی، معاون دادستان فارس در حقوق عامه نیز در این مراسم بیان کرد: دادگستری فارس نه در مقابل بخش تولید که همراه و در کنار آنها و اداره کل استاندارد است.
او با بیان اینکه نقش مجموعه تولید در امنیت اقتصادی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست به ویژه در ایران، گفت: استاندارد همان شاخص شاغول چه در حوزه اجتماعی و مدیریت و چه صنعت و خدمات است.
ابراهیمی ادامه داد: یکسری استانداردهای انجمنی و کارخانه‌ای، یکسری استاندرادهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی داریم و بهتر این است که در مرحله اول کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی خود را تقویت کنند و ملکف به رعایت استاندارد شوند.
او در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در جرم شناسی نظری، شاخه‌ای تحت عنوان جرم شناسی کلان داریم که میزان تبهکاری براساس زمان و موقعیت منطقه جغرافیایی معین می‌شود.در صورتی می‌توانیم در این حوزه موفق باشیم که سنگ زیر بنا مدنظر باشد.
معاون دادستان فارس در حقوق عامه اضافه کرد: ضمانت اجراهای شدید برای مجموعه‌های تولیدی در کشورهای توسعه یافته وجود دارد که نمی‌توانند تولیدی در تعارض با سلامت و امنیت جامعه به مردم ارائه کنند.
ابراهیمی با بیان اینکه نخستین اثر رعایت استاندارد این است که جزو ١٨ حقوق بنیادین مورد پذیرش دنیا باشد، عنوان کرد: مردم ما باهوش هستند و اگر تولیدی مناسب با معیارها انجام شود، با گذر زمان بازار، در تسخیر کالاهای داخلی در خواهد آمد.
او با تاکید بر اینکه بهترین کار، آموزش است و شاید بزرگترین مصیبت هر جامعه‌ای فقر آگاهی باشد، گفت: در قانون بر تقویت و توسعه استاندارد تاکید شده است که باید این قانون تهیه و در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده شود.
معاون دادستان فارس در حقوق عامه تصریح کرد: احساسی برخورد کردن با موضوعات اجتماعی موجب ناامیدی مجموعه‌های قانون پذیر و فرار مجموعه‌های قانون گریز از دستگاههای نظارتی امر قضا می‌شود.
یلدا راهدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس نیز در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی استاندارد به همه فعالان اقتصادی، تصریح کرد: بدون توجه به استانداردهای ملی، منطقه‌ای و درون سازمانی نمی‌توانیم به چشم اندازهای تعیین شده در فضای کسب و کار برسیم.
او با بیان اینکه بار اصلی مسئولیت بزرگ در سازمان‌ها قبل از کارفرمایان، متوجه مدیران کنترل کیفیت است، افزود: کارفرمایان معمولا تلاش می‌کنند راحت ترین راه رسیدن به هدف را انتخاب کنیم اما تدوین مسیر درست و نقشه راه کارفرمایان به عهده مدیران کنترل کیفیت است.
عضو اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه نقش تصمیم سازان برای تصمیم گیران، مسئله مغفول مانده در فضای کسب و کار است، گفت: در اتاق بازرگانی فارس تلاش کرده‌ایم تا به نحو صحیحی برای تصمیم گیران دولتی، تصمیم سازی کنیم.
راهدار ادامه داد: قریب به ٤ سال است که دفتر استانداردسازی در اتاق بازرگانی فارس برای شناسایی استاندارهای تدوین نشده و استانداردهای نیازمند بازنگری احصاء کنیم و متناسب با فضای کسب و کارهای جدید استانداردها به روز آوری شوند.
او اضافه کرد: اینکه موفق بوده‌ایم باید گفت که قطعا با چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم اما سازمان استاندارد به ما کمک کرده تا این مسیر هموار شود و اگر موانع از پیش پای ما برداشته شود راه هموارتر می‌شود.
عضو اتاق بازرگانی فارس خاطرنشان کرد: ممیزی انرژی، موازی کاری استاندارد، هزینه‌های آزمون و هزینه‌های بازرسی از جمله چالشپهای ما بوده که تلاش کرده‌ایم با تعامل با سازمان استاندارد فارس به یک تعادل برسیم.
امیری، معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استانداری فارس در این مراسم به قرائت متن فارسی پیام روز جهانی استاندارد پرداخت
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
248 کلیک ها  جمعه, 29 مهر 1401 16:00
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا